Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Behov for kriseinvestering. Hvor?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er i en veldig vanskelig situasjon, derfor ber jeg dere om å hjelpe meg med noen tips/råd eller med å finne den rette personen som kunne hjelpe meg i min situasjon.

Jeg kan ikke fortelle hvordan jeg endte opp i en slik situasjon, men det var ikke min feil og det som skjedde var uplanlagt.

Så, per i dag er jeg i blindgata. Jeg mangler ca. 750 tusen kroner for å komme i gang med et forretningsprosjekt som jeg har startet med. Leieavtalen løper og byggearbeid i lokalene er i gang. Jeg har nesten 0 kroner på konto og straks klarer jeg ikke å betale regninger lenger. Diskusjoner eller forhandlinger med huseier er for han uaktuelt. Han er en ekte «forretningsperson» som bare bryr seg om penger og det er gunstig for han om jeg ikke klarer meg videre da han får beholde depositumspenger og nyoppusset lokalet.

Jeg kan dessverre ikke opplyse for mye detaljer om selve forretningen pga. at det er ikke ønskelig at informasjonen skal passere huseier, men planlagt omsetning ligger rundt 10 mil. I året med overskudd på ca. 10-15%. Nødvendige summen kan nedbetales i løpet av ettårs periode. Alle tallene kan jeg argumentere og bevise. Oppstart av drift er mulig om 6-7 uker.

Banken har godkjent lånesøknaden angående prosjektet, men det kreves en kausjonist. Selv har jeg ingen formue/inntekt derfor har jeg dessverre ikke mulighet til å kausjonere.

Hadde vært til mye hjelp om dere kunne komme med tips, ideer og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør "reklamere" et annet sted enn her på forumet. Tråder som denne tas ikke imot positivt for å si det slik. Men det blir artig å se hva som skjer.

Protip; Du bør ha alle penger i orden før du starter et slik prosjekt.

Edit; Protip2; Du bør ta høyde for uforutsette situasjoner som kan koste penger.

Endret av 4 3
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Snakk med banken eller finn en investor på ett "normalt" sted. Ingen med vett i behold vil hjelper deg her.

Ellers er det vel ganske dumt å starte uten å ha pengene på plass? Å starte en bedrift med å ha store pengeproblemer setter gjerne standarden på hvor gjennomtenkt og seriøst bedriften er

Selv om det har skjedd noe uforutsett må man ta høyde for det, stort sett ingenting går som man planlegger.

Planla du ikke skikkelig før du startet?

Uansett, banken er nok ditt beste håp, om du legger frem en skikkelig plan som de har tro på kan du muligens få ett lån men jeg vil si at utgangspunktet ditt er veldig, veldig dårlig når du allerede før oppstart er i store økonomiske problemer og risikerer å gå konkurs høres det ut som.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg er i en veldig vanskelig situasjon, derfor ber jeg dere om å hjelpe meg med noen tips/råd eller med å finne den rette personen som kunne hjelpe meg i min situasjon.

Jeg kan ikke fortelle hvordan jeg endte opp i en slik situasjon, men det var ikke min feil og det som skjedde var uplanlagt.

Så, per i dag er jeg i blindgata. Jeg mangler ca. 750 tusen kroner for å komme i gang med et forretningsprosjekt som jeg har startet med. Leieavtalen løper og byggearbeid i lokalene er i gang. Jeg har nesten 0 kroner på konto og straks klarer jeg ikke å betale regninger lenger. Diskusjoner eller forhandlinger med huseier er for han uaktuelt. Han er en ekte «forretningsperson» som bare bryr seg om penger og det er gunstig for han om jeg ikke klarer meg videre da han får beholde depositumspenger og nyoppusset lokalet.

Jeg kan dessverre ikke opplyse for mye detaljer om selve forretningen pga. at det er ikke ønskelig at informasjonen skal passere huseier, men planlagt omsetning ligger rundt 10 mil. I året med overskudd på ca. 10-15%. Nødvendige summen kan nedbetales i løpet av ettårs periode. Alle tallene kan jeg argumentere og bevise. Oppstart av drift er mulig om 6-7 uker.

Banken har godkjent lånesøknaden angående prosjektet, men det kreves en kausjonist. Selv har jeg ingen formue/inntekt derfor har jeg dessverre ikke mulighet til å kausjonere.

Hadde vært til mye hjelp om dere kunne komme med tips, ideer og råd!

Da har du prøvd og feilet, neste gang husker du på å ha finansene i orden. :)

Lenke til kommentar

Til dem som prøver å spøke. Det er ingen grunn til å være ironisk. Min bror skulle være med, men han var funnet død i utlandet for ikke så lenge siden. Dette var nok uventet.

Meningen var ikke at noen her på forumet skal hjelpe, meningen var å spørre om «kreative» ideer og løsninger.

For resten, som jeg sa, banken har godkjent lånesøknad, men ønsker noe i tillegg. Dem krever en kausjonist, eller  25% av nødvendige summen.  

Crowdfunding er en bra ide, men en slik løsning tar alt for lang tid og summen er kanskje litt for stor. 

Lenke til kommentar

Norge ligger på bunn i Europa

Ifølge Cambridge-rapporten ble 9,4 millioner kroner samlet inn i Norge i 2015. At vi ligger langt etter, er det flere grunner til, mener førsteamanuensis Rotem Shneor.

– Det er nytt og ukjent. Men det er også kulturelle barrierer. I Norge er det en forventning om at staten betaler. Vi betaler mye skatt, og vi er derfor ikke så generøse med å bidra til at andre kan starte noe, sier han.

Lenke til kommentar

Norge ligger på bunn i Europa

Ifølge Cambridge-rapporten ble 9,4 millioner kroner samlet inn i Norge i 2015. At vi ligger langt etter, er det flere grunner til, mener førsteamanuensis Rotem Shneor.

– Det er nytt og ukjent. Men det er også kulturelle barrierer. I Norge er det en forventning om at staten betaler. Vi betaler mye skatt, og vi er derfor ikke så generøse med å bidra til at andre kan starte noe, sier han.

Det er kanskje ikke så stor vilje til å satse men når noen klarer å få inn 850 000 på 6 timer så er det jo utrolig bra!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen vet hvordan banker fungerer i forhold til finansiering. Jeg vet alle vanlige kraver og regler. Men, er dette noe mulighet til å bli vurdert annerledes enn vanlig, altså at det gjøres et unntak? Jeg har prøvd å diskutere med tre forskjellige banker, men får ikke kommet lengre enn til kundeservice. Hvordan kan man få tak i de som virkelig har makt og kan bestemme noe? 

Lenke til kommentar

Forbrukslån er umulig, p.g.a. at jeg er «fullbooket» og har lav inntekt. Innovasjon Norge satser ikke på dette området. 

Takk for tipsene, men tradisjonelle løsninger funker ikke her. 

Jeg ser  en mann (nabotråden) som ikke vet hva han skal gjøre med sine millioner. Ja, det kunne vært en løsning om en slik person kunne vurdert å satse på.

Lenke til kommentar

Meningen var ikke at noen her på forumet skal hjelpe, meningen var å spørre om «kreative» ideer og løsninger.

Det finnes egentlig ikke kreative løsninger, heller mer mot semigalskap. F.eks; Prøv å få kontakt med noen rikinger, altså "jakt på dem" og få dem til å se på forslaget ditt.

Bankene kan gjøre omtrent akkurat som de vil. Har du fem kroner og en tier i måneden i inntekt så kan de gi deg lån på ørtenogførti kroner hvis de tror og mener at ideèn din er god. Hvis banken mener at de kan gi 75% så er de nok villige til å gi 100% også, hvis det bare er snakk om etparhundretusen ekstra. Hvis de er villige til å gi deg 500K+ for noe som i bunn og grunn er en plan så bør du klare å få de resterende kronene.

Et siste "kreativt" alternativ er å søke investorer i utlandet. Mange er interresert i Norge og mange er ikke interresert i Norge.

Lykke til :)

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...