NTB - digi Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 - Oppleves ikke som et stort fremskritt.Bare tre av ti er positive til DAB-radio 2 Lenke til kommentar
Steinar Mathiesen Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Kanskje ikke så rart, du kan bare lytte til en kanal om gangen. Og DAB gir bare radio, omtrent som FM, rett nok flere kanaler, men om du ikke er interessert i de nye kanalene... 1 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 DAB vil bare tvinge flere over til nettradio eller andre alternativer. 6 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 "37 prosent av de spurte sier at de ikke har skaffet seg dab-radio ennå." Vanskelig å sammenligne dersom en ikke kjenner til DAB og bare har erfaring fra FM. Jeg ønsker meg ikke tilbake til FM, og utvalget av kanaler er stort. Noe for alle skulle en tro, og kanalen "Venyl" er for oss pensjonister som kan mimre om musikken på 50, 60 og 70-tallet. Litt mye reklame og prat, men noe som ikke fantes på FM. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 For de 2 millionene nordmenn som lytter til P1 så oppleves neppe DAB som et fremskritt. De har allerede dekning overalt, og har radioer rundt seg uansett hvor de er. Hvis alle disse i løpet av 2017 kjøper seg nye DAB-radioer så vil de finne ut at radiodekningen mangler i kjellere, på hytta og langs mange veier. De finner også ut at man ofte må kjøpe egen antenne i tillegg til ny radio, eller så må de lete etter plasseringer av radioen der radioen virker. Skrur de på LED-lys, PC eller andre apparater så kan de oppleve at DAB-radioene blir tause. DAB virker best i stearinlys eller dagslys... 4 Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 For lite, for seint! Jeg tror at 3G/4G/5G etc vil falle i pris. Dekninggraden blir bedre. Du har interaktive muligheter, tilbakespoing, etc. når det gjelder de aktuelle radioprogram. Jeg tipper at DAB får et preg tilssvarende ISDN. Men dette er god sysselsetning for elektronikkbransjen! "Det kom, ble svett, og dett var dett!" Fritt etter Marve Fleksnes 5 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Kanskje ikke så rart, du kan bare lytte til en kanal om gangen. Og DAB gir bare radio, omtrent som FM, rett nok flere kanaler, men om du ikke er interessert i de nye kanalene...Hvor mange kunne du lytte til samtidig på FM? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Kanskje ikke så rart, du kan bare lytte til en kanal om gangen. Og DAB gir bare radio, omtrent som FM, rett nok flere kanaler, men om du ikke er interessert i de nye kanalene...Hvor mange kunne du lytte til samtidig på FM? Noen ganger kunne du lytte til 2 kanaler på likt. En reduksjon på 50% altså, ikke rart DAB går til helvete.,. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) At analog radio (FM) på et tidspunkt blir byttet ut med en digital variant for massene er det vel liten grunn til å tvile på. Kassettspilleren er død, LP-platen er blitt et nisjeprodukt. Mobiltelefoner, nettbrett o.l. har blitt flertallets foretrukne medie for avspilling av musikk. Men at norske forbrukere nå tvinges over til et digitalt radiosystem som neppe kommer til å bestå i sin nåværende form om kun få år er underlig. Tviler på at store land som f. eks. USA kommer til å velge DAB som digital platform når de om noen år digitaliserer radionettet sitt i stor skala. Resultatet blir da at Ola Dunk blir sittende igjen med et system hvor det blir dyrt, både på sender- og mottakersiden. DAB skrotes til fordel for det som flertallet i verden velger og nordmenn må kjøpe ny radiomottaker med et nytt system, nok en gang. Edit: Så hvorfor skal jeg gidde å bruke penger på et system NÅ, som om kun få år (mest sannsynlig) er dødt, når lagret musikk, 4G/5G gir meg det jeg trenger? Endret 17. mars 2017 av NoBo 2 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Tviler på at store land som f. eks. USA kommer til å velge DAB som digital platform når de om noen år digitaliserer radionettet sitt i stor skala. Resultatet blir da at Ola Dunk blir sittende igjen med et system hvor det blir dyrt, både på sender- og mottakersiden. DAB skrotes til fordel for det som flertallet i verden velger og nordmenn må kjøpe ny radiomottaker med et nytt system, nok en gang. Edit: Så hvorfor skal jeg gidde å bruke penger på et system NÅ, som om kun få år (mest sannsynlig) er dødt, når lagret musikk, 4G/5G gir meg det jeg trenger? Nå vet ikke jeg hva du definerer som store land, men hele Europas radiobransje er enig i at DAB er fremtiden. Det er bemerkelsesverdig liten kunnskap blant nordmenn om DAB, men det er kanskje derfor det er så voldsomt hat rettet mot teknologien også ... Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jeg synes det er mye syting angående DAB. Folk får innfinne seg med at DAB er kommet for å bli, så får det bli opp til den enkelte om man går for nettradio, DAB eller kanskje ikke radio. Hva hjelper det å proklamere at man ikke vil bruke DAB men nettradio istedet. Who cares Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 NoBo, USA og Canada har allerede standardisert på digital HD-Radio på FM-båndet istedenfor DAB. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Nå vet ikke jeg hva du definerer som store land, men hele Europas radiobransje er enig i at DAB er fremtiden. Det er bemerkelsesverdig liten kunnskap blant nordmenn om DAB, men det er kanskje derfor det er så voldsomt hat rettet mot teknologien også ... DAB er framtida i flate land med befolkninga samla på samme sletta. Å bygge ut DAB dekning i Danmark som gir både bedre kvalitet og bedre utvalg på radio er noke heilt anna enn å bygge ut DAB i Norge der mange krinkar og krokar ikkje får dekning pga fjord og fjell. For den gjennomsnittlige radiolytter så merkes overgangen best ved at radiotilbudet har blitt bedre for dei som har DAB radio, men med den ulempen at det ikkje er dekning overalt og at ein nå må ha radio med antenne for å få godt signal. 1 Lenke til kommentar
awil Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 For lite, for seint! Jeg tror at 3G/4G/5G etc vil falle i pris. Dekninggraden blir bedre. Det er da vel et ganske annet marked, og et mer kaotisk marked. Noen nye radioer støtter f.eks. å streame fra Spotify med kontroll fra telefonen. Men hvor lenge vil dette vare? Vil radioen få programvareoppdateringer for å holde tritt med Spotify f.eks.? Man kan argumentere for at det alltid vil finnes plass til et enkelt system som er garantert å fungere i tiår framover uten programvareoppdateringer. Du kan godt si at dette fortsatt kunne vært FM, men det er ihvertfall ikke mobilt bredbånd og tilsvarende surr av protokoller, apper, pairing, innlogging, bluetooth-koblinger, etc. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Nå vet ikke jeg hva du definerer som store land, men hele Europas radiobransje er enig i at DAB er fremtiden. Det er bemerkelsesverdig liten kunnskap blant nordmenn om DAB, men det er kanskje derfor det er så voldsomt hat rettet mot teknologien også ... DAB er framtida i flate land med befolkninga samla på samme sletta. Å bygge ut DAB dekning i Danmark som gir både bedre kvalitet og bedre utvalg på radio er noke heilt anna enn å bygge ut DAB i Norge der mange krinkar og krokar ikkje får dekning pga fjord og fjell. For den gjennomsnittlige radiolytter så merkes overgangen best ved at radiotilbudet har blitt bedre for dei som har DAB radio, men med den ulempen at det ikkje er dekning overalt og at ein nå må ha radio med antenne for å få godt signal. DAB er like mye fremtiden for de kuperte landene i Europa. Vi har tross alt ikke patent på kupert terreng her oppe på apeberget. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Her jeg bor skulle det i utgangspunktet være god dekning på FM, men pga noen små fjellknauser blir jeg liggende i radioskygge og får problemer med reflekterte signaler slik at mottaket alltid har vært veldig dårlig og til tider umulig. DAB derimot utnytter disse reflekterte signalene og har konstant godt mottak. Erfaringen min blir derfor at DAB var redningen for problemer med kupert terreng. 1 Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 For lite, for seint! Jeg tror at 3G/4G/5G etc vil falle i pris. Dekninggraden blir bedre. Det er da vel et ganske annet marked, og et mer kaotisk marked. Noen nye radioer støtter f.eks. å streame fra Spotify med kontroll fra telefonen. Men hvor lenge vil dette vare? Vil radioen få programvareoppdateringer for å holde tritt med Spotify f.eks.? Man kan argumentere for at det alltid vil finnes plass til et enkelt system som er garantert å fungere i tiår framover uten programvareoppdateringer. Du kan godt si at dette fortsatt kunne vært FM, men det er ihvertfall ikke mobilt bredbånd og tilsvarende surr av protokoller, apper, pairing, innlogging, bluetooth-koblinger, etc. 5-10 år til med FM, så tror jeg overgangen til datanett vil være temmelig transparent etterhvert. Den enkeltes forståelse av kompliserende overføringteknologi vil etterhvert bli en problemstilling for dedikert teknikere. Oppkobling skje automatisk der du er. De siste 20 årene har vi være i en konstant "overgang" med mye forvirring for mange. Jeg tror at alle begrep som 3G/4G/5G vil blir visket bort i fra den jevne borgers bevissthet. Det samme vil pris for overføring, som stadig vil bli lavere og relativt lite interessant. I så og si alle hjem vil det være WiFi og radio hjemme kunne dekkes via dette eller kabel (Ethernet). Jeg tror DAB bli noe som bare vil legge beslag på frekvenser som kunne vært benyttet til interaktiv datatrafikk. Behovet vil falme over tid og dø ut med , og vi kan ta en ny runde med å hive DAB-radioer. Som sagt tidliger, alt for lite, og alt for seint! 3 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jeg har løsning for nettradio klar i bilen, som er den eneste plassen jeg hører radio. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å høre på DAB før jeg må bytte bil. 2 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jeg synes det er mye syting angående DAB. Folk får innfinne seg med at DAB er kommet for å bli, så får det bli opp til den enkelte om man går for nettradio, DAB eller kanskje ikke radio. Hva hjelper det å proklamere at man ikke vil bruke DAB men nettradio istedet. Who cares Akkurat som deg, så gleder jeg meg allerede til innføringen av DAB++, som neppe vil være kompatibelt med DAB+. Vi får bare innfinne oss med at slik blir det. God helg. Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Jeg synes det er mye syting angående DAB. Folk får innfinne seg med at DAB er kommet for å bli, så får det bli opp til den enkelte om man går for nettradio, DAB eller kanskje ikke radio. Hva hjelper det å proklamere at man ikke vil bruke DAB men nettradio istedet. Who cares Jeg syns det er ‘deilig’ å få ut forakten over NRKs Dab valg ved å fortelle hvor sterkt jeg misliker Dab. Drittdårlig MP2(!) lydkvalitet (les f.eks. Lyd og bilde sin test av kvaliteten på selve lydsignalet), gigantisk mengde med fult fungerende apparater som må skrotes. Jeg har brukt tusenvis av kroner på å kjøpe nye streaming-høyttalere og streamings-bokser (ikke f… om jeg kjøper Dab radioer!) til meg og mine foreldrene for å ha på kjøkken, bad, hytta ++, og at det i bilen min vil koste ca 10.000 for å få installert en uoriginal integrert dab modul + en totalt uønsket vindusantenne. HATER DAB! ;-) 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå