AnonymDiskusjon Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hei. Jeg opplever litt problemer med magen etter at jeg spiser mat som grovbrød og frokostblandinger. Jeg tenker at det kan være cøliaki, men symptomene er så varierende og ikke alltid like konsekvente. Jeg kan for eksempel gå på do om morgenen, spise frokostblanding og måtte gå på do igjen innen 5 minutter etter å ha spist ferdig. Som regel er avføringen løsere enn normalt, men ikke nødvendigvis diare. Får diare kanskje 1 av 10 ganger jeg spiser mat av hvete og slik. Ellers så hender det at jeg ikke må på do i det hele tatt, men det er mye luftavgang og det lukter mye verre en normalt. Har også opplevd dette etter å ha spist havregryn som visstnok er glutenfritt, men jeg har lest at det kan være forurenset med gluten siden det sannsynligvis behandles på samme sted som glutenholdig mat. Før så måtte jeg nesten aldri på do mer enn 1 gang om dagen, for en del måneder siden fikk jeg akutt pankreatitt (sannsynligvis pga. noen medisiner) og etter det så begynte jeg å måtte gå på do omtrent 3 ganger daglig. De siste ukene har det derimot blitt veldig mye klarere hva jeg reagerer på siden det skjer omtrent hele tiden. Noen som har noe erfaring med dette? Skal jeg be om en blodprøve hos fastlegen? Anonymous poster hash: dd2d9...0ba Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Noen som har noe erfaring med dette? Har ikke erfaring med akkurat det, men jeg har god erfarnig med å be folk gå til legen når de spør om ting man umulig kan svare på over nettet. Gå til legen! 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Dette er ting som i min erfaring er vanskelig å få hjelp til og jeg synes det kan være smart å søke erfaringer fra andre. Jeg har selv vært til legen mange ganger vdr magetrøbbel og har endt opp med å få "sleivdiagnosen" irritabel tarm som m.a.o betyr at de har konkludert med at jeg har trøbbel med magen. Det samme gjør de med migrene. Isteden for å komme til bunns i hva migrene en har får man "diagnosen" 'komplisert migrene' og resept på medisiner som ikke fungerer. 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Hvor lenge er det siden du hadde akutt pankreatitt? Har du gått ned i vekt? Er der fett i avføringen din? Pankreas skiller ut enzymer for å fordøye proteiner, fett og karbohydrater. Ufordøyd næring gir diarè og gjerne illeluktende. Dette normaliseres som regel etter at det akutte forløpet er overstått. Fett i avføring er et symptom på at pankreas ikke skiller ut nok enzymer. Da har man løs fettete avføring, og man ser typisk at avføringen flyter på vannet i doskåla. Er avføringen oftest løs på morningen? Bedrer symptomene seg etter å ha gått på do? Dette er symptomer relatert til tykktarm. Dette er uansett noe du skal til legen med. Det er viktig at du opplyser om at du har hatt akutt pankreatitt. Man kan gjøre en rekke undersøkelser for å finne årsaken til plagene dine, og første steg er å kontakte fastlegen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Dette er ting som i min erfaring er vanskelig å få hjelp til og jeg synes det kan være smart å søke erfaringer fra andre. Jepp, men en legetur er uansett det første man bør gjøre. Å koste på seg et par hundrelapper i tilfelle det er noe mer alvorlig enn kronisk dårlig mage som må "fikses" ved å passe på hva man spiser etc. er ikke en dum idè. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Takker for alle svar. Skal til legen i løpet av neste uke så får jeg håpe på en avklaring kort tid etter det. Hvor lenge er det siden du hadde akutt pankreatitt? Har du gått ned i vekt? Er der fett i avføringen din?Pankreas skiller ut enzymer for å fordøye proteiner, fett og karbohydrater. Ufordøyd næring gir diarè og gjerne illeluktende. Dette normaliseres som regel etter at det akutte forløpet er overstått.Fett i avføring er et symptom på at pankreas ikke skiller ut nok enzymer. Da har man løs fettete avføring, og man ser typisk at avføringen flyter på vannet i doskåla.Er avføringen oftest løs på morningen? Bedrer symptomene seg etter å ha gått på do? Dette er symptomer relatert til tykktarm.Dette er uansett noe du skal til legen med. Det er viktig at du opplyser om at du har hatt akutt pankreatitt. Man kan gjøre en rekke undersøkelser for å finne årsaken til plagene dine, og første steg er å kontakte fastlegen. Hadde akutt pankreatitt for nesten et halvt år siden nå. Akkurat da så måtte jeg ikke på do og hadde heller ikke vært på do på over ett døgn hvis jeg husker riktig. Men endte opp med å kaste opp noen timer senere. Vet ikke om avføringen er fettete, vet ikke hvordan den er da, slimete kanskje? Er som regel ikke glatt eller slimete med mindre det er diaré. Men ellers er den alltid gulere hvis jeg har spist nevnte matvarer. Den er ikke løs på morgenen, da er den helt normal og magen er rolig. Symptomene går over etter at jeg har vært på do, men det er ikke alltid at jeg virkelig må gå på do. I dag for eksempel så spiste jeg frokostblanding (etter å ha vært på do en gang allerede), følte så bevegelse i nedre del av mageregionen slik som når jeg må på do nærmest umiddelbart, men det roet seg ned så det var ikke så veldig mye trang så jeg holdt meg i 4-5 timer til. Spiste havregryn så jeg antar bare at den porsjonen bare var litt forurenset med gluten. Angående pankreatitten så ble jeg innlagt, dem tok prøver uten at dem fant årsaken, men det virker sannsynlig at det kan ha vært pga. noen medisiner jeg tok. Jeg er i begynnelsen av 20-årene så en veldig utypisk sykdom å få. Kan jeg ha blitt noe mer påvirket av pankreatitten i ettertid? Opplever veldig svake stikkende smerter i samme område fra tid til annen, men det er ikke i nærheten av smertene jeg hadde da. Virker også å komme helt tilfeldig og går over i løpet av noen minutter, har ikke trodd at det er noe spesielt. Bare oppe i hodet mitt. Anonymous poster hash: dd2d9...0ba Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Noe du kan prøve selv er en såkalt elimineringsdiett, hvor du spiser kun det mest basice du må spise i ca ett par uker til en måned, så introduserer du forskjellige matvarer en om gangen over lengre tid, da er det enklere å peke ut hvilke matvarer som gjør hva. Dette er en lang prosess som kan ta flere måneder. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Vansker med å fordøye komplekse karbohydrater kanskje? Sjekk FODMAP redusert diett. Reagerer selv kraftig på enkelte matvarer som blir liggende og fermentere og produsere enorme mengder gass. (Og til tider løs mage.) Overvåket forøvrig hvordan magen føltes kombinert med hva jeg spiste i et excel ark, og så med en gang hvilke matvarer som utløste plager. Lever mye mer behagelig nå som jeg har redusert inntaket av komplekse karbohydrater. Endret 17. mars 2017 av Revolution Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå