PapaDon Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Nok en ny-bil tråd:) Nåværende bil havner nok i pressa etter kommende EU-kontroll, og med barn på vei, er det uansett på tide med noe mer drifts og trafikk-sikkert. Ser etter stasjonsvogn av nyere modell, bensin (grunnet mye kort- og by-kjøring) og automatgir. Tak på rundt 170 000. Et Finn-søk med disse kriteriene gir dessverre ikke voldsomt med treff, så trenger litt hjelp til å skru på kravene og eventuelt luke bort de dårligste kjøpene (forstår det slik at visse kombinasjoner av motor og gir er voldsomt mye dårligere enn andre, og eventuelt visse årsmodeller med dårlig rykte, men ikke så lett å orientere seg). Ved kjøp fra forhandler vil jeg tro det er rom for å forhandle noe på pris. Vil også kjøpe bilen kontant, antar det også kan være med på å sette meg i en bedre forhandlingssituasjon? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 At du kjøper bilen kontant vil eg si setter deg i en vesentlig dårligere forhandlingssituasjon. Hvorfor i alle dager vil ett ærlig menneske idag ha 170 000 i kontanter ? Det kan være problematisk å få satt i inn såpass mye i banken . Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hva med Toyota Auris hybrid? https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87125065 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84792801 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90746609 Lite feil, automatkasse som holder seg bedre enn de fleste andre typer automatkasser, lavere forbruk enn nær sagt alle bensinbiler. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 At du kjøper bilen kontant vil eg si setter deg i en vesentlig dårligere forhandlingssituasjon. Hvorfor i alle dager vil ett ærlig menneske idag ha 170 000 i kontanter ? Det kan være problematisk å få satt i inn såpass mye i banken . Altså, ikke kontant som i cash money, men betaler ikke for bilen med billån. Mulig jeg er feilinformert! 4 Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Hva med Toyota Auris hybrid? https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87125065 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84792801 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90746609 Lite feil, automatkasse som holder seg bedre enn de fleste andre typer automatkasser, lavere forbruk enn nær sagt alle bensinbiler. Absolutt spennende, takk for tips. Noen særskilte utfordringer vedrørende vedlikehold av hybrid kontra bensin/diesel? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 At du kjøper bilen kontant vil eg si setter deg i en vesentlig dårligere forhandlingssituasjon. Hvorfor i alle dager vil ett ærlig menneske idag ha 170 000 i kontanter ? Det kan være problematisk å få satt i inn såpass mye i banken . Altså, ikke kontant som i cash money, men betaler ikke for bilen med billån. Mulig jeg er feilinformert! Da misforstod eg. Direkte overføring vil eg nok tro er en pluss ja Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hva med Toyota Auris hybrid? https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87125065 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84792801 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90746609 Lite feil, automatkasse som holder seg bedre enn de fleste andre typer automatkasser, lavere forbruk enn nær sagt alle bensinbiler. Absolutt spennende, takk for tips. Noen særskilte utfordringer vedrørende vedlikehold av hybrid kontra bensin/diesel? Nei, de har lavere servicekostnader enn vanlige bensinbiler bl.a siden motor krever mindre vedlikehold da den er mindre i drift. Grunnet ladning av batteri når du bremser slites bremsene betydelig tregere, mindre kostnad til skiver og klosser. Girkassene er mindre kompliserte og krever lite vedlikehold. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Men det må sies at den girkassa er en særdeles 'acquired taste'. Det er slett ikke alle som klarer å venne seg på en trinnløs-kasse og det forstår jeg godt. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Men det må sies at den girkassa er en særdeles 'acquired taste'. Det er slett ikke alle som klarer å venne seg på en trinnløs-kasse og det forstår jeg godt. Ja enten liker man det, eller ikke. Er man en type som er hard på akselerasjon så er ikke slik CVT noe man bør gå for. Blir forferdelig masete. Men er man rolig av seg og lar bilen akselererer uten å tråkke pedalen i bunn så fungerer det greit. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 CVT er no forbanna jalla drit å kjøre med. my 2 cents. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 CVT er no forbanna jalla drit å kjøre med. my 2 cents. Bedre enn juksemotor Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 CVT er no forbanna jalla drit å kjøre med. my 2 cents. Bedre enn juksemotor Nei, da hadde jeg nok heller kjørt bil med juksemotor gitt. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 CVT er no forbanna jalla drit å kjøre med. my 2 cents.I Auris fra 2013 og oppover begynner de å bli ganske harmoniske, prius før 2009 noe herk. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 30. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) CVT er no forbanna jalla drit å kjøre med. my 2 cents.I Auris fra 2013 og oppover begynner de å bli ganske harmoniske, prius før 2009 noe herk. Står mellom disse to: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84041996 og https://https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92964017 har du noen formening om hvilken som er det beste kjøpet? Endret 30. mars 2017 av PapaDon Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Tror jeg hadde tatt den til 219k selv om den er året eldre. Du har totalt sett lengre garanti på den (til 2019), 15k lavere kjørelengde og temmelig likt utstyrsnivå Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 1. april 2017 Forfatter Del Skrevet 1. april 2017 Prøvekjørte Aurisen, og ble dessverre ganske negativt overasket over veistøy, som sammen med det litt masete giret, ikke ga et veldig godt inntrykk. Kanskje det var spesielt dårlige dekk (piggfrie vinterdekk)? Vibrasjoner og støy var i alle fall relativt utpreget! Litt skuffet, da det ellers er mye med bilen som tiltaler meg. Får eventuelt vente på en god pris på faceliften, hvor jeg forstår mye slikt skal være rettet. Kombinasjon ikke diesel og automatgir er jo litt begrensende, men lurer nå litt på en eller annen VAG med TSI til maks 220 000. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Problemet med VAG er driftssikkerhet og reparasjonskostnader. Etter noen få år, og ute av garanti, seiler du din egen sjø og risikerer femsifrede beløp årlig bare for å holde dritten i drift. Mange som har erfart dette og tatt lærdom, ikke kjøp VAG igjen. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Problemet med VAG er driftssikkerhet og reparasjonskostnader. Etter noen få år, og ute av garanti, seiler du din egen sjø og risikerer femsifrede beløp årlig bare for å holde dritten i drift. Mange som har erfart dette og tatt lærdom, ikke kjøp VAG igjen. Du tar nå i litt mye her nå. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Prøvekjørte Aurisen, og ble dessverre ganske negativt overasket over veistøy, som sammen med det litt masete giret, ikke ga et veldig godt inntrykk. Kanskje det var spesielt dårlige dekk (piggfrie vinterdekk)? Vibrasjoner og støy var i alle fall relativt utpreget! Litt skuffet, da det ellers er mye med bilen som tiltaler meg. Får eventuelt vente på en god pris på faceliften, hvor jeg forstår mye slikt skal være rettet. Kombinasjon ikke diesel og automatgir er jo litt begrensende, men lurer nå litt på en eller annen VAG med TSI til maks 220 000. Innenfor 220 er det nå et par Opel Astra av forrige generasjon, samt siste genereasjon av Kia Ceed. Jeg synes de er bedre å kjøre en Aurisen. Ceed er hakket mer moderne enn Astra siden det er en nyere modell og Kia har jo 7års garanti. Ellers så fant jeg en i30 som knapt er kjørt noe. Den står i Oslo i følge annonsen: https://www.finn.no/88455751 Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Med de kriteriene hadde jeg set på en honda accord. Å accord er lit tung solgte virker det som, så det er sikkert mulig å prute. Veldig driftsikkre å pene biler er det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå