Blixus Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hei folk Jeg har hatt lappen i en stund nå, og kjørt rundt på en bil min mor såvidt bruker, ettersom jeg ikke har hatt inntekt til min egen bil. Jeg har fått meg læreplass, og titter nå på bil jeg skal ta opp lån til om en måned og to, og trenger hjelp til den perfekte bilen. Jeg er klar over at den førstebilen ikke trenger å være noe skikkelig bil, men jeg er bilinteressert og kjørt litt så ønsker jeg en decent bil. Jeg har 20k fra før, og ønsker å ta opp lån på maks 35-40k, ettersom jeg vil leve litt godt i tillegg. Tilbake til valget; Jeg har alltid vært stor fan av Seat Leon Cupra R 1,8T 2002, har alltid ønsket meg en, men min far kaller dette plastikkboks, og de begynner jo å bli litt gamle. Min far har anbefalt 2005-2006 mondeo, ettersom det er diesel 2 liter, og kan lett chippes til 175hk 400+NM. (Ja, jeg ønsker noen hester å gå på). Jeg skal på ingen måte kjøre fort, men å akselerere er fint, og det blir gjerne noen turer til tyskland etterhvert. Jeg ønsker også helst skinnseter, ettersom jeg er avhengi av gode komfortable seter, og har funnet ut at skinnseter passer meg best. Jeg ønsker også å fikse opp bilen, altså å tune den til å bli litt mer "ungdomslig". Så, kriterier: 20-60k Skinnseter 140-∞hk (Eller gode chip muligheter) Helst 4WD, ettersom hytte på fjellet, eller FWD Skiller seg litt ut God lyd 4/5 seter, helst hatchback eller sedan, stasjonsvogn kan fungere 1,8+ liter, Så lavt forbruk som mulig Takker for alle svar! 1 Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hør på din far. Kjøper du fiat bør du være medeier i et bilverksted. Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Hør på din far. Kjøper du fiat bør du være medeier i et bilverksted. Fiat? Ikke faen om jeg skal ha verken fiat eller peugeot. Problemet mitt er at mondeoene er jævla store i forhold til mitt bruk, og å få de i 131hk eller 140 som jeg ønsker, så må du litt opp i pris for å få de fine. Tar også mange tiltak for å få de fra familiebil "tøff" Edit: Familien eier et verksted jeg har til bruk, derfor ønsker jeg å fikse opp og lære meg bil bedre. Endret 16. mars 2017 av Blixus Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hvis jeg var deg ville jeg ikke hatt billån på den første bilen din. Husk på at du skal forsikre bilen også, og jeg regner med at långiver stiller krav om full kasko når billånet har sikkerhet i bilen. Som ung med startbonus kan dette fort bli en del penger. Jeg ville ha kjøpt en billig bil du kan mekke litt på, og som du kun har ansvarsforsikring på. Skift forsikringsselskap hver 6. måned, da rykker du opp 10 % i bonus hver gang. Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Hvis jeg var deg ville jeg ikke hatt billån på den første bilen din. Husk på at du skal forsikre bilen også, og jeg regner med at långiver stiller krav om full kasko når billånet har sikkerhet i bilen. Som ung med startbonus kan dette fort bli en del penger. Jeg ville ha kjøpt en billig bil du kan mekke litt på, og som du kun har ansvarsforsikring på. Skift forsikringsselskap hver 6. måned, da rykker du opp 10 % i bonus hver gang. Hei, og takk for svar. Jeg har snakket med foreldrene mine, og de er enige i at det er bedre for meg å kjøpe bil i 40-50k klassen enn en bil i 20k klassen. Jeg er full klar over forsikring, og alt i alt kommer bil til å koste meg 3000 for lån og forsikring, så kommer veiavgift, bensinpenger, bompenger osv. Jeg er klar for å bruke penger, gjerne mindre om jeg strekker låne i flere enn 2 år. Jeg kommer til å tjene 13-14 tusen uten overtid hver måned, og har ingen andre utgifter enn mobil, dagspenger og bil. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Ok, skjønner. Har du noen preferanser når det gjelder bensin/diesel? Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hør på din far. Kjøper du fiat bør du være medeier i et bilverksted. Fiat? Ikke faen om jeg skal ha verken fiat elelr peugeot. Problemet mitt er at mondeoene er jævla store i forhold til mitt bruk, og å få de i 131hk eller 140 som jeg ønsker, så må du litt opp i pris for å få de fine. Tar også mange tiltak for å få de fra familiebil "tøff" Edit: Familien eier et verksted jeg har til bruk, derfor ønsker jeg å fikse opp og lære meg bil bedre. Du er klar over at seat er en fiat? Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Du er klar over at seat er en fiat? Du er klar over at Seat har vært heleid av VAG de siste 27 årene? 7 Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Ok, skjønner. Har du noen preferanser når det gjelder bensin/diesel? Har hørt et par ulemter og fordeler, og tror jeg vender litt mot diesel.. Gjerne gi tips der også Takker for svar! Hør på din far. Kjøper du fiat bør du være medeier i et bilverksted. Fiat? Ikke faen om jeg skal ha verken fiat elelr peugeot. Problemet mitt er at mondeoene er jævla store i forhold til mitt bruk, og å få de i 131hk eller 140 som jeg ønsker, så må du litt opp i pris for å få de fine. Tar også mange tiltak for å få de fra familiebil "tøff" Edit: Familien eier et verksted jeg har til bruk, derfor ønsker jeg å fikse opp og lære meg bil bedre. Du er klar over at seat er en fiat? What? Seat er eid av volkswagen... Edit: Bilen er jo basert på Audi A3 og en Golf Gti om jeg husker rett. Endret 16. mars 2017 av Blixus Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Saab 9-3 fyller mange av kriteriene, men skiller seg dog ikke særlig ut. 2-liters turbomotorene har til gjengjeld mye muligheter for oppgraderinger, og det samme med understell osv. Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Saab 9-3 fyller mange av kriteriene, men skiller seg dog ikke særlig ut. 2-liters turbomotorene har til gjengjeld mye muligheter for oppgraderinger, og det samme med understell osv. Takker for bra svar! Jo, jeg har faktiskt vært innom saab 9-5, og har faktiskt kjørt en litt. God komfort, kjekke pris, lett "styling" prosjekt. Eneste er at jeg er litt usikker på om jeg liker "Formen"(?), spesielt stasjonsvognen. Sedanen ser grei ut, men det er ikke mange manuelle som er 2002+ som jeg har funnet ut (?) Edit: Jeg ser nå at du skrev 9-3.. jeg leste feil. Men jeg ser det går litt igjen i det jeg skrev. Ser at de fleste 150hk'ene er 1,9 Endret 16. mars 2017 av Blixus Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Husk at om du skal chippe mondeoen, så kan du ikke velge automatgir da kassen ikke tåler det ekstra momentet (med mindre du kjører helt rolig, og bare chipper for å få ned forbruket) Går du for manuell blir du plaget med dobbelmassesvinghjulet, men det blir man jo på alle biler fra den tiden. Ellers kan du få deg en knall Mondeo for pengene dine. Det kryr av dem, så det er kjøpers marked. Dog får du ikke noe igjen om du skulle selge. Endret 16. mars 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Husk at om du skal chippe mondeoen, så kan du ikke velge automatgir da kassen ikke tåler det ekstra momentet (med mindre du kjører helt rolig, og bare chipper for å få ned forbruket) Går du for manuell blir du plaget med dobbelmassesvinghjulet, men det blir man jo på alle biler fra den tiden. Ellers kan du få deg en knall Mondeo for pengene dine. Det kryr av dem, så det er kjøpers marked. Dog får du ikke noe igjen om du skulle selge. Ja jeg har sett det, prisene på mondeo går fryktelig fort ned, men er ikke noe jeg tenker på... skal kjøre i 2-3 år å kjøpe nytt, Hva mener du med dobbelmassesvinghjul? Jeg skal aldeles ikke ha automat. Edit: Jeg vet hva der er, jeg vet dog ikke hvordan du mener det vil plage meg Endret 16. mars 2017 av Blixus Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Dobbelmassesvinghjul er ett spesielt svinghjul med fjærer å ting å tang. Dette blir utslitt, og vil gi vibrasjoner og eller gå helt i stykker. Veldig vanlig og kostbar feil, og noe man slipper på automatgir da man ikke har svinghjul der. Men er du heldig finner du en som nylig har byttet svinghjul, eller konvertert til enkelmasse. Endret 16. mars 2017 av Complexity Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Saab 9-3 fyller mange av kriteriene, men skiller seg dog ikke særlig ut. 2-liters turbomotorene har til gjengjeld mye muligheter for oppgraderinger, og det samme med understell osv. Jeg støtter denne, finn en 9-5 2.0T el lignende, denne chippes enkelt til 210-220 hk. (minuset er jo i noens øyne at det er automat, men kassa er god og bilen går veldig godt. Hirsch leverte denne tuninga fra forhandler med garanti, så generelt sett skal det være ganske safe og chippe denne. Vector utgavene er jo langt penere enn den trauste vanlige utgaven. https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90081352 F.x denne har jo 3mnd brubilgaranti, så burde være ganske safe kjøp, etter 2+mnd leverer du den til naf og https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest/ og burde da ha ganske problemfritt bilhold en stund til. 1 Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Dobbelmassesvinghjul er ett spesielt svinghjul med fjærer å ting å tang. Dette blir utslitt, og vil gi vibrasjoner og eller gå helt i stykker. Veldig vanlig og kostbar feil, og noe man slipper på automatgir da man ikke har svinghjul der. Men er du heldig finner du en som nylig har byttet svinghjul, eller konvertert til enkelmasse. Takker for svar! Når du sier det så har jeg hørt min far snakke om det, dog det var han som pratet meg inn i å chippe dem. Han kjører selv en mondeo ghia x 2008 manuell 2l 140hk, som er chippa til ca 185hk, og har ikke utslitt svinghul etter 2år med chip. Si ifra om noen har forslag til bil! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Jeg synes egentlig du bør kjøpe en bil du kan betale med en gang uten å ta lån. Så kan du bruke den inntil du har råd til en dyrere bil, det vil kunne være svært gunstig for deg økonomisk å gjøre det på denne måten. Med et begrenset budsjett bør du ikke henge deg opp i merke, modell eller motor men fokusere på teknisk tilstand. 2 Lenke til kommentar
Blixus Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Jeg synes egentlig du bør kjøpe en bil du kan betale med en gang uten å ta lån.Så kan du bruke den inntil du har råd til en dyrere bil, det vil kunne være svært gunstig for deg økonomisk å gjøre det på denne måten.Med et begrenset budsjett bør du ikke henge deg opp i merke, modell eller motor men fokusere på teknisk tilstand.Sant nok, men det er et lite lån, og jeg ønsker ikke å bytte bil med en gang. Ser ikke helt problemet med å ta et såpass lite lån, iforhold til kvalitets forskjellen man får ved å putte 20-30k mer i potten. Jeg er ikke interessert i et spesielt merke, derfor spør jeg etter tips fra dere for å få variasjoner min far er opphengt i mondeo. Endret 17. mars 2017 av Blixus Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Husk at bil koster mer enn bare innkjøp og. Service (om du ikke skal skru selv) er vel en 5-6 tusen. Årsavgift 3000. Dekk er fort en 7 - 10. Bytte registerreim 7-10 tusen. Forsikring (om du ikke har bonus) tipper jeg blir på en 8-10 tusen i året. Og kansje en tusenlapp i måneden på drivstoff. Nye glødeplugger 3000 ( bruker å være gåen før 150tusen km på ford iallefall) Og skulle noe på bilen ryke så flyr lappene raskt hos verksted. Men mye å spare om du velger å fikse på bilen selv. Endret 17. mars 2017 av Complexity Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Ett alternativ, uten å ende opp med full kasko forsikring, er å sjekke mulighetene for ett kaskofritt billån (faller vel inn som forbrukslån eller noe i den retningen). Ville hørt med banken hva de kan hjelpe til med innenfor det budsjettet du har. Det kan være/er noe høyere rente på ett slikt lån men ett regnestykke sammen med foreldrene dine på hva en kaskoforsikring vil koste vs kaskofritt - så ser du hvordan balansen vil være over f.eks tre år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå