AnonymDiskusjon Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hei! Jeg trenger svar fra noen som har kjennskap til virket som meddommer. Beklager om tråden er i feil underforum. Det er et ganske banalt spørsmål, men som jeg, ved negativt svar, trenger litt tid til å forberede meg på: Er meddommere forhindret i å bruke snus under rettsforhandlinger, og kan man evt bruke andre nikotingivende ting som plaster? Anonymous poster hash: 7b151...c3e Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Det er sjølvsagt røyking forbudt inne, men eg kan ikkje tenke meg at det er spesielle reglar for all nikotinbruk, det er ikkje som at det er eit ulovlig rusmiddel, eller eit stimulerande middel som påvirker din evne til å ta gode besluttningar. Men når det er sagt så er rettshorhandlingane formelle, så du kan fort risikere tilsnakk dersom du åpenbart snuser, har beina på bordet, leiker med mobiltelefonen eller sitter inne med solbriller og bakfram caps. Så utgangspunktet må være vanlig folkeskikk og at du i minst mulig grunn oppfører deg på ein slik måte at det kan virke distraherande for dei andre under rettsforhandlingane. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Det er ingen regel som eksplisitt forbyr bruk av snus eller andre rusmidler under rettergang, men det er ikke i samsvar med god skikk og bruk, og heller ikke i samsvar med domstolloven § 133. Du er tross alt dommer, og det forventes at du opptrer som en. Hvis du ønsker et konkret svar må du kontakte domstolen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå