Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vasker jeg bilen? Hjeeeelp

Anbefalte innlegg

Sikkert skikkelig teit spørsmål for mange, men jeg lurer rett og slett på det!

Jeg har tidligere kun hatt gamle biler som jeg sjeldent har vasket utvendig. Men har nå nylig kjøpt meg en nesten helt ny flott bil. Hørte med en kompis som mente at bilen bør vaskes 1 gang i uka. Jeg søkte på nettet og finner mange ulike fremgangsmåter å vaske bilen på. Vask med høytrykkspyler foretrekkes fremfor automatisk bilvask har jeg fått med meg.

På en side leste jeg at det holder med å kun skylle bilen med kaldt vann også. Andre steder står det at man bør bruke avfettingsmiddel, mens andre steder der igjen så står det at for mye av det kan skade lakken. Skal jeg bruke det eller ikke, og hva med såpe? Hvor ofte trenger bilen å vaskes med såpe?

​Jeg hentet nye bilen i går. Selv om de på bilsenteret hadde polert bilen, så har det allerede samlet seg møkk utvendig. Sveiper jeg hånda over på panseret, så er det mye "støv" på den. Skal jeg bare gå og skylle bilen med kaldt vann? Eventuelt bruke såpe? Eller avfetting? Åssen skal rekkefølgen på bilvasken være. Ble plutselig så forvirret over noe så "enkelt". Leste også at man bør tørke med mikrofiberklut enn å la bilen lufttørke. Tenker å få vekk møkken imorra i hvert fall, men vil høre fra dere om hvordan jeg burde gå frem :)  :huh:

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis med ny bil! Hvilken farge har den? Om den er svart vil småripene synes ekstra godt. Da hjelper det med litt ekstra vaskeutstyr før du går i gang. 

Først og fremst, som allerede nevnt, er dcn.no en god plass for å hente inspirasjon. Her vil du dog fort innse at det å vaske bilen ikke er noen enkel sak, det kan bli både dyrt og komplisert (det spørs hvor hekta du blir). De har også noen gode nybegynnerguider som er verdt å lese. 

Jeg skal dog komme med min lille fremgangsmetode når jeg vasker bilen, og litt om hvilket utstyr du bør ha. 

Utstyr du bør ha: 

- Høyttrykkspyler 

- Foam-gun til nevnte spyler. 

- Mild avfetting som ikke stripper evt. voks du har lagt på bilen. 

- To vaskebøtter med gritguard. En bøtte med rent vann og en bøtte med såpevann. Du dypper vaskehansken i bøtta underveis, slik du unngår å ta med deg skitten videre. Gritguarden på bunnen av bøttene hjelper også til med dette. 

- God vaskehanske i mikrofiber, kjøp gjerne to. Jeg bruker i tillegg egen hanske til felgene og nederste delen av bilen. 

Fremgangsmåte: 

1. Spyl bilen med vann. 

2. Spray på avfetting 

3. Foam-Gun (legger et tykt lag med såpe på hele bilen). Lar dette virke i noen minutt. 

4. Spyler bilen grundig med høyttrykk. Poenget er å fjerne mest mulig før vi tyr til mekanisk arbeid (hanskene). 

5. Går over bilen med såpe+vaskehanske. 

6. Spyler bilen med høytrykk igjen. 

7. Tørker bilen med digert mikrofiberhåndkle. 

Dette er hva jeg gjør ved en vanlig vask. Om dette hørtes mye ut vil jeg anbefale å ihvertfall kjøpe høytrykk (m/foamgun) og en vaskebøtter med grit guard (http://bilnerden.no/north-detailing-vaskebotte-med-grit-guard-rist). Evt kjøpe en liten starterpakke: http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_75&product_id=569

De koster noen kroner mer enn hva som selges på Biltema, men de varer deg livet ut. Unngå bruk av svamp, da de har en tendens til å ta med seg småsteiner og dritt, som igjen lager små riper mens du vasker. Disse blir som regel bare synlig i sollys, og ser slik ut:

2003-VW-GTI-Swirls-Rear-Drivers.jpg

Som sagt, det kan kanskje høres litt mye ut, men det krever i praksis ganske lite når en først har skaffet utstyret. En vask tar meg kanskje en halvtime, og bilen ser fortsatt bra ut i sollyset. Unngå bruk av vaskemaskiner med børster som pesten. 

Nb. Min vaskerutine er nokså enkel da jeg allerede har lagt en god voks på bilen. Kan fint benyttes på bilen uten voks også, men da legger skitten seg enda bedre på lakken. Isåfall kan du vurdere en sterkere avfetting. 

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk til dere som har svart! Jeg skal sjekke ut den siden som ble nevnt her.

Angående du som skrev langt, jeg skal ha alt du sa i bakhodet. Men så uviten og newbie som jeg er, så ble det litt for komplisert for meg å kjøpe inn utstyr for bilvask. Tenkte at jeg starter med å vaske bilen ved å benytte meg av selvvask på bensinstasjon. Så etterhvert når jeg begynner å få mer peiling, så kan jeg gjøre vasken mer detaljert.

Hvilken rekkefølge bør jeg gå frem på hvis jeg skal vaske bilen på bensinstasjon idag (selvvask). Spyle bilen med vann først, så litt avfettingsmiddel. (Så på youtube der det sies at man skal legge på avfettingsmiddel på tørr bil! Hva er riktig? :S Anyways, så såpe (legge på såpe før eller etter å ha skylt vekk avfettingsmiddelet?) Og til slutt skylle bilen med vann og tørke med microfiberklut. Dropper børster for å ikke lage riper i lakken.

Hørtes rekkefølgen ok ut? Trenger hjelp med å få den riktige rekkefølgen. Må få vasket bilen idag :/

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Tusen takk til dere som har svart! Jeg skal sjekke ut den siden som ble nevnt her.

Angående du som skrev langt, jeg skal ha alt du sa i bakhodet. Men så uviten og newbie som jeg er, så ble det litt for komplisert for meg å kjøpe inn utstyr for bilvask. Tenkte at jeg starter med å vaske bilen ved å benytte meg av selvvask på bensinstasjon. Så etterhvert når jeg begynner å få mer peiling, så kan jeg gjøre vasken mer detaljert.

Hvilken rekkefølge bør jeg gå frem på hvis jeg skal vaske bilen på bensinstasjon idag (selvvask). Spyle bilen med vann først, så litt avfettingsmiddel. (Så på youtube der det sies at man skal legge på avfettingsmiddel på tørr bil! Hva er riktig? :S Anyways, så såpe (legge på såpe før eller etter å ha skylt vekk avfettingsmiddelet?) Og til slutt skylle bilen med vann og tørke med microfiberklut. Dropper børster for å ikke lage riper i lakken.

Hørtes rekkefølgen ok ut? Trenger hjelp med å få den riktige rekkefølgen. Må få vasket bilen idag :/

Invester i en mikrofiberhanske, og ikke svamp. Skyll bilen først, legg på avfetting og skyll av. (Ikke la avfettinga virke for lenge, jeg pleier å vente i 2 minutt). Deretter legger du ett lag med såpeskum/såpe på bilen, og vasker over med hansken. Grunnen til at du skal bruke mikrofiberhanske er at støvet/skitten ikke blir gnidd ut i lakken, slik det blir med svamp. Mikrofiberen "absorberer" skitten, og den holder seg på hansken. Skyll deretter godt med vann, husk og få vekk alt av såperester (Det legger seg mye vann/såpe i sprekker ved vinduer, bensinlokk, grill, nummerskilt osv) Tørk etter med en mikrofiberklut som er beregnet for å tørke, disse har som oftest høy absorberingsevne. Tut og kjør :)

EDIT: I disse senvintertider ligger det mye dritt på veien (salt og smuss). Skyll godt i hjulbuene og under bilen også. Når veiene blir frie for salt, så trenger man ikke å vaske bilen så ofte, det kommer an på hvor flott bilen din skal se ut. På vinterstid vasker jeg bilen hver andre uke i selvvask.

Eksempel på utstyr:

Vaskehanske: http://bilnerden.no/gtechniq-wm2-microfiber-wash-mitt

Tørkeduk: http://bilnerden.no/gtechniq-mf2-zero-scratch-microfibre-drying-towel

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar

Da har jeg vært og vasket den i går med metoden over :w00t: Vasket på bensinstasjon, selvvask.

Neste bilvask får bli om ukes tid. Men da lurer jeg på om jeg skal bruke avfettingsmiddel hver gang jeg skal vaske den? Kan for mye vask med avfettingsmiddel og/eller såpe gjøre skade?

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

På sommertid er det nok ikke nødvendig, men nå som det er veldig mye veistøv, og kanskje litt salt igjen, kan det være greit.

Selv anbefaler jeg å ikke spyle bilen først. Begynn med skumavfetting, og la den henge på i noen minutter. Gjør du bilen våt først, kommer bare avfettingen til å gli fortere av, altså mindre effekt.

Bare å lese :)

https://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-a-%C3%A5/

https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/

Lenke til kommentar

Avfettingsmiddel er ikke snill mot lakken, det er derfor det er lurt å polere/vokse så det blir et fint beskyttende lag.

Husk å vaske ovenifra og ned med svamp eller hanske som nevnes. Begynner du nederst så drar du skitten oppover og risikerer riper hvis det følger med f.eks. litt sand eller andre ulumskheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vasket bilen for andre gangen forrige uke. Og det gikk dårlig! Da jeg var ferdig med å vaske bilen (selvvask på bensinstasjon), og ferdig med å tørke av bilen, så så jeg at helt nederst på vinduene så var det et tynt lag med såpe som var igjen. Gikk ut av bilen og spylet hele bilen av på nytt, og tørket den. Men igjen var det såpelaget nederst på vinduene der. Da jeg dro ned vinduene og tok dem opp igjen, kom det såpe over hele vinduene. Så for tredje gang spylte jeg vekk bilen og tørket den. Dagen etter da jeg dro ned vinduene og opp igjen, så var det såpe på vinduene. Da dreit jeg oppi det og har ikke spylt den av siden da. Lurer på hva jeg har gjort feil?
Jeg forsikret meg om at det var avspyling med rent vann jeg gjorde, spurte til og med de på bensinstasjonen. Så lurer på hva som var feil...

Tror jeg heller leverer bilen til vask neste gang. Koster sikkert mer, men vil helst ikke skade bilen med feilvask :/ Noen som vet hvorfor såpa ble igjen?

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Ødelegger avfettingen beskyttelsen din bruker du feil middel eller på feil måte. 

For det første, ikke skyll bilen først. For å gjøre det litt systematisk trenger du jevnlig to typer avfetting, en mot asfalt og en mot generell skitt. Et par ganger i året, hovedsaklig rundt vinter bruker du metallfjerner i tillegg.

Produktmessig kan dette være Prickbort (asfalt) og Surfex HD (generell, blandes ca 1:15 for å ikke ødelegge voks dersom du har lagt på det tidligere). Bruk Iron-X og tilsvarende for metallfjerning når du skal ha bort rester av piggdekkene etter vinteren. Denne ser du som lilla prikker i lakker når du sprayer den på. (Når du bruker Iron-x spyler du først av den vanlige avfettingsrunden før du kjører en egen runde med metallfjerning).

La alt dette virke ca 5 min, men det skal ikke tørke på lakken. Bruk gjerne skum for å holde bilen fuktig og hindre tørking. Bruker du skum av Nerta Diamond kan du droppe sprayen med Surfex, siden dette er samme virkestoff.

Spyl grundig med høytrykk.

Vask som beskrevet i postene over med microfiberhanske eller ullvott (det er ikke ull egentlig).

Tørk med microfiberhåndkle som nevnt.

Polering eventuelt.

Voksing eventuelt.

Alt etter hvor lenge det er siden sist vask og hvor skitten du ser bilen er, kan du legge på mer av det samme, eller korte det inn for å spare tid. Men se at lakken er fri for alle store partikler før du starter berøringsvasken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vasket bilen for andre gangen forrige uke. Og det gikk dårlig! Da jeg var ferdig med å vaske bilen (selvvask på bensinstasjon), og ferdig med å tørke av bilen, så så jeg at helt nederst på vinduene så var det et tynt lag med såpe som var igjen. Gikk ut av bilen og spylet hele bilen av på nytt, og tørket den. Men igjen var det såpelaget nederst på vinduene der. Da jeg dro ned vinduene og tok dem opp igjen, kom det såpe over hele vinduene. Så for tredje gang spylte jeg vekk bilen og tørket den. Dagen etter da jeg dro ned vinduene og opp igjen, så var det såpe på vinduene. Da dreit jeg oppi det og har ikke spylt den av siden da. Lurer på hva jeg har gjort feil?

Jeg forsikret meg om at det var avspyling med rent vann jeg gjorde, spurte til og med de på bensinstasjonen. Så lurer på hva som var feil...

Tror jeg heller leverer bilen til vask neste gang. Koster sikkert mer, men vil helst ikke skade bilen med feilvask :/ Noen som vet hvorfor såpa ble igjen?

Helt normalt at det kommer såpe på vindu hvis du ruller den ned og opp igjen.Trikset er å la være å rulle ned vinduer i hvertfall en dag så innsiden av gummi list og vindu blir helt tørt,da slipper du såperester.

Avfetning bruker du bare ett par ganger i hele vinteren,men det avhenger av hvor mye du kjører og hvor mye asfalt legger seg på lakken.

Bruk Prickbort som avfetting og helst på tørr bil da effekten er mye bedre enn på våt bil.

Lenke til kommentar

Får så mange forskjellige svar at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Brakte med bilen til Handz On idag for å få den vasket. De sa at de bruker 2 svamper, en for nedre delen av bilen og en for øvre delen. Men der jeg satt på venterommet, så så jeg at karen som vasket bilen brukte den samme svampen over hele bilen. Jeg sa da ifra til han som så ut til å ha ansvaret, og fikk til svar at vi bruker forskjellige svamper. Så det var ikke no mer å diskutere.
Har dessuten lest på nettet at svamp er fy fy å bruke. Så hvorfor bruker så mange vaskehaller svamper da? Har en kompis som jobber på bilvask og sier at det går helt greit å bruke svamp :/

Vet noen om noen bilvask i/rundt osloområdet som er PROFESJONELLE? Og ikke som de på handz on som gjorde unna bilen på 10 minutter. Ikke fornøyd med dem, så dit går jeg ikke igjen. Ene bilruten var skitten som jeg selv tok meg av i etterkant. Oppdaget også en ripe nederst ved ene dørsiden..vet ikke om den var der fra før eller om den ble laget nå.. men men

Noen anbefaling om GODE vaskehaller i osloområdet ville jeg satt stooor pris på! :)

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Her er det flere ting du må forstå:

1. Business - Tid er penger

2. Handz On er en bedrift, hvor målet er omsetning. Flest mulig kunder, flest mulig biler per dag. De spesialiserer seg ikke mot det eksklusive, og prisene er noe "alle" kan tåle. Derfor går det fort unna. De gjør det effektivt, og da blir det ikke så nøye. Resultatet på avstand blir sikkert OK, men bilen kommer sikkert tilbake med mer vaskeriper en da du startet.

3. Har du vært innom Detailersclub? Har du lest guidene som er der? Hvis ikke - gjør det.

4. Ønsker du å detaile bilen din skikkelig profesjonelt? Gjør klar mellom 8-20.000 kroner.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Her er det flere ting du må forstå:

1. Business - Tid er penger

2. Handz On er en bedrift, hvor målet er omsetning. Flest mulig kunder, flest mulig biler per dag. De spesialiserer seg ikke mot det eksklusive, og prisene er noe "alle" kan tåle. Derfor går det fort unna. De gjør det effektivt, og da blir det ikke så nøye. Resultatet på avstand blir sikkert OK, men bilen kommer sikkert tilbake med mer vaskeriper en da du startet.

3. Har du vært innom Detailersclub? Har du lest guidene som er der? Hvis ikke - gjør det.

4. Ønsker du å detaile bilen din skikkelig profesjonelt? Gjør klar mellom 8-20.000 kroner.

Tror du bilen kan ha tatt skade av den ene vasken hos dem?

Lenke til kommentar

"Ta skade" er nok å ta i. Selv en vask hvor du er supernøye vil gi litt vaskeriper og lignende i lengden. Det er derfor man må polere for å få lakken strøken igjen.

Det går nok helt fint den ene gangen, men jeg ville ikke gått tilbake.

Nå som våren er her, er det "ingen" grunn til å ikke vaske selv. Om du da det gjør hjemme eller på en selvvask.

Lenke til kommentar

Den er grei. Jeg trenger ingen skikkelig behandling til bilen ennå, fordi den ble polert og ordentlig stelt da jeg kjøpte den for noen uker siden. Er kun ute etter fornuftig men god bilvask siden jeg sliter med det selv. Får se hva jeg gjør videre da..

Lenke til kommentar

Den er grei. Jeg trenger ingen skikkelig behandling til bilen ennå, fordi den ble polert og ordentlig stelt da jeg kjøpte den for noen uker siden. Er kun ute etter fornuftig men god bilvask siden jeg sliter med det selv. Får se hva jeg gjør videre da..

Så ønsker du å utføre jobben selv, eller ønsker du at andre tar jobben?

For å få en helt OK og skånsom vask, kan du bruke selvvasken. Bare ikke bruk noen av børstene du finner der på bilen din. La de være.

Eller så kan du vaske hjemme om mulig for best resultat.

Du bør lese på Detailersclub som jeg har nevnt flere ganger. La til et par lenker et stykke lenger opp her også.

Lenke til kommentar

Den er grei. Jeg trenger ingen skikkelig behandling til bilen ennå, fordi den ble polert og ordentlig stelt da jeg kjøpte den for noen uker siden. Er kun ute etter fornuftig men god bilvask siden jeg sliter med det selv. Får se hva jeg gjør videre da..

Det jeg ville anbefalt deg siden du er usikker på hva du skal gjøre er å legge vasking av bilen på anbud på detailersclubben sin forum.Dem har slik tråd der folk kan be de som driver med bilpleie om å få pleie bilene sine.Mange er meget flinke,du kan til og med se tidligere jobber dem har utført så du kan vurdere hvor god hver enkelt av dem er. Du kan sikkert også få noen tips av den personen hva du kan gjøre i fremtiden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...