Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 – Naturligvis ser vi alvorlig på det inntrufne.Datainnbrudd hos Prisjakt - mengder av brukernavn og passord på avveie Lenke til kommentar
3irik Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Litt uklart for meg - Er passord lekket eller ikke? 1 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvorfor bruker ikke sånne tjenester utelukkende anerkjente tredjepartsløsninger for innlogging? 1 Lenke til kommentar
OnkelRodeo Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Litt uklart for meg - Er passord lekket eller ikke? Det virker som om de ikke har full kontroll da det er en bruker med rettigheter databasen som noen har klart å få tak i.. Det oppfordres sterkt til å bytte passord uavhengig om du er en av de uheldige eller ei! Selv har jeg gjort det og i tillegg krysser jeg fingrene for at det ikke kommer ett lass med spam i framtiden til e-postadressen min Lenke til kommentar
Smedsrud Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Litt uklart for meg - Er passord lekket eller ikke? Hei, en liten glipp i overskriften på saken minuttene etter publisering ga inntrykk av at også passord hadde lekket. Det er imidlertid ikke riktig, da Prisjakt kun opplyser om brukernavn og e-post på avveie. 1 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Ble rammet selv, men jeg gidder ikke skifte passord. Hva kan de gjøre? Endre på mine prisvarslinger? Mailen har de uansett fått tak i, men merker aldri til noe spam. Gmail er veldig gode på å luke ut spam 2 Lenke til kommentar
Leftie Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jeg blir alltid skeptisk når jeg leser utsagn som "Vi har ikke funnet noe som tyder på at inntrengerne har kommet over passord." Prisjakt sier at de ikke har lagret passord i tekst, men dette betyr ikke at de ikke har tilgang til sine egne brukeres passord (f.eks. gjennom reverserbar kryptering), og gjennom dette utsetter brukerne sine for fare i forbindelse med innbrudd. Hver gang noen blir hacket, påstår de at sikkerhet og personvern har høyeste prioritet hos dem, men allikevel følger de altså tilsynelatende ikke beste industripraksis: Lagre kun saltede passordhasher. Det er klart; sjøl saltede passordhasher kan brute-forces, men prosessen er forferdelig tung. Dermed gjelder det som alltid: Standard praksis for brukere, som opplever at en av tjenestene deres blir utsatt for innbrudd, er å bytte passordet på denne tjenesten så snart som mulig. Dersom du har brukt det samme passordet på noen andre tjenester, bør du umiddelbart skifte passord der også, men helst skal jo alle passordene dine være unike. Lenke til kommentar
Populært innlegg Øyvind K Skrevet 17. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 17. mars 2017 Min epost er rammet. Jeg går så inn for å bytte passord på innstillingene i desktopversjon av Prisjakt. Men ingen lagreknapp - trykker kun "enter" og ingenting skjer. Ingen bekreftelse på at passordet er byttet (via e-post som er det vanligste hos andre nettsteder) Fikk dette svaret av prisjakt når jeg spør hvordan jeg skal endre det: Hej, Vilket lösenord vill du ha? Så ska jag lägga in det i systemet! =) Hör av dig! Vänliga hälsningar xxxx Prisjakt 18 Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Ikke spesielt imponerende løsning det der. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Aldri lagre passord som klartekst. Bruk alltid en saltet hash så man ikke kan bruke oppslagstabeller og løse det trivielt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Ble rammet selv, men jeg gidder ikke skifte passord. Hva kan de gjøre?Hvis du har samme passord der som andre steder, kan de logge seg inn som deg andre steder. Hei, en liten glipp i overskriften på saken minuttene etter publisering ga inntrykk av at også passord hadde lekket. Det er imidlertid ikke riktig, da Prisjakt kun opplyser om brukernavn og e-post på avveie.Forumtråden sier fortsatt passord. 4 Lenke til kommentar
ahelg Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Må innrømme at min første reaksjon var "kan man registrere seg på prisjakt?". Har aldri oppdaget det til tross for at jeg er innom jevnlig for å finne billigste plass å kjøpe et produkt. 5 Lenke til kommentar
olemars Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Må innrømme at min første reaksjon var "kan man registrere seg på prisjakt?". Har aldri oppdaget det til tross for at jeg er innom jevnlig for å finne billigste plass å kjøpe et produkt. Samme her. Søker opp priser på ting innimellom, men det hadde aldri falt meg inn at det skulle være behov eller mulighet for å registrere noen bruker. Føler fremdeles ikke behovet. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Min epost er rammet. Jeg går så inn for å bytte passord på innstillingene i desktopversjon av Prisjakt. Men ingen lagreknapp - trykker kun "enter" og ingenting skjer. Ingen bekreftelse på at passordet er byttet (via e-post som er det vanligste hos andre nettsteder) Fikk dette svaret av prisjakt når jeg spør hvordan jeg skal endre det: Hej, Vilket lösenord vill du ha? Så ska jag lägga in det i systemet! =) Hör av dig! Vänliga hälsningar xxxx Prisjakt Lagreknappen er nederst på midten av siden. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Må innrømme at min første reaksjon var "kan man registrere seg på prisjakt?". Har aldri oppdaget det til tross for at jeg er innom jevnlig for å finne billigste plass å kjøpe et produkt. Samme her. Søker opp priser på ting innimellom, men det hadde aldri falt meg inn at det skulle være behov eller mulighet for å registrere noen bruker. Føler fremdeles ikke behovet. Jeg kjøpte robotstøvsuger med 3k redusert pris da den var på dagstilbud på en tilfeldig butikk fordi jeg hadde opprettet varsling på Prisjakt. Behovet er stort hvis man skal ha en spesifikk ting/kategori og man ikke har det travelt. 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Må innrømme at min første reaksjon var "kan man registrere seg på prisjakt?". Har aldri oppdaget det til tross for at jeg er innom jevnlig for å finne billigste plass å kjøpe et produkt.Samme her. Søker opp priser på ting innimellom, men det hadde aldri falt meg inn at det skulle være behov eller mulighet for å registrere noen bruker. Føler fremdeles ikke behovet. Jeg kjøpte robotstøvsuger med 3k redusert pris da den var på dagstilbud på en tilfeldig butikk fordi jeg hadde opprettet varsling på Prisjakt. Behovet er stort hvis man skal ha en spesifikk ting/kategori og man ikke har det travelt. Kan få varsling uten å ha brukernavn og passord. Bare å oppgi e-post du vil ha varsling på så varsles det med en gang det registreres prisnedgang. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Jeg har passord der fordi jeg selv legger til tilleggsinfo på produkter jeg vurderer, når dette mangler. Greit når man bruker mye filter i produktutvalget. Lenke til kommentar
Prisjakt support Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Vi i Prisjakt har full forståelse for at gårsdagens hendelse har skapt usikkerhet blant våre brukere. Vi beklager på det sterkeste det som har hendt, men vil påpeke at ingenting tyder på at noen passord har blitt utsatt. Vi lagrer heller ingen passord i klartekst. Vi jobber kontinuerlig for at Prisjakt skal være et trygt sted for våre brukere og er veldig lei oss for at utenforstående nå har kommet til informasjon de ikke skulle hatt tilgang til. Det som er viktig for oss nå er å være tydelige på hva som har lekket. Det er snakk om 22 252 norske brukernavn og e-postadresser Alle brukere som dette gjelder har fått en e-post fra oss. Vi lagrer ingen passord i klartekst, og våre undersøkelser viser ingen tegn til at det har blitt gjort forsøk på å få tilgang til denne krypterte informasjonen. Ønsker man fremdeles å endre passord, som uansett kan være fornuftig en gang i blant, finner man knappen for å lagre et nytt passord helt neders på siden for innstillinger. /Prisjakt support 2 Lenke til kommentar
Bjarne78 Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Hvorfor bruker ikke sånne tjenester utelukkende anerkjente tredjepartsløsninger for innlogging? Hva hjelper det for? Er man hacket kan man endre på hva som helst, inkludert om en bruker tredjeparter for innlogging. Og en annen ting: Hvor mye bedre er en anerkjent tredjepart? Alle disse har jo også vært hacket (facebook flere ganger). Problemet blir bare enda større hvis det samme skjer. 1 Lenke til kommentar
Bjarne78 Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Aldri lagre passord som klartekst. Bruk alltid en saltet hash så man ikke kan bruke oppslagstabeller og løse det trivielt. Det er svært viktig å påpeke at det å lagre passord i hash eller kryptert medfører kun at en ofte men ikke alltid har litt bedre tid avhengig av hvor viktig infoen din er for hackeren. Passordet ditt er uansett på avveie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå