DSG_17 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hei, - Firmaet har kjøpt en ladeboks (wallbox) som blir satt opp på jobben. 1. Kan vi føre denne på 7090? 2. Får vi fradrag på mva? - Firmaet har et par el-biler som brukes privat (firmabil). Jeg mener å vite at arbeidsgiver ikke kan dekke strømmen som brukes til lading hjemme, men kan arbeidsgiver dekke hurtiglading? Hos f.eks Statoil, Fortum, osv. Jeg har ikke vært borti el-biler regnskapsmessig så er veldig grønn på det området. Takker for innspill! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 1) Monteres ladeboksen fast i bygningen, eller er den avtagbar eller lignende? 2) Jeg vil anta at dette regnes som en driftsanskaffelse for (person)kjøretøy. Etter mval. § 8-4 er det som hovedregel ikke mva-fradragsrett for slike anskaffelser. 3) Jeg kjenner ikke til noe som skulle være til hinder for at arbeidsgiver dekker hjemmelading eller hurtiglading, såfremt kostnadene kan dokumenteres. Lenke til kommentar
DSG_17 Skrevet 20. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2017 Takk for svar. 1) Ladeboksen monteres fast. 2) Du har helt rett i at det ikke er mva-fradragsrett for anskaffelser knyttet personkjøretøy. Da gjelder det sikkert for EL-biler også. 3) Det er nok installasjon av ladesjon i privat bolig som anses som dekning av en privatkostnad og må behandles som lønn. Da gjelder det bare å dokumentere strømforbruk knyttet til lading (kan sikkert utføres med en minusmåler i hjemmet). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Ad 1: Da vil den antagelig være en del av bygningen, dvs. at den regnes som en påkostning som skal aktiveres på saldogruppe j (fast teknisk installasjon i bygning) og avskrives. Lenke til kommentar
DSG_17 Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Takk for innspill. Tilleggsinformasjon: Laderen koster kr 7.301,28 + mva og Innstallasjon utføres gratis av gårdeier. Er det ikke greiest å føre det som en kostnad relatert til bil? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Mulig du slipper å aktivere fordi anskaffelsen er uvesentlig (under 15 000 kr). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå