Gå til innhold

Hva slgs dvd-plater kjøper dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra tiltak! Høres ut som om du har et veldig fornuftig opplegg på gang :thumbup:

Jeg har "brent" meg på billig media nå. Kjøpte en del Datawrite 4X Dvd-r Redtop, og de har både min Pioneer Dvd-106 og Plextor Px-708A problemer med å lese.

Pioneer Dvr-105 brenneren min klarer det med et nødskrik. Dette bare et halvt år etter at de ble brent. Slik kvalitet blir for dårlig ihvertfall. :thumbdown:

Så jeg har bestemt meg for å bruke media fra leverandører som holder en jevn og god standard. I det siste har jeg kun kjøpt Plextor Dvd+R 4X, som er meget gode plater (ihvertfall ser det sånn ut foreløpig.)

Jeg kunne godt prøve noen av platene dine, dersom du vil la meg gjøre det. Nå er det ikke så lett å si hvordan lesbarheten vil være om ett år fra i dag da.

Som du kanskje forstår, så er holdbarhet det jeg setter i høysetet. Jeg liker også at det går litt fort når jeg brenner, så jeg kommer nok til å satse på plater som kan brennes på ihvertfall 4X. Aller helst bør de klare 8X på Dvd+r. Noe under 4X er ihvertfall ikke aktuellt for meg. Derfor kommer jeg nok til å kjøre mest på Dvd+r, da brenneren min støtter høyere hastighet her enn på Dvd-r. Alt virker like bra på det jeg skal spille de av på uansett. :yes:

Et lite tips, er at du prøver å holde fraktkostnadene nede og om nødvendig lager mulighet for å forhåndsbetale, slik at vi som potensielle kunder slipper det dømrades postoppkravet. Er frakta billig, så bestiller jeg ihvertfall oftere. ;)

Syns ideen om å lage eget "merke" var god også. Da har du jo et produkt som ingen annen har, og er kvaliteten god så har du virkelig noe å slå i bordet med. :green:

Lenke til kommentar

Takk for all positiv respons! :)

Det kan jo etterhvert virke som om det er "liv laga" for dette konseptet. Har nå også fått med meg to partnere på dette prosjektet, så det kan virke som om ideen blir til virkelighet...

Jeg er selv en fanatisk filmsamler(som dere kanskje har sett på min noget "billige" hjemmeside), og kjøper stadig plater for å lage backup. De fleste har da sikkeret erfart at kvalitet er DYRT, og det som ikke er kvalitet - vel, det funker dårlig! Har lenge lett etter en mellomting. Noe som kan kvalles kvalitet, men ikke være så dyrt. Nå er jo kvalitet et relativt begrep, og det er umulig å få alle til være enig. Derfor prøver jeg å få dere på banen, slik at jeg i alle fall vet noe om hva DERE syns er kvalitet. Det er forskjell på om EN syns platene er dårlige og FEMOGTREDVE syns det... Jeg må bare rette meg etter flertallet her. Det er absolutt ingen prestisje fra mitt hold. Jeg kjøper det dere mener er akseptabelt, så lenge jeg ikke brekker ryggen økonomisk.

Jeg vil også understreke at dette neppe er på kvalitetsnivå med de "største" aktørene i markedet, men så blir heller ikke prisen så gærn heller. Dette er ren og skjær nødvendighet for å få dette prosjektet på bena. Når vi har trygg gunn under beina vil også utvalget forbedre seg. Og ja; Vi har planer om å selge både pluss og minusformat. Også cd'er. Men alt kommer ikke på en gang!

Når det gjelder eget merke er dette faktisk en interesant tanke. Har egentlig både navn og logo klar, men vi må først finne plater som er verdige!

Det begynner etter hvert å ordne seg med prøvekaniner, men det er fortsatt noen disker ledige!

Ser gjerne at folk med lang erfaring skriver til meg! Har tenk å opprette noen "konsulentstillinger". Disse vil få tilsendt plater etter hvert som bedriften kommer seg på beina. Forbruker skal få slippe mitt/produsents ord på at dette er aksepltable plater for den aktuelle prisen. Det vil jeg gjerne at nøytrale "konulenter"tar seg av. Dette bør være folk med gode kunnskaper om hvordan platene er bygd opp, og fungerer, og er i stand til å gi en generell kvalitetsuttalelse. Disse må også akseptere at deres uttalelser legges ut på websiden vår!

Når det gjelder webside så skal vi prøve å gjøre den så funksjonell som mulig. Det gis ingen løfter her og nå, men Visa kunne vel la seg gjøre. Frakt er en ting vi ennå ikke har tenkt på, men målet er selvfølgelig å gjøre det så billig som mulig! En annen ting; websiden bør ha ett navn! Kom med forslag gutter! ;)

Kjenner at jeg begynner "å ta litt av" her... La meg nå prøve å sette ting litt i perpektiv til slutt.

* Dette er ennå bare en ide, men mange brikker er i ferd med å falle på plass. Likevel er det foreløpig KUN en ide!

* Det er mange praktiske ting å sette seg inn i/ få gjennomført, men med god hjelp og feedback fra dere blir det enklere.

Moralen er fortsett å gi gode tips!

Lenke til kommentar
Nå er jo kvalitet et relativt begrep, og det er umulig å få alle til være enig. Derfor prøver jeg å få dere på banen, slik at jeg i alle fall vet noe om hva DERE syns er kvalitet. Det er forskjell på om EN syns platene er dårlige og FEMOGTREDVE syns det..

Det er egentlig ikke nødvendig å gjøre så mye ut av det. De fleste merker er grundig testet av mange personer, som rapporterer resultatene i forskjellige internasjonale fora. Om du sier hvem som har produsert dem (fortrinnsvis diskkode), kan vi sansynligvis fortelle deg om de er gode eller ikke, uten at du trenger å jobbe så mye.

Lenke til kommentar

Ser at mange har problemer med Datawrite Classic sine dvd-r plater. Jeg har nettopp kjøpt en 25-pack spindel av Datawrite Classic dvd+r plater, og brent fire stykk av dem nå. Alle har fungert helt perfekt :w00t:. Men styr unna SmartBuy dvd+r og princo plater!

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke nødvendig å gjøre så mye ut av det. De fleste merker er grundig testet av mange personer, som rapporterer resultatene i forskjellige internasjonale fora. Om du sier hvem som har produsert dem (fortrinnsvis diskkode), kan vi sansynligvis fortelle deg om de er gode eller ikke, uten at du trenger å jobbe så mye.

I teorien, ja... Problemet er at INGEN produsenter jeg har vært i kontakt med har ville oppgitt noen diskkode! Tro meg, jeg har prøvd! Dessuten har jeg brent meg før på såkalte idiotsikre plater fordi diskkoden var "riktig". Selvfølgelig kan jeg sjekke diskkoden når jeg får platene, bare sende ut koden, og love gull og grønne skoger fordi denne koden er "bra". Evt. dårlig. Sparer meg masse tid og arbeid, men det er ikke noe hokuspokus (for de som kan det) å gå inn å manipulere koder. Ikke lenge siden det ble sendt ut varsel om disker som hadde Maxwell kode(tror jeg) var forfalsket. :no:

Prøver den gammeldagse måten jeg.. Min gamle far pleier å si at jo hardere en jobber, jo bedre smaker maten! ;)

Lenke til kommentar
Ser at mange har problemer med Datawrite Classic sine dvd-r plater. Jeg har nettopp kjøpt en 25-pack spindel av Datawrite Classic dvd+r plater, og brent fire stykk av dem nå. Alle har fungert helt perfekt :w00t:. Men styr unna SmartBuy dvd+r og princo plater!

Datawrite classic dvd-r ER princo plater

Lenke til kommentar

Ok.. Da lærte jeg noe nytt i dag og. :cool:

Lenke til kommentar

Helt riktig - Datawrite classic DVD-R er Princo.

Men datawrite classic DVD+R er IKKE princo. (Tror disse er ritek/ricoh og helt ok).

Princo lager ikke DVD+R, kun DVD-R.......

Lenke til kommentar

Jeg og min Plextor 708A har hittil bare brukt Princo 4x plater fra brenner.no, men jeg er redd for holdbarheten.

Har ikke hatt store problemer med disse i pcen, men har hatt litt problemer med enkelte i dvd-spilleren, men det tror jeg er spilleren som er kresen, for de funker i en annen spiller/ps2.

jeg er også interresert i å prøve flexi-data sine billige "that's write" plater. Har hørt at de funker, men igjen er jeg redd for holdbarheten, og spillbarheten i min noe kresne dvd spiller.

Lenke til kommentar

Har hatt Sony DRU 500A i 1 1/2 år nå ... har følgende erfaringer:

Noname (princo) DVD-R 1X: De solgte disse på komplett i starten, helt greie plater. Hadde vel en og annen feilbrenning på dem, men de leses godt av standalone spillere.

Smartbuy DVD+R: helt ok. leses også bra i denon dvd2800

Smartbuy DVD-R: disse styrer jeg langt unna. Annenhver brenning gikk skeis og de leses ikke spesielt bra.

Datawrite DVD-R 4X redtop: Helt ok å skrive på disse med denne brenneren. Denon spilleren min hater disse platene, men de leses helt fint i min far sin gamle Pioneer DV-525

Datawrite DVD+r 2,4x: Veldig kjappe å skrive til og funker helt superb i alle standalone spillere jeg har testet dem på. Absolutt testvinner for min del. Komplett hadde disse i spindel på 100 stk, men de har tatt dem vekk....jeg har et stort ønske om å kjøpe en slik spindel igjen.

Ritek DVD+R 4x (white): Helt ok, jeg får feilbrenninger ved 4X på disse platene, men de funker supert på 2X. Samme kvalitet ved test på standalone spillere. Dette er mitt nåværende valg av plater da jeg får disse billig i spindel på 50 plater.

White lable DVD-R 1X (data only) Helt ok plater. Tar lang tid å skrive til disse. Enkelte pioneer brennere klarer visstnok å skrive med 2x på dem. Har disse for å ta backup av isoer og andre datafiler ;)

Verbatim DVD+R 2,4X: Verbatim er jo alltid kongen, supre discs, men prisen er jo også deretter.

Alle testene er gjort med Veritas/Stomp RecordNow Max 4.5/4.61 og baserer seg på ca 1000 brenninger.

Se ellers DRU500A kompabilitetsliste her: http://www.ebisschop.nl/dru-500a/

Endret av bajsmaster
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Litt oppdatering;

Vi er nå i full gang med å stable denne bedriften på beina. Forhåpentligvis ser ett nytt AS dagens lys om ikke alt for lenge. Jula har gått med til masse papirarbeid, og testing av plater. Dvs. jeg tester de ikke så mye. Har vært så heldig å få OC-Freak til å ta seg av de tekniske sidene av testingen. Den karen har meget god peiling på hva han driver med, så jeg tror kvalitetssikringen skulle være i orden.

Foreløpig har jeg fått testeksemplarer fra ett tjuetalls produsenter/leverandører. En av leverandøren har jeg kjøpt en del plater fra, og de som melde seg som prøvekaniner har nå plater på vei. Disse platene brant på 8x i min Plextor 708. Forhåpentligvis viser de seg kompitable med mange andre brennere og. Uansett sitter jeg inne med en drøss av disse platene som jeg selger relativt billig til de som måtte ønske det.

Videre jobbes det nå med en webside, og domene er kjøpt. Reklame av dette får jeg vel masse kjeft for hvis jeg gjør...? :blush: Skal spare dere for det! Den som venter på noe godt... :thumbup:

Vi jobber med å gjøre websidene så brukervennlige som mulig, hvor det bl.a skal gå an å betale med kredittkort.

Utvalget til å begynne med er litt avhengig av hvor mye det offentlige er interesert i å spytte inn. Uavhengig av dette tar vi sikte på å selge plater som er godt testet på forhånd(av folk som kan dette), som er kompitable med de fleste brennere, og som ikke kommer til å koste en formue. Om utvalget skulle bli spett til å begynne med, ber vi om forståelse og tålmodighet for dette. Vi spytter inn en del surt opptjente penger i dette, og ingen av oss er rike... Vi gjør dette for at vi syns det er gøy, og er lei av at de "store" skal diktere priser og kvalitet. Målet er at dette skal bli en butikk som drives av brukere - for brukere!

Håper på fortsatt gode råd og tips om hvordan dette kan oppnås!

Lenke til kommentar

Har for det meste DVD-r's fra brenner.no av sorten Datasafe Media (Ritek G04), disse har jeg meget gode erfaringer med på min Pioneer DVR-105. Disse er noe dyrere enn billigmerkene men godt under Verbatim feks. Billigmerkene styrer jeg alltid unna.

Lenke til kommentar

1: Vi prøver å finne rimeligere plater uten at dette skal gå ut over kompatibilitet og kvalitet. Kommer vi til å lykkes? Det vil vise seg når alt er oppe og kjører....

2: Vi vil også prøve å tilby anerkjente kvalitetsplater til lavere priser enn de store kjedene, hvis dette viser seg mulig.

Tester plater så det holder her, og har allerede tanker om hvilke merker/produsenter som er verdt å satse på :)

Vil bedriften osv bli en suksess? Hvorfor skulle den ikke? Vi prøver å gjøre så godt forarbeid som mulig og vil prøve å bringe det som forbrukerene ønsker: Plater som virker uten problemer til en akseptabel pris.......

Spennende prosjekt for meg også selv om jeg sånn sett ikke er med i firmaet - jeg bare tester plater osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...