Bordplate Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hei. Beordres nordover snart og tenkte å kjøpe meg en bil som dekker mine behov der oppe. Valget står mellom Passat og Octavia (begge stasjonsvogn) med et budsjett på 160.000. Klarer egentlig ikke å se noen nevneverdige forskjeller mellom disse to da begge er bygget av VAG og tilsynelatende på samme karosseri og med samme bruksområde. Eneste kravet jeg har er at jeg må ha motor/parkeringsvarmer da temperaturen på Skjold lett kryper under 30-. Å etterinstallere dette i en Passat koster ca 26.500. Det er derfor en fordel om dette allerede er montert inn. Det eneste inntrykket jeg sitter igjen med er at man typisk får litt mindre kjørte biler med Octavian enn med Passaten (lavere km stand og høyere årstall), men jeg har ingen kjennskap til serviceutgifter og hva driftskostnadene til de to er å forvente. Det er her jeg kanskje håper at dere kan gi noen innspill. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Octavia er vel bygget på samme lest på Golf faktisk. De har bare utnyttet plassen utrolig godt. Kommer du til å kjøre en del lengre turer i uken? Det er ganske viktig så ikke partikkelfilteret soter ned. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) 26500,- for å få dieselvarmer høres drøyt ut, de fleste dieselutgavene har vel kjørevarmer fra før og de kan vel ombygges til parkeringsvarmer for rundt 10-12k mener jeg å huske.. Jeg ville ikke vurdert diesel her heller forresten, i en bensinbil er ikke slike temperaturer noe nevneverdig problem. Endret 15. mars 2017 av Snylter Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Octavia er vel bygget på samme lest på Golf faktisk. De har bare utnyttet plassen utrolig godt. Ja det er mange som tror Octatia er i samme klasse som Passat. Faktisk så har de ikke engang utnyttet plassen så mye bedre, Octavia stasjonsvogn er helt marginalt større enn golf stasjonsvogn, men mange tenker på golf som en liten bil og octavia som en stor bil. - Et hyggelig "mindset" for Skoda Faktisk så er plass i golfen stort sett akkurat det samme som i passat, men passat har plass til noen lengre ting og er litt bredere, mens golf og octavia har mer plass i høyden. Endret 15. mars 2017 av kjetilkl Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hvorfor akkurat disse to modellene. I den prisklassen du ser på er vel de fleste av typen juksemotor også, med alt det innebærer. Bensin/diesel? Jeg er sikker på at du finner bedre kandidater enn Passat og Octavia. 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Hvorfor akkurat disse to modellene. I den prisklassen du ser på er vel de fleste av typen juksemotor også, med alt det innebærer. Bensin/diesel? Jeg er sikker på at du finner bedre kandidater enn Passat og Octavia. Here we go again . "Juksemotor", "alt" det innebærer er at du må inn på verkstedet i 20min for en software oppgradering av motorstyreenheten, eller er det andre ting det innebærer som vi andre ikke har fått med oss? Endret 15. mars 2017 av Simkin Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Hei og takk for svar! 26500 for parkeringsvarme er skissert priseksempel uten noen tidligere former for varme, ja. Bensin har jeg ikke vurdert, men heller ikke eksludert. Parkeringsvarmeren ønsker jeg for ikke å slite motoren for mye under oppstart til og fra jobben samt andre turer. Blir nok å kjøre en del lengre turer, men hovedsaklig mindre legg ila uken (<30km). Lenke til kommentar
El burro Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hva med andre merker?, fra utallige andre tråder på dette forumet så er det VAG produkter som stikker seg ut med problemer. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hva er dine behov? Tok et kjapt finn søk, og på første siden fant jeg to stk som jeg heller hadde valgt framfor vag... https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92562716 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92544660 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Hei og takk for svar! 26500 for parkeringsvarme er skissert priseksempel uten noen tidligere former for varme, ja. Bensin har jeg ikke vurdert, men heller ikke eksludert. Parkeringsvarmeren ønsker jeg for ikke å slite motoren for mye under oppstart til og fra jobben samt andre turer. Blir nok å kjøre en del lengre turer, men hovedsaklig mindre legg ila uken (<30km). Med sånne småturer og dieselmotor (kanskje til og med med partikkelfilter) er det relativt sannsynlig med problemer, særlig når du i tillegg slenger på 30 blå, bilen vil aldri være varm lenge nok. 2 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Vet ikke om det er barn inne i bildet, men Passat er en del bredere i baksetet om du kjører med 3 personer eller bruker barnestoler. Tror jeg ville gått for bensin i de temperaturene vinterstid. Ei plate foran større deler av grillen i vinterhalvåret vil nok også være en smart og gratis investering! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Folk her nord tviholder på bilene sine som har webasto, så ikke så enkelt å finne slike brukt. Så lenge man har ekstravarmer under kjøring, og gode glødeplugger går det som regel greit. Er ikke -30 hver dag som mange tror. Men klart, er deilig å sette seg inn i en varm bil. Kjekt med Ford mondeo hvor det er varmetråder i frontruten. Mulig andre biler og har dette. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Webasto er sikkert fint, men har definitivt sine ulemper. Batteriet tappes mye for eksempel, og