Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av ny bil: Passat vs Octavia


Anbefalte innlegg

Hei. Beordres nordover snart og tenkte å kjøpe meg en bil som dekker mine behov der oppe. Valget står mellom Passat og Octavia (begge stasjonsvogn) med et budsjett på 160.000.

 

Klarer egentlig ikke å se noen nevneverdige forskjeller mellom disse to da begge er bygget av VAG og tilsynelatende på samme karosseri og med samme bruksområde. Eneste kravet jeg har er at jeg må ha motor/parkeringsvarmer da temperaturen på Skjold lett kryper under 30-. Å etterinstallere dette i en Passat koster ca 26.500. Det er derfor en fordel om dette allerede er montert inn.

 

Det eneste inntrykket jeg sitter igjen med er at man typisk får litt mindre kjørte biler med Octavian enn med Passaten (lavere km stand og høyere årstall), men jeg har ingen kjennskap til serviceutgifter og hva driftskostnadene til de to er å forvente. Det er her jeg kanskje håper at dere kan gi noen innspill.

 

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

26500,- for å få dieselvarmer høres drøyt ut, de fleste dieselutgavene har vel kjørevarmer fra før og de kan vel ombygges til parkeringsvarmer for rundt 10-12k mener jeg å huske..

 

Jeg ville ikke vurdert diesel her heller forresten, i en bensinbil er ikke slike temperaturer noe nevneverdig problem.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Octavia er vel bygget på samme lest på Golf faktisk. De har bare utnyttet plassen utrolig godt.

Ja det er mange som tror Octatia er i samme klasse som Passat.

 

Faktisk så har de ikke engang utnyttet plassen så mye bedre, Octavia stasjonsvogn er helt marginalt større enn golf stasjonsvogn, men mange tenker på golf som en liten bil og octavia som en stor bil. - Et hyggelig "mindset" for Skoda :)

 

Faktisk så er plass i golfen stort sett akkurat det samme som i passat, men passat har plass til noen lengre ting og er litt bredere, mens golf og octavia har mer plass i høyden.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat disse to modellene. I den prisklassen du ser på er vel de fleste av typen juksemotor også, med alt det innebærer.

Bensin/diesel?

Jeg er sikker på at du finner bedre kandidater enn Passat og Octavia.

 

Here we go again  :confused: . "Juksemotor", "alt" det innebærer er at du må inn på verkstedet i 20min for en software oppgradering av motorstyreenheten, eller er det andre ting det innebærer som vi andre ikke har fått med oss?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

26500 for parkeringsvarme er skissert priseksempel uten noen tidligere former for varme, ja.

Bensin har jeg ikke vurdert, men heller ikke eksludert. Parkeringsvarmeren ønsker jeg for ikke å slite motoren for mye under oppstart til og fra jobben samt andre turer. Blir nok å kjøre en del lengre turer, men hovedsaklig mindre legg ila uken (<30km).

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

26500 for parkeringsvarme er skissert priseksempel uten noen tidligere former for varme, ja.

Bensin har jeg ikke vurdert, men heller ikke eksludert. Parkeringsvarmeren ønsker jeg for ikke å slite motoren for mye under oppstart til og fra jobben samt andre turer. Blir nok å kjøre en del lengre turer, men hovedsaklig mindre legg ila uken (<30km).

Med sånne småturer og dieselmotor (kanskje til og med med partikkelfilter) er det relativt sannsynlig med problemer, særlig når du i tillegg slenger på 30 blå, bilen vil aldri være varm lenge nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er barn inne i bildet, men Passat er en del bredere i baksetet om du kjører med 3 personer eller bruker barnestoler. Tror jeg ville gått for bensin i de temperaturene vinterstid. Ei plate foran større deler av grillen i vinterhalvåret vil nok også være en smart og gratis investering!

Lenke til kommentar

Folk her nord tviholder på bilene sine som har webasto, så ikke så enkelt å finne slike brukt.

Så lenge man har ekstravarmer under kjøring, og gode glødeplugger går det som regel greit.

Er ikke -30 hver dag som mange tror.

 

Men klart, er deilig å sette seg inn i en varm bil.

Kjekt med Ford mondeo hvor det er varmetråder i frontruten. Mulig andre biler og har dette.

Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet.

 

Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....?

Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet.

 

Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....?

Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne.

Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv.

Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k.

 

Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil)

Lenke til kommentar

 

Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet.

 

Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....?

Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne.

Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv.

Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k.

 

Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil)

Eberspächern på mondeoen (tdci) jeg hadde holdt nå i 10 år med mishandling før den begynte å krangle. Og den var kun kjørevarmer, og startet automatisk hver gang tempen var 4grader eller lavere. Så den hadde mange avbrutte sykluser på småkjøring.

 

Men ja, octavian jeg har nå (bensin) blir fortere varm enn mondeoen med kjørevarmer. Dette til tross for at mondeoen også hadde elektrisk oppvarming på defrostern.

Bruker jeg webastoen i tillegg så er den varm nesten med en gang.

 

Batteriet har jeg ikke hatt problemer de to vintrene jeg brukt webasto. Selv ikke med hyppig bruk og mye småkjøring.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet.

 

Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....?

Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne.

Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv.

Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k.

 

Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil)

Eberspächern på mondeoen (tdci) jeg hadde holdt nå i 10 år med mishandling før den begynte å krangle. Og den var kun kjørevarmer, og startet automatisk hver gang tempen var 4grader eller lavere. Så den hadde mange avbrutte sykluser på småkjøring.

 

 

Dette er en ganske idiotisk løsning av ford, da varmeren blir avbrutt på alle småturer og soter igjen.

Annbefaler alle med Mondeo å montere en bryter for å deaktiver ekstravarmeren når man skal på småturer. Gjøres enkelt ved å bryte forbindelsen til temperatursensoren som ligger fremme atmed radiatoren. Så varer ekstravarmeren ut bilens levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...