vidor Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Det kan også være at suben er justert for høyt. Du kan prøve å justere den ned til den blender mer inn. Har du filter på frekvensen er det også verdt å eksperimentere med. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg mistenker at det du hører kommer fra musikken. Virker det som subben slår inn for seint, at den er en halv takt på etterskudd? Da tror jeg du har et hull i lyden, ikke at subben faktisk er for sein. Se for deg et taktslag i musikken din, det starter gjerne med ei skarptromme eller den skarpe lyden i et bass-slag, deretter kommer det dype drønnet. Om du har for lite rundt 120-180Hz mangler den skarpe harde delen av bassen, så det bass-slaget du hører er sub-drønn, som skulle ha vært startet av noe du ikke hører - Altså hører du bare slutten av drønnet, og det kommer fra subben, dermed tror du at subben er forsinket. Prøv å slippe frontene dine lengre nedover i frekvens slik at de kan ta seg av de skarpe takt-slagene, det kan rette på ting. Kan hypotesen min stemme overens med ørene dine? Det hørtes i grunn ut som en logisk forklaring Men burde ikke mine CM1 S2 klare å håndtere området 120-180 Hz? Ifølge enkelte diagrammer jeg finner på Google så ser det ut til at de går ned til 80-90 før de begynner å dabbe av. F.eks. denne linken: https://hometheaterreview.com/bowers-wilkins-cm1-s2-bookshelf-speaker-reviewed/?page=2 Har testet med «tone generator» app, og det høres jevnt og fint ut ned til 90 Hz for meg iallefall, men dette er første gang jeg driver med høyttaler-tuning, så ville ikke stolt blindt på mine betraktninger. Kan vi forøvrig utelukke at Onkyo-receiveren er for svak? Eller er den i grenseområdet for hva CM1 S2 trenger? Lyd og bilde anbefalte den iallefall for noen år siden når jeg kjøpte den: http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-surroundreceivere-2/onkyo-tx-nr636 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) 9 meter for sub prosesseringsmessig høres mye ut. Ved måling medfører sub'ens prosessering hos meg til at den målt står ca 1.5 meter lengre unna enn den egentlig gjør. Kjører Marantz 8802A prosessor; og Classe CA5300 effektforsterker (5 kanals) + Bryston 4B ST2 (stereo) med B&W 803D2 på front; B&W HTM2 D2 på senter, B&W 804D2 på surround og B&W SCMS for surround back samt 2 * B&W DB1. Bruker romkorrigering både i Marantz 8802A og i DB1 sub'ene (kjørte på SUB først; så Marantz 8802A etterpå). Fase er ikke forsinkelse; her kan man justere om elementet pusher ut eller inn i motsetning til resten av høyttalerne (eller kilden om du vil). Så 180 grader medfører at den går motsatt av hva den opprinnelig var tiltenkt. Viktig at dette matcher (og det kan være svært problematisk å få rett). Skal du se effekten av fase forskyvning; kobl om + og - på en av front-høyttalerne og sett på musikk (hør hva som skjer med lydbilde). Ja, det virker litt rart å måtte bruke 9 meter for sub-en når den i praksis står 3-4 meter fra lytteposisjonen. Romkorreksjon tror jeg ikke finnes på min sub (XTZ 12.17), men det finnes muligens noe på receiveren min, men dette har jeg ikke testet. Det pleier å fungere altså? Usikker på om det fulgte med en mikrofon til Onkyoen min, må lete litt. Ja, har lest at fasen kan være problematisk å få riktig. Men kreves ikke «negativ» fase for å fremskynde sub-en? Altså vil ikke alt over 0 grader forsinke den? Man kan få suben i fase, men da vil den ligge en halv bølgelengde for sent ute f.eks.? Eksempel: Ved 20 Hz så tar hver svingning 50 ms (1 sek / 20 svingninger). Hvis suben er litt ute av fase kan man justere fasen slik at den treffer korrekt ved neste svingning, men da er den potensielt forsinket opptil 50 ms allerede? Eller er jeg helt på jordet? Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 Det kan også være at suben er justert for høyt. Du kan prøve å justere den ned til den blender mer inn. Har du filter på frekvensen er det også verdt å eksperimentere med. Suben står på 0 både på selve kassen og på receiveren. Synes egentlig volumet er perfekt, bare litt etterslep virker det som. Bruker ikke noe filtrering (tror jeg) annet enn at høyttalerne er kuttet ved 100 Hz. Kan det være at jeg må lyddempe rommet litt? At de lave frekvensene blir reflektert og dermed fortsetter å brumme lenge etter de skulle vært ferdig? