Herman.AV Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Jeg lurer på om sjøfolk/folk som har turnus med av og på opplegg har ferieuker eller ikke? Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Sjøfolk i offshoreflåten har vertfall ikke. Skal ikke bekrefte det, men tror de i oppdrettsnæringen (servicebåter) kan ta ferie utenom turnus, men de går vel ikke under sjøfolk. Lenke til kommentar
Echo2 Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Ikke utenom de vanlige friperiodene. Vet at hos enkelte grupper kan man ikke reise på ferie uten videre i friperioden, men man har 5 uker i året man kan bruke til å "låse" frien. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Antar at du snakker om oppdrettsnæringen nå? Jeg har aldri jobbet i oppdrettsnæringen, men jeg er ikke forpliktet til noe som helst når jeg er på friperioden min og kan reise akkurat hvor jeg vil når jeg vil så lenge jeg er tilbake til jeg skal på jobb. Lenke til kommentar
Echo2 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Nei, jeg snakker om oljeservice. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Rart. Jeg har aldri hørt noe om dette før. Lenke til kommentar
Echo2 Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Joda, har jobbet med det selv, men som sakt så gjelder det bare enkelte grupper, vet ikke om det er sånt hos alle servicefirma. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Veldig usikker på hvilke yrkesgrupper du snakker om. Kan det være ansatte på rigg/plattform? De går forresten ikke under kategorien "sjøfolk". Lenke til kommentar
okosakdkd Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) Jeg jobber offshore, båt i oppdrag for Statoil. Vi går 4 uker på, 4 uker av. Ingen ferie utenom turnus. Det samme gjelder for de som er på rigg eller installasjon. Lengden på turnus kan variere.. på båt er 4 uker på/av og 5 uker på/av vanlig, mens på rigg og installasjon er 2 uker på/4 uker av vanlig. Endret 23. mars 2017 av ronaldst Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Jobber på båt offshore selv, samme turnus som deg, og ingen ferie utenom turnus. De Echo2 snakker om må være riggarbeidere og ikke sjøfolk, jeg har aldri hørt om noen med slike ordninger. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Min far seilte sil sjøss hele sitt liv nesten og de jobba og hadde fri når de ville. De fikk hyre (fra engelske hire, regner jeg med) og de måtte være på båten minst 1 år for å få gratis hjemreise. Ville de hjem før så måtte de betale hjemreisen selv. De kunne gå hjemme til det begynte å bli tomt for penger, så måtte de søke hyre igjen. Jeg var med min far på et rederikontor engang på 70 tallet hvor min far snakket med Rederen om hyre. Han fikk muntlig ja husker jeg, med sånn ca. tid han måtte gjøre seg klar til å reise. Sånn er det ikke lenger. Man kunne gå årevis hjemme og kanskje jobbe litt i land, så ville en gjerne ut og tjene litt bra med penger igjen så da måtte en ta en tur på hyrekontoret (eller Rederikontor). Lenke til kommentar
Mato Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Nei, jeg snakker om oljeservice. det er vell avhengig av hvordan avtale du jobber på 2/4 og lignende står de fritt i fri perioden , jobber du i mere løse rotasjoner har du gjerne på tid som du nødvendigvis ikke reiser offshore i men er tilgjengelig , men det er like mangle løsninger som selskaper ( sånn nesten ) huske offshore har minst 3 faggrupper som alle jobber på egne avtaler , du har operatørene ( Statoil ol ) disse jobber nesten utelukkende 2/4 , så har du oljeservice , her er det mye ute og går , mindre 2/4 og mye standby med vaktperioder , så kommer iso fag med enda dårligere rotasjoner , mere standby kortere hjemme perioder osv. Lenke til kommentar
DødOverLusa Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Jobber innen oppdrettsbransjen med 3 uker på/av turnus. Ferie og feriepenger er innbakt i turnus, så her gjelder 3-3 året rundt. Ellers er det slik at hele juni og halve desember er "skattefri", noe som kommer av at det trekkes litt ekstra enn tabelltrekk tilsier de resterende 10,5 mnd. Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare I tillegg går vi i denne turnusen under kategorien sjømenn. Endret 25. mai 2017 av DødOverLusa Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 Jobber innen oppdrettsbransjen med 3 uker på/av turnus. Ferie og feriepenger er innbakt i turnus, så her gjelder 3-3 året rundt. Ellers er det slik at hele juni og halve desember er "skattefri", noe som kommer av at det trekkes litt ekstra enn tabelltrekk tilsier de resterende 10,5 mnd. Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare I tillegg går vi i denne turnusen under kategorien sjømenn. Du er på brønnbåt? Lenke til kommentar
DødOverLusa Skrevet 29. mai 2017 Del Skrevet 29. mai 2017 Jobber innen oppdrettsbransjen med 3 uker på/av turnus. Ferie og feriepenger er innbakt i turnus, så her gjelder 3-3 året rundt. Ellers er det slik at hele juni og halve desember er "skattefri", noe som kommer av at det trekkes litt ekstra enn tabelltrekk tilsier de resterende 10,5 mnd. Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare I tillegg går vi i denne turnusen under kategorien sjømenn. Du er på brønnbåt? Er på en lekter og avluser med Optilicer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå