Gå til innhold

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE ved oppstart

eiva

Anbefalte innlegg

Får feilmelding INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE på blåskjerm i oppstarten av Windows 2000. Feilmeldingen foreslår at det er noe galt med harddiskkontrolleren.

Jeg har to disker som gjenkjennes korrekt av BIOS og som har fungert uten problemer frem til nå.

Jeg har nettopp byttet hovedkort, CPU og RAM. I følge en artikkel på brukerstøtte sidene til MS kan dette problemet oppstå ved bytte av hovedkort fordi harddiskkontrolleren ikke takler det nye hovedkortet. Løsningen skal være å boote fra Win2000 CD'en og reparere. Det er forsøkt, men problemet er der fortsatt. Regner med at dette er et software problem.

Er det noen andre som har møtt samme feil og vunnet?

mvh Eirik

HD1: Seagate Barracude ATA IV 50 GB

HD2: Western Digital Expert 13 GB

CPU: AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz Socket A

RAM: Crucial PC2700 DDR-DIMM 512

Abit KD7A hovedkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har en annen løsning?

Tja.. om du nettopp har byttet hovedkort kan det kanskje hende at IDE-kabelen ikke sitter skikkelig i. Det hender av og til selv om den ser ut til å sitte aldri så godt. Prøv å ta den ut og sett den i igjen. Kanskje du er heldig og alt løser seg?

HD1: Seagate Barracude ATA IV 50 GB

Så vidt jeg vet finnes ikke Barracuda IV i 50 GB-utgave.. Stusset litt på det. (Er vel bare 20, 40, 60 og 80GB i den serien siden hele serien er basert på plater med 40GB/plate altså 20GB/lesehode)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Har tatt ut HD'er, sjekket alle kabler og master/slave settinger. Koblet ut en og en HD og skiftet kabel. At IDE kabler har sittet løst har jeg opplevd tidligere, og selvfølgelig sjekket denne gangen. Ved booting fra CD-ROM funker begge HD'er fint. Feilen kommer rett etter at Win2000 bildet kommer i oppstarten.

Seagate Barracude ATA IV er 40 GB, du har helt rett. Min skrivefeil.

- Eirik

Lenke til kommentar

Grunnen er nok ganske sikker at det er en annen IDE kontroller

på det nye hovedkortet.

Før man bytter hovdekort bør man bytte driver på IDE kontrolleren

til Standard PCI IDE kontroller. Da vil man sannsynligvis kunne

boote på den nye hovedkortet.

Når jeg bytter hovedkort på jobb bruker jeg et PCI kort

med IDE-kontroller. Installerer det på den gamle maskinen

før jeg bytter hoverkort eller PC. Setter PCI kortet i den

nye og det har gått greit hittil.

lqpl

Lenke til kommentar

litt på jordet her.

Windows 2000 er lite glad i å få byttet IDE kontroller, så det du må gjøre er å boote fra windows 2000 cd'n og enten velge "reparer en windows 2000 installasjon", eller se om du finner en kommando som kan appellere til problemet i repair console.

tipper du klarer deg med fixboot kommandoen i repair console.

man trenger IKKE å formatere! Det verste du kan ende opp med er at du må re-installere alle drivere på nytt (noe som forsåvidt er høyst anbefalt ved bytte av hovedkort uansett). Aller best er det jo selvsagt å installere os på nytt ved bytte av hovedkort for best ytelse (scoret 300 poeng mer i 3dmark03 etter å ha gjort det), men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
lqpl: så du sier egentlig at man bør gå til innkjøp av et PCI IDE kort hvis man har en HD som man bruker til mange forskjellige pc'er/HK?

Jeg og en kamerat har like HD skuffer, men alt annet av hardware er totalt forskjellig. Vi har switchet en del med en HD, en WD 120GB btw, har aldri støtt på noen problemer. Har vi bare vært heldige da?

Tenker at det kan være bra å være forberedt på potensielle problemer i fremtiden :yes:

Første jeg tenker på et slikt problem er repair av Win installeringa. Det funket tydeligvis ikke :\ Da ville jeg prøvd å koble HD til den gamle HK'et og skjekke diverse instillinger som kan ha noe med HD detekt å gjøre. Sry for diffus forklaring.

Jeg har ikke støtt på dette problemet selv og preiker dermed uten erfaring, men det er hva jeg synes virker logisk. Tipper at det er et software problem.

Virket som om DJ-JK kom med et lurt forslag :yes: Endret av En Tiger
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette vil hjelpe men hva med å starte opp maskina med en win98 bootdiskett og skrive :

fdisk /MBR

Dette skriver da ny boot-record.

Vet ikke om det vil hjelpe i ditt tilfelle men..

PS: ikke så lurt å gjøre dette hvis du har en dualboot av noe slag..

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette vil hjelpe men hva med å starte opp maskina med en win98 bootdiskett og skrive :

fdisk /MBR

Dette skriver da ny boot-record.

Vet ikke om det vil hjelpe i ditt tilfelle men..

PS: ikke så lurt å gjøre dette hvis du har en dualboot av noe slag..

vil ikke det bli litt buggy hvis han kjører NTFS? fdisk hører jo 98/95/me veteranene til.... og tviler på at det vil ha noen virkning i det hele tatt.

Men har vært borti dette problemet flere ganger, og 2000 er definitift alergisk mot bytte av idekontroller, spes vet bytte av chipset. Xp er en del bedre her. Prøv repair console du.

Lenke til kommentar

fdisk /MBR

Dette skriver ikke mbr, men fjerner mbr.

Funker fint om man har installert linux eller andre os og vil klargjøre maskinen til f.eks win98 eller noe slikt.

(http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;730275)

Feilmeldingen kan tyde på at det er bugs med ide driverne til os.

kan løses på en enklere måte ved å reparere w2k fra plata..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...