Gå til innhold

Finn konto; verifisering.

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har verifisert Finn kontoen? Finn har sluttet å bruke Payex og gått over til sin egen betalingsløsning, for å bruke den må man være verifisert. Jeg har forbehold om å verifisere me, de lnsker personnummeret mitt og jeg ønsker ikke at de skal selge brukerinformasjonen min til en tredje-part.

Er det bare hysteri fra min side eller? 

Anonymous poster hash: 0d4b0...64f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet, så får ikke Finn ut fødselsnr selv om du verifiserer deg med bankid. Mener det kun er banker som kan få ut fødselsnr. Det Finn får er fullt navn samt en unik intern bankid-id. Ved f.eks straffbare handlinger kan bankid utlevere fødselsnr knyttet til denne id'en, men det kreves typisk en annmeldelse av personen med den aktuelle id for å få ut fødselsnr fra bankid.

Finn vil i sin tur uansett aldri selge/dele/gi bort personopplysninger. Finn deler ikke navn, telefonnumer, fødselsnr, ip-adresse eller annet som kan identifisere deg som individ til tredjepart. Mener det er regler i personopplysningsloven som regulerer dette.

Vet at det å følge regler rundt deling av denne typen informasjon er høyt prioritert i både bankid og finn. Når feks bankid identifiserer deg på vegne av dnb, så krever bankid en databehandleravtale med dnb.

Hilsen en som har jobbet både for bankid/bbs/nets og finn.no

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så får ikke Finn ut fødselsnr selv om du verifiserer deg med bankid. Mener det kun er banker som kan få ut fødselsnr. Det Finn får er fullt navn samt en unik intern bankid-id. Ved f.eks straffbare handlinger kan bankid utlevere fødselsnr knyttet til denne id'en, men det kreves typisk en annmeldelse av personen med den aktuelle id for å få ut fødselsnr fra bankid.

Finn vil i sin tur uansett aldri selge/dele/gi bort personopplysninger. Finn deler ikke navn, telefonnumer, fødselsnr, ip-adresse eller annet som kan identifisere deg som individ til tredjepart. Mener det er regler i personopplysningsloven som regulerer dette.

Vet at det å følge regler rundt deling av denne typen informasjon er høyt prioritert i både bankid og finn. Når feks bankid identifiserer deg på vegne av dnb, så krever bankid en databehandleravtale med dnb.

Hilsen en som har jobbet både for bankid/bbs/nets og finn.no

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar

For meg så gir det ikke helt mening å verifisere brukeren min hvis jeg ikke skal selge, ser ikke vitsen. Man bør jo uansett legitimere seg til en viss grad selv om det står en fancy V etter brukernavnet.

Man behøver ikke verifisere konto for å selge, men man må verifisere kontoen hvis man ønsker å benytte Finn Trygghetsavtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jepp, hysterisk :p

Jeg måtte bekrefte kontoen min OM IGJEN i går... Men har ingen betenkeligheter med det, må man så må man. Finn bruker SPID forresten, så det er en god løsning men veeeeldig innviklet å verifisere.

Lenke til kommentar

Jeg måtte bekrefte kontoen min OM IGJEN i går...

Gjør man den minste endring på sine personalia, mailadresse eller telefonnummer, må man verifisere om igjen!

Det er jo logisk, da man ellers kunne først verifisere en konto, for så å endre navn og nummer senere, og dermed ha en anonym verfisert konto...

Lenke til kommentar

For meg så gir det ikke helt mening å verifisere brukeren min hvis jeg ikke skal selge, ser ikke vitsen. Man bør jo uansett legitimere seg til en viss grad selv om det står en fancy V etter brukernavnet.

Man behøver ikke verifisere konto for å selge, men man må verifisere kontoen hvis man ønsker å benytte Finn Trygghetsavtale.

Skjønner. Hvorfor poste det svaret som anonym?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...