Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til førstegangsbil

Anbefalte innlegg

Har spørmål angående chipping som jeg tror passer fint inn her. (Noe å tenke på).

Om man chipper, risikerer man ikke da å få redusert eller ingen dekning som følge av skaden ved bruk av forsikring?

Mulig dette omgåelse om man får registret chip og nye verdier av HK, NM i vognkortet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at bil koster mer enn bare innkjøp og.

Service (om du ikke skal skru selv) er vel en 5-6 tusen. Årsavgift 3000. Dekk er fort en 7 - 10. Bytte registerreim 7-10 tusen.

Forsikring (om du ikke har bonus) tipper jeg blir på en 8-10 tusen i året.

Og kansje en tusenlapp i måneden på drivstoff.

Nye glødeplugger 3000 ( bruker å være gåen før 150tusen km på ford iallefall)

Og skulle noe på bilen ryke så flyr lappene raskt hos verksted.

Men mye å spare om du velger å fikse på bilen selv.

Hei, jeg nevnte litt over men kan skrive det igjen;

Familien eier et verksted, og vi er stappa full med mekanikere. Jeg ønsker også å lære mer om bil, dog kan endel om reperasjon fra før.

Dette er også grunnen til at jeg vil ta lån og ende opp med en mer brukbar bil i lengden.

Lenke til kommentar

Har spørmål angående chipping som jeg tror passer fint inn her. (Noe å tenke på).

Om man chipper, risikerer man ikke da å få redusert eller ingen dekning som følge av skaden ved bruk av forsikring?

Mulig dette omgåelse om man får registret chip og nye verdier av HK, NM i vognkortet.

Du kan vel få godkjent chip, men ser ikke vits. Min far sa at det er vanskelig og de vil mest sannsynlig ikke merke/se chippen.

Lenke til kommentar

Ett alternativ, uten å ende opp med full kasko forsikring, er å sjekke mulighetene for ett kaskofritt billån (faller vel inn som forbrukslån eller noe i den retningen). Ville hørt med banken hva de kan hjelpe til med innenfor det budsjettet du har. Det kan være/er noe høyere rente på ett slikt lån men ett regnestykke sammen med foreldrene dine på hva en kaskoforsikring vil koste vs kaskofritt - så ser du hvordan balansen vil være over f.eks tre år.

Hvordan er det da å sette det på foreldre? Min stefar var villig til å ta opp et lån for meg før læretid.

Farmin kan være deleier slik at forsikring blir billigere? Har litt å lese på her.

Edit: Beklager for at alle svarene ble hver sitt svar, kunne ikke multisitere på mobil..  :nei:

Endret av Blixus
Lenke til kommentar

Subaru Legacy...

Fet fet bil, subaru og spesielt impreza wrx har alltid vært en stooor drøm for meg, men jeg har funnet ut at både legacy og impreza blir litt over budsjettet om man vil ha litt ekstrautstyr/2004 og opp over... 

Endret av Blixus
Lenke til kommentar

Du kan vel få godkjent chip, men ser ikke vits. Min far sa at det er vanskelig og de vil mest sannsynlig ikke merke/se chippen.

Hvis du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen havner hos Statens Vegvesen for undersøkelser kan de oppdage det, da snakker vi om regninger i millionklassen om du er uheldig.

Lenke til kommentar

Hvis du er involvert i en alvorlig ulykke og bilen havner hos Statens Vegvesen for undersøkelser kan de oppdage det, da snakker vi om regninger i millionklassen om du er uheldig.

Det forutsetter vel at grisekjøring var årsaken til ulykken? Ellers vil jo ikke en effektøkning ha noe si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så mye makt som det virker til at forsikringsselskapene har, ville det ikke forundret meg om de hadde klart å kjøre sak mot deg med ulovlig "trimming", uavhengig om grisekjøring/fart har noe med saken å gjøre.

Gjør du modifikasjoner som ikke er godkjent, kjører du vel i praksis en bil som ikke skal være på norske veier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...