magiga Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Sverige fant løsning på lignende problem.Uforklarlig risting gjør at toget ikke kan gå i mer enn 130 km/t. Ekspertene klør seg i hodet Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Og de som kommer ut av alt dette etter flerfoldige arbeidstimer som skal betales er at de kommer til nøyaktig samme konklusjon som svenskene, så da har de kasta bort mange timer å penger på noe de bare kunne gjort med en gang, istedenfor å alltid skulle "utrede" ting.De kunne jo også begynt å kjøpe togsett som takler norsk klima også, sånn når man først er i gang. Endret 16. mars 2017 av meg0709 1 Lenke til kommentar
8QL0O0P4 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Bane NOR har vel ingeniører som kan jobbe analytisk med (mekaniske) resonerende strukturer? Her er det vel OPPLAGT noen mekaniske strukturer som har en høy Q-verdi (lav demping) når det genereres mekanisk energi på frekvenser som samsvarer med hastighet på 170-200 km/t. Kanskje har disse mekaniske strukturene noe å gjøre med rett strekning, kanskje med spesielle byggeforhold på omgivelsene rett rundt sporet ved bygging i tunnell, eller spesielle løsninger ifht plattform ... ? Vekten av toget (med og uten passasjerer) har selvsagt betydning. Her må det måles, bygges modeller og analyseres/simuleres. ANSYS? Rart hvis dette ikke er gjort før bygging?? I min relativt nyervervede Nissan Leaf har jeg et lignende problem. Når jeg åpner begge bakvinduene i "motorvei" fart settes lufta i kupeen i en ubehagelig resonans som kan minne om lyden av flypropeller i bevegelse. Irriterende at ikke Nissans ingeniører har testet dette og fikset problemet. 3 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Risting er alltid et resonansfenomen, ikke? Når vi ser bort i fra direkte humpete vei. Da har vi to-tre muligheter. · Motor og reduksjonsgir (om noen) har kast som på en frekvens (hastighet) går i selvsving med vognens rammegeometri. · Hjul og/eller skinnegang har ujevnhet som på en gitt frekvens (hastighet) går i selvsving seg i mellom. · Luftforflytningen i tunnelen går i resonans med lengden og åpningene (diskontinuerlig impedans) og togets omfang. Kombinasjoner av overstående kan sikkert forekomme. Se, verre var det ikke. Så de har peiling på hva årsaken kan være, de vil bare ikke spekulere i hvilke av alternativene som er synderen. Endret 16. mars 2017 av 1P4XZQB7 8 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) I min relativt nyervervede Nissan Leaf har jeg et lignende problem. Når jeg åpner begge bakvinduene i "motorvei" fart settes lufta i kupeen i en ubehagelig resonans som kan minne om lyden av flypropeller i bevegelse. Irriterende at ikke Nissans ingeniører har testet dette og fikset problemet. Dette fenomenet er da i nesten alle biler. Kan enkelt(?) forklares med Bessel-funksjoner. Eneste du kan gjøre med saken er å åpne vindu på diagonalen i kabinen. Endre randbetingelsene, om du vil. På 80-tallet fikk man kjøpt vindavvisere i sotet plast til å montere i vindusåpningen. Vet ikke om slike er på markedet lenger. Ikke til Leaf, ihvertfall. Endret 16. mars 2017 av 1P4XZQB7 9 Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Selvsagt er vindavvisere fortsatt på markedet! :-) Også til Leaf: http://www.gytisautek.no/nissan-leaf-2011-vindavvisere-4-stk Lenke til kommentar
Lars Fosdal Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Kan dette være et fenomen ifbm en trykkfront som gir svingninger i toget når lufttrykket øker med fart i tunnel? Hva om man satte på en slags "krage" (spoilere) på loket som ga en viss turbulens i luftstrømmen for å motvirke trykkresonans? 4 Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 prøv med spoiler på toget. Enkleste løsning tror jeg :-) Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Risting er alltid et resonansfenomen, ikke? Når vi ser bort i fra direkte humpete vei. Da har vi to-tre muligheter. · Motor og reduksjonsgir (om noen) har kast som på en frekvens (hastighet) går i selvsving med vognens rammegeometri. · Hjul og/eller skinnegang har ujevnhet som på en gitt frekvens (hastighet) går i selvsving seg i mellom. · Luftforflytningen i tunnelen går i resonans med lengden og åpningene (diskontinuerlig impedans) og togets omfang. Kombinasjoner av overstående kan sikkert forekomme. Se, verre var det ikke. Så de har peiling på hva årsaken kan være, de vil bare ikke spekulere i hvilke av alternativene som er synderen. Heftig analyse. Går langt over mitt hode, men gøy å lese 3 Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Lufttrykksteorien er jo interessant ettersom det skjer inni tunellen. Om man (som bilfabrikkene) hadde testet med sensorer ombord på toget kunne man vel kanskje funnet ut mer om kilde, styrke og hvordan dette arter seg...? Lenke til kommentar
avo Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Om de har kjørt målevogner og konkludere med rette skinner høres det jo veldig ut som stående bølger i lufta. Gassdynamik er vel kanskje ikke pensum for jernbaneingeniører? Kanskje de skulle høre med gutta på IFE? 1 Lenke til kommentar
Werner Wilhelmsen Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Sitter du på informasjon på at de nye Sveitsiske togenecikke takler norsk klima. I så tilfelle ville det være bra om du konkretiserer hva som går feil 2 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 For noen år siden opplevde jeg rystelser på enkelte Type 69-tog (de gode, gamle, røde lokaltogene) når de kom opp i ca. 100 km/t eller mer mellom Ski og Oslo (hvor høyeste tillatte hastighet er 120 km/t). Frekvensen var 3–4 Hz og regelmessig, men rystelsene avtok raskt i styrke når farten ble satt ned. Så vidt jeg husker, skjedde dette også i slake kurver (i krappe kurver senkes farten). Jeg aner ikke om dette er samme fenomen, og om det evt. ville forsvinne med hastigheter over 120 km/t. Jeg har ikke merket noe slikt i Romeriksporten eller Lieråstunnelen, hvor Type 69-togene holdt 130 – men har bare kjørt noen få ganger med Type 69-tog i disse tunnelene, og kanskje ikke med togene som var utsatt for rystelser. Pål Jensen Lenke til kommentar
24BTCGLN Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Lars Fosdal har nok rett i sitt resonnement at det skapes en trykkfront som får toget til å vibrere. Det er jo det samme som skjer i en bil tunnel. Kjører man inn i en bil tunnel i stor hastighet så kjenner man trykkfronten rive i bilen. Og her går altså et tog inn i en tunnel med en hastighet på 200 km. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå. Trodde dette var et kjent problem. I en tunnel er det jo mindre plass for luften til å forflytte seg en ute i friluft. Tester med bil i samme situasjon og hastighet er jo klassifisert som meget farlig av Statens Vegvesen. Tror ikke dette løses uten at luften i tunnelen blir presset i samme retning som toget går. Og dette kan jo gjøres med vifter. Lenke til kommentar
24BTCGLN Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 prøv med spoiler på toget. Enkleste løsning tror jeg :-) Er usikker på om en spoiler vil hjelpe her. Ute i friluft fungerer en spoiler perfekt for å lede luten vekk så det ikke skapes en trykkfront. Men inne i en tunnel er vel problemet at luften ikke har noen mulighet til å komme vekk fra toget. Det vil jo da skape en side resonans i toget fordi luften ikke kommer seg unna. Tunnelveggene vil presse luften tilbake til sidene på toget. Vifter som blåser med samme lufthastighet og retning som toget holder vil nok løse problemet. Blir jo spennende å se hva som skjer med dette problemet i Holmestrand. Lenke til kommentar
LFTR Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Løsningen på sikt kan være å implementere det tyske magnetsvevetoget Transrapid... https://m.youtube.com/watch?v=gZhrZvLG7oM Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Løsningen på sikt kan være å implementere det tyske magnetsvevetoget Transrapid... https://m.youtube.com/watch?v=gZhrZvLG7oM Hyperloop er det nye. Det er jo magnetsvevetog i tunell hvor de pumper mye av luften for lavere luftmotstand. Men er vel fare for at Slovakia bygger ut dette før oss. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Bane NOR har vel ingeniører som kan jobbe analytisk med (mekaniske) resonerende strukturer? Her er det vel OPPLAGT noen mekaniske strukturer som har en høy Q-verdi (lav demping) når det genereres mekanisk energi på frekvenser som samsvarer med hastighet på 170-200 km/t. Kanskje har disse mekaniske strukturene noe å gjøre med rett strekning, kanskje med spesielle byggeforhold på omgivelsene rett rundt sporet ved bygging i tunnell, eller spesielle løsninger ifht plattform ... ? Vekten av toget (med og uten passasjerer) har selvsagt betydning. Her må det måles, bygges modeller og analyseres/simuleres. ANSYS? Rart hvis dette ikke er gjort før bygging?? I min relativt nyervervede Nissan Leaf har jeg et lignende problem. Når jeg åpner begge bakvinduene i "motorvei" fart settes lufta i kupeen i en ubehagelig resonans som kan minne om lyden av flypropeller i bevegelse. Irriterende at ikke Nissans ingeniører har testet dette og fikset problemet. Dette har jeg både i min audi a6 og porsche 996 med soltak. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 18. mars 2017 Del Skrevet 18. mars 2017 Ånei, det kan "bare" kjøre i 130 km/t... det er fortsatt 40 km/t raskere enn toget jeg tar. Lenke til kommentar
9KQB8Y1O Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 En mulig årsak er hvirvelavløsning i bakkant av toget. Frekvensen vil variere med togets hastighet og annulus dimensjonen (klaring mellom tog og tunnelvegg). Dette vil gi sideveis krefter på toget, og ristelsene som oppleves er ikke nødvendigvis knyttet til resonanseffekter, men blir selvfølgelig forsterket dersom frekvensen for hvirvelavløsning er i nærheten av en egenfrekvens. Hvis dette er årsaken må man bryte regelmessigheten i hvirvelavløsningen, det kan oppnås ved å feste spoilere til tunnelveggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå