Gå til innhold

Hvor/hvordan lagre filmer og serier?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kunne ha tilgang til innholdet selv om jeg ikke har pcen tilgjengelig (har kun laptop og ikke stasjonær). Hva kan være en god løsning her? Kan man bruke et NAS til dette, eller er det like greit å bare bruke en ekstern harddisk koblet til feks en PS4? Jeg er åpen for alle mulige løsninger, men helst relativt enkle (jeg er ikke helt sikker på hvordan NAS fungerer, men klarer helt sikkert å sette det opp liksom). Hadde jeg kunnet koble en ekstern harddisk rett i tv-en hadde jeg gjort det :p Alt annet har jeg lagret i ulike skyer, men det egner seg vel ikke så bra for mange og veldig store filer? Ekstern hardisk inn i ruteren kanskje, søkbar fra mobil/nettbrett og så streame til feks Apple TV?

Endret av termitetree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bruk en gammel stasjonær PC, putt i en haug med disk, installer ønsket OS og legg inn Plex.

2. Kjøp et NAS. Asustor og Synology har Plex direkte i boksen, så veldig enkelt å sette opp.

Ulempen med nr. 2 er at det ikke er så mye CPU-kraft til evt. transkoding hvis du ikke kan streame i original kvalitet eller til andre devicer (android, iOS f.eks.).

Lenke til kommentar

Det enkleste og billigste er å koble til ekstern disk, men det er en grunn til at NAS anbefales. Enkelt å utvide/legge til ekstra lagringsplass og at de er tilgjengelige direkte på nettverket. Med en ekstern så er filmene bare tilgjengelige på enheten du kobler til.

En ekstern disk på routeren funker omtrent som en NAS, men jeg er usikker på hvor egnet det er i forhold til hastighet/ytelse.

Edit; Det er dyktige folk her inne som kan hjelpe deg med å sette opp NAS + at det er tonnevis med dokumentasjon og videoer på nett som er "idiotsikre" :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...