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Hvis du kalibrerer i forhold til lytteposisjonen din trenger du ikke å gjøre store inngrep i form av bass traps. Reflekser er mer et problem på høyere frekvenser kombinert med harde flater. Utfordringen med bass er stående bølger p.g.a lange bølgelengder i forhold til hvordan rommet ditt påvirker lyden. Det at du plasserer suben din et sted hvor du har i overkant mye romforsterkning av bass kan være en fordel i forhold til energibruk og at du har et bedre utgangspunkt til å kalibrere så lenge du ikke får kanselleringer på andre viktige frekvenser siden du da kan skru opp volumet så mye du vil uten at du får noe mer lyd på disse frekvensene. Det beste er å la utstyr måle dette og bruke det til å hjelpe deg med å finne en god plassering av sub. Noen ganger kan en løse plasserings-problemet med en ekstra sub, men du burde klare å få til et greit resulat med en sub også så lenge du engasjerer deg litt. Edit: Til film trenger du ikke å optimalisere for de aller laveste frekvensene, men sikte mot at området rundt 70 Hz er optimalt. Til musikk lønner det seg å tenke mer generell jevnhet, men du trenger å ha mindre respons på de aller laveste frekvensene hvis du må ofre noe. Hadde ofret 20 Hz framfor 50 Hz f.eks. Endret 16. oktober 2017 av vidor Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg bruker denne til suben, fantastisk liten sak: https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Mr_Spock: Den så hendig ut! Vil først prøve å spare de 3000 kronene - men takk for tips Vidor: Godt å høre at det sannsynligvis ikke er pga. refleksjon. Fant frem mikrofonen (som jeg aldri har brukt før) og kjørte gjennom Onkyo sin AccuEQ-kalibrering. Selve distansen den satt på høyttalerne ser ut til å passe veldig bra, men den kuttet alle høyttalerne på 40 Hz noe som er alt for lavt (de dør jo nesten ut under 80 Hz, så da blir det jo et tomrom mellom 40 og 80 Hz isåfall). Prøvde uansett å spille av noen sanger. Etterslepet var ikke like tydelig (sannsynligvis pga gapet uten lyd), for når jeg endret kuttingen tilbake til 80 Hz så var samme gamle etterslepet tilbake for fullt. Lastet så ned SPLnFFT dB-meter (app) som visstnok skal være supernøyaktig (noe jeg opplevde den var også). Her skjedde noe interessant: Ved start fikk jeg et jevnt utslag på 54,2 dB (spilte av en 80 Hz tone slik at både sub og høyttalere skulle bidra). Når jeg da endret faseknappen bak på suben så merket jeg at lydstyrken økte opp mot 67,5 grader for så å dabbe igjen etter. Ved fasen på 67,5 grader oppnådde jeg hele 60,2 dB, altså en økning på 6 dB bare ved å finne riktig fase, så det var jo en enkel måte for å ordne fasen på. Bilde vedlagt. ... men fortsatt etterslep. Kjørte så enda en Onkyo-kalibrering, men merker ingen forskjell på etterslepet igrunn :hmm: Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jepp, den er fantastisk. Receivere har som regel ikke tilstrekkelig romkorreksjon i subens arbeidsområde (under 100 Hz). Derfor har dyrere suber slik dsp innebygget. Jeg bruker min 8033 sammen med en Yamaha CX-A5100 og en Infinity Kappa Sub og er nok den beste lydinvesteringen jeg har gjort. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) En god kalibrering innebærer ofte at du må justere fasen. Dette gjøres best med utstyr selv om du også kan eksperimentere deg til ok lyd hvis du vil. Når ting er riktig satt opp og korrekt kalibrert skal det høres ut som ting er samlet godt i et balansert lydblide. Sånn du beskriver dette nå er det ikke det. Her er to volummessige lineære sveip på -6 dBFS. En fil for å sjekke at kjappe frekvensendringer låter sammenhengene, og en annen for å sjekke mer inngående om og ballpark hvor du har stående bølger. 200-10-22sec.wav 300-10-1sec.wav Endret 16. oktober 2017 av vidor Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Jeg mistenker at det du hører kommer fra musikken. Virker det som subben slår inn for seint, at den er en halv takt på etterskudd? Da tror jeg du har et hull i lyden, ikke at subben faktisk er for sein. Se for deg et taktslag i musikken din, det starter gjerne med ei skarptromme eller den skarpe lyden i et bass-slag, deretter kommer det dype drønnet. Om du har for lite rundt 120-180Hz mangler den skarpe harde delen av bassen, så det bass-slaget du hører er sub-drønn, som skulle ha vært startet av noe du ikke hører - Altså hører du bare slutten av drønnet, og det kommer fra subben, dermed tror du at subben er forsinket. Prøv å slippe frontene dine lengre nedover i frekvens slik at de kan ta seg av de skarpe takt-slagene, det kan rette på ting. Kan hypotesen min stemme overens med ørene dine? Det hørtes i grunn ut som en logisk forklaring Men burde ikke mine CM1 S2 klare å håndtere området 120-180 Hz? Ifølge enkelte diagrammer jeg finner på Google så ser det ut til at de går ned til 80-90 før de begynner å dabbe av. F.eks. denne linken: https://hometheaterreview.com/bowers-wilkins-cm1-s2-bookshelf-speaker-reviewed/?page=2 Har testet med «tone generator» app, og det høres jevnt og fint ut ned til 90 Hz for meg iallefall, men dette er første gang jeg driver med høyttaler-tuning, så ville ikke stolt blindt på mine betraktninger. Kan vi forøvrig utelukke at Onkyo-receiveren er for svak? Eller er den i grenseområdet for hva CM1 S2 trenger? Lyd og bilde anbefalte den iallefall for noen år siden når jeg kjøpte den: http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-surroundreceivere-2/onkyo-tx-nr636 Høyttalerne dine gjør nok nytta. Forsterkern er etter min mening akkurat så stor som den må være, jeg bruker en eldre Yamaha med samme effekt oppgitt, men jeg kjører 4 ohms last på tre av kanalene, som etter sigende skal gi 140W tilgjengelig, det fungerer helt greit. Jeg tror jeg ville prøvd å leke litt med delefiltrene i forsterkern. Prøv å trekke delefrekvensene kunstig høyt og kunstig lavt og hør om det etterslepet du opplever flytter seg. Plassering av sub har vel vært nevnt, en "mindre optimal" plassering - altså en plass som gir mindre room gain, som du kompenserer for med mer gain, kan være verd å prøve ut også, det kan være romforsterkningen som er ekstra tydelig hos deg nå. Du, hvor mange høyttalere kjører du nå? Endret 16. oktober 2017 av Leo_ Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) En god kalibrering innebærer ofte at du må justere fasen. Dette gjøres best med utstyr selv om du også kan eksperimentere deg til ok lyd hvis du vil. Når ting er riktig satt opp og korrekt kalibrert skal det høres ut som ting er samlet godt i et balansert lydblide. Sånn du beskriver dette nå er det ikke det. Her er to volummessige lineære sveip på -6 dBFS. En fil for å sjekke at kjappe frekvensendringer låter sammenhengene, og en annen for å sjekke mer inngående om og ballpark hvor du har stående bølger. 200-10-22sec.wav 300-10-1sec.wav Nå vet ikke jeg nøyaktig hva jeg skal høre etter, men på den 22-sekunders fila så hørte jeg på veien nedover at styrken ikke var fullstendig lineær, små variasjoner i styrke men ikke så mye. Spesielt rundt 5 sekunder virker det å være litt negativ interferens. Vet du hvilken frekvens som spilles på det tidspunktet? På 1-sekunders fila så hørtes egentlig alt fint ut. Den dypeste bassen virket å stoppe raskt før sekvensen begynte på nytt, altså ikke noe spesielt etterslep. (Hva betyr dBFS forresten?) Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Jeg mistenker at det du hører kommer fra musikken. Virker det som subben slår inn for seint, at den er en halv takt på etterskudd? Da tror jeg du har et hull i lyden, ikke at subben faktisk er for sein. Se for deg et taktslag i musikken din, det starter gjerne med ei skarptromme eller den skarpe lyden i et bass-slag, deretter kommer det dype drønnet. Om du har for lite rundt 120-180Hz mangler den skarpe harde delen av bassen, så det bass-slaget du hører er sub-drønn, som skulle ha vært startet av noe du ikke hører - Altså hører du bare slutten av drønnet, og det kommer fra subben, dermed tror du at subben er forsinket. Prøv å slippe frontene dine lengre nedover i frekvens slik at de kan ta seg av de skarpe takt-slagene, det kan rette på ting. Kan hypotesen min stemme overens med ørene dine?Det hørtes i grunn ut som en logisk forklaring Men burde ikke mine CM1 S2 klare å håndtere området 120-180 Hz? Ifølge enkelte diagrammer jeg finner på Google så ser det ut til at de går ned til 80-90 før de begynner å dabbe av. F.eks. denne linken: https://hometheaterreview.com/bowers-wilkins-cm1-s2-bookshelf-speaker-reviewed/?page=2 Har testet med «tone generator» app, og det høres jevnt og fint ut ned til 90 Hz for meg iallefall, men dette er første gang jeg driver med høyttaler-tuning, så ville ikke stolt blindt på mine betraktninger. Kan vi forøvrig utelukke at Onkyo-receiveren er for svak? Eller er den i grenseområdet for hva CM1 S2 trenger? Lyd og bilde anbefalte den iallefall for noen år siden når jeg kjøpte den: http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-surroundreceivere-2/onkyo-tx-nr636 Høyttalerne dine gjør nok nytta. Forsterkern er etter min mening akkurat så stor som den må være, jeg bruker en eldre Yamaha med samme effekt oppgitt, men jeg kjører 4 ohms last på tre av kanalene, som etter sigende skal gi 140W tilgjengelig, det fungerer helt greit. Jeg tror jeg ville prøvd å leke litt med delefiltrene i forsterkern. Prøv å trekke delefrekvensene kunstig høyt og kunstig lavt og hør om det etterslepet du opplever flytter seg. Plassering av sub har vel vært nevnt, en "mindre optimal" plassering - altså en plass som gir mindre room gain, som du kompenserer for med mer gain, kan være verd å prøve ut også, det kan være romforsterkningen som er ekstra tydelig hos deg nå. Du, hvor mange høyttalere kjører du nå? Godt å høre. Onkyoen min klarer maks 6 ohm, så jeg har latt den stå på det. Hvordan blir lydbildet om jeg skifter til 4 ohm? Mer futt men mindre kontrollert? Når delefilteret står på 40 Hz så hører jeg mindre etterslep, men siden mine fronter ikke klarer mye under 80 Hz så blir det et tomrom mellom 40 og 80 Hz. Foreløpig konklusjonen er vel at i hele sub-ens register virker det å være et etterslep. Kjører 5.1 nå, tror det går over til «All Channel Surround» når jeg spiller fra Spotify, evt. Dolby Surround. Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Jeg mistenker at det du hører kommer fra musikken. Virker det som subben slår inn for seint, at den er en halv takt på etterskudd? Da tror jeg du har et hull i lyden, ikke at subben faktisk er for sein. Se for deg et taktslag i musikken din, det starter gjerne med ei skarptromme eller den skarpe lyden i et bass-slag, deretter kommer det dype drønnet. Om du har for lite rundt 120-180Hz mangler den skarpe harde delen av bassen, så det bass-slaget du hører er sub-drønn, som skulle ha vært startet av noe du ikke hører - Altså hører du bare slutten av drønnet, og det kommer fra subben, dermed tror du at subben er forsinket. Prøv å slippe frontene dine lengre nedover i frekvens slik at de kan ta seg av de skarpe takt-slagene, det kan rette på ting. Kan hypotesen min stemme overens med ørene dine?Det hørtes i grunn ut som en logisk forklaring Men burde ikke mine CM1 S2 klare å håndtere området 120-180 Hz? Ifølge enkelte diagrammer jeg finner på Google så ser det ut til at de går ned til 80-90 før de begynner å dabbe av. F.eks. denne linken: https://hometheaterreview.com/bowers-wilkins-cm1-s2-bookshelf-speaker-reviewed/?page=2 Har testet med «tone generator» app, og det høres jevnt og fint ut ned til 90 Hz for meg iallefall, men dette er første gang jeg driver med høyttaler-tuning, så ville ikke stolt blindt på mine betraktninger. Kan vi forøvrig utelukke at Onkyo-receiveren er for svak? Eller er den i grenseområdet for hva CM1 S2 trenger? Lyd og bilde anbefalte den iallefall for noen år siden når jeg kjøpte den: http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-surroundreceivere-2/onkyo-tx-nr636 Høyttalerne dine gjør nok nytta. Forsterkern er etter min mening akkurat så stor som den må være, jeg bruker en eldre Yamaha med samme effekt oppgitt, men jeg kjører 4 ohms last på tre av kanalene, som etter sigende skal gi 140W tilgjengelig, det fungerer helt greit. Jeg tror jeg ville prøvd å leke litt med delefiltrene i forsterkern. Prøv å trekke delefrekvensene kunstig høyt og kunstig lavt og hør om det etterslepet du opplever flytter seg. Plassering av sub har vel vært nevnt, en "mindre optimal" plassering - altså en plass som gir mindre room gain, som du kompenserer for med mer gain, kan være verd å prøve ut også, det kan være romforsterkningen som er ekstra tydelig hos deg nå. Du, hvor mange høyttalere kjører du nå? Godt å høre. Onkyoen min klarer maks 6 ohm, så jeg har latt den stå på det. Hvordan blir lydbildet om jeg skifter til 4 ohm? Mer futt men mindre kontrollert? Når delefilteret står på 40 Hz så hører jeg mindre etterslep, men siden mine fronter ikke klarer mye under 80 Hz så blir det et tomrom mellom 40 og 80 Hz. Foreløpig konklusjonen er vel at i hele sub-ens register virker det å være et etterslep. Kjører 5.1 nå, tror det går over til «All Channel Surround» når jeg spiller fra Spotify, evt. Dolby Surround. Du kan ikke stille impedansen, den gis av det du kobler til forsterkeren. Impedansinnstilling på forsterkeren er ikke annet enn at du får effektbegrensning om du forteller forsterkern at du har tenkt å kjøre lav impedans. Sett forsterkeren til max impedans (8ohm?) det fjerner det som ligger under gasspedalen, altså har du full effekt tilgjengelig. Forsterkeren har både strøm og termisk sikring så det bør ikke være noe problem, den vil beskytte seg selv OM en overbelastning skulle inntre. Så... La oss se på å utnytte forsterkeren best mulig. Du har altså en 7-kanals forsterker men bruker kun 5 kanaler? Bi-amper du? Om ikke, GJØR DET. Jeg går sterkt ut fra at du har muligheten til dette, det vil kunne gi et merkbart løft for frontene og da spesielt i nedre frekvensregister. Før jeg gikk fra 5.1 til 7.1 høyttaleroppsett bi-ampet jeg frontene, det ga betydelig mer futt og kontroll. Nå tvinger jeg fram dette til en viss grad med lav impedans i 7.1. Fronter og center har hver to paralellkoblede høyttalere, med dertil halvvert impedans. Yamahaen min tåler dette aldeles fint Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Nå vet ikke jeg nøyaktig hva jeg skal høre etter, men på den 22-sekunders fila så hørte jeg på veien nedover at styrken ikke var fullstendig lineær, små variasjoner i styrke men ikke så mye. Spesielt rundt 5 sekunder virker det å være litt negativ interferens. Vet du hvilken frekvens som spilles på det tidspunktet? På 1-sekunders fila så hørtes egentlig alt fint ut. Den dypeste bassen virket å stoppe raskt før sekvensen begynte på nytt, altså ikke noe spesielt etterslep. (Hva betyr dBFS forresten?) 5 sekunder inn i 22sec filen tilsvarer 100 Hz, så da har du issues der gitt at du var i den lytteposisjonen du sikter etter. 1sec filen er mest for å høre om ting henger godt sammen. Den er ganske treg da, så den har begrenset verdi, men alikevel en indikator. Nå fungerer frekvenser slik at lineære sveip blir avkortet jo lavere frekvensen er, så det forklarer kortheten på bassen. Har lagt ved en bedre fil som gradvis forkorter tiden sveipet går over så det blir mer nyttig for å vise problem med oppfattet etterslep. dBFS er fullskala dB i forhold til digitalt maksvolum. -6 dB blir derfor i forhold til dette. Er ikke noe problem å generere 0 dB, men det blir veldig høyt i forhold til det som normalt forekommer i musikk. 300-10-var.wav Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Leo_: Ok, skjønner. Lar den stå på så høy impedanse som mulig da altså (kan kun velge mellom 4 og 6 på Onkyoen min). «Front Speaker Type» kan jeg sette til Bi-Amp ja, har lurt litt på å teste dette en stund. Stemmer det da at jeg må gjøre følgende: 1. Koble til et ekstra sett med kabler til frontenes ubrukte koblinger (se vedlagt bilde) 2. Ta vekk metallplaten mellom inngangene bak på frontene 3. Koble den nye kabelen fra hver front til samme frontinngangene på receiveren som de andre er tilkoblet? Isåfall skal jeg få testet dette etter jobb i morgen! Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Nå vet ikke jeg nøyaktig hva jeg skal høre etter, men på den 22-sekunders fila så hørte jeg på veien nedover at styrken ikke var fullstendig lineær, små variasjoner i styrke men ikke så mye. Spesielt rundt 5 sekunder virker det å være litt negativ interferens. Vet du hvilken frekvens som spilles på det tidspunktet?På 1-sekunders fila så hørtes egentlig alt fint ut. Den dypeste bassen virket å stoppe raskt før sekvensen begynte på nytt, altså ikke noe spesielt etterslep. (Hva betyr dBFS forresten?)5 sekunder inn i 22sec filen tilsvarer 100 Hz, så da har du issues der gitt at du var i den lytteposisjonen du sikter etter.1sec filen er mest for å høre om ting henger godt sammen. Den er ganske treg da, så den har begrenset verdi, men alikevel en indikator. Nå fungerer frekvenser slik at lineære sveip blir avkortet jo lavere frekvensen er, så det forklarer kortheten på bassen. Har lagt ved en bedre fil som gradvis forkorter tiden sveipet går over så det blir mer nyttig for å vise problem med oppfattet etterslep.dBFS er fullskala dB i forhold til digitalt maksvolum. -6 dB blir derfor i forhold til dette. Er ikke noe problem å generere 0 dB, men det blir veldig høyt i forhold til det som normalt forekommer i musikk.300-10-var.wav Takk for enda en fil! Føler faktisk alt høres raskt og fint ut på den filen Kan det være at sub-en først sliter med etterslep på sanger som er veldig basstunge, som har mange ulike bassfrekvenser samtidig? Siden sub-en må jobbe helt opp til 80 Hz pga mine små fronter? London Grammar - Hey høres nydelig ut både i øvre og nedre område, men her er ingen raske basstrommer for å sjekke for etterslep. I Matoma sin miks av Astrid S sin 2 AM så blir etterslepet mer tydelig. Og størst etterslep har jeg hittil funnet i Guetta-miksen av Wet av Snoop Dogg. Ikke akkurat den mest musikalsk korrekte sangen muligens, men høres denne kjapp og fin ut på deres anlegg? Her merkes etterslepet allerede etter 10 sekund og gjennom mesteparten av resten av sangen. Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Virker nå som du har satt opp ting rimelig greit sånn du har det nå. Det er ikke det at du bare er uvant med hvordan enkelte ting høres ut på en sub fordi du husker låten uten og sammenligner med det ? Er dette tilfellet kan det være lurt å bare regulere ned sub til du er mer vant med den og deretter justere gradvis til høyere volum. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2017 (endret) Ja i flesteparten av sangene er det knallbra Mangler den vibrerende trøkken som slår deg i brystet, men det er vel typisk i området 80-150 Hz kanskje, så der er jeg rett og slett begrenset av frontene antageligvis. Får se om Bi-Amp kan gi litt mer trøkk i morgen. Etterslepet fra sub-en minner meg litt om når jeg var yngre og satt i bil med kompiser hvor man tydelig kunne høre at bassen kom lenge etter resten av musikken. Her var det nok både det ene og andre som ikke var finjustert forsåvidt. Men føler jeg sliter med en litt mildere versjon av dette Endret 16. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) http://www.onkyo.com/manual/txnr636/adv/en/043.html Edit: Du får ikke samme gode virkning av dette som jeg, fordi jeg bruker dobbelt sett fronter, men det burde hjelpe litt likevel. Endret 17. oktober 2017 av Leo_ Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2017 (endret) Fikk satt opp bi-amp i går, og virker som jeg kan trøkke på med enda høyere volum (selv om volumet aldri var et problem), kansje hakket mer punch (evt. placebo, godt fornøyd uansett). Usikker på hva mer jeg kan gjøre med subwooferen. Mistenker at det rett og slett er rommet som er litt klønete med skråvegger på begge sider av subwooferen. I tilllegg er ikke rommet så stort. Ser det finnes bassfeller for å få bort disse langt-levende lave frekvensene, men vet ikke om det klarer å fjerne alt Endret 18. oktober 2017 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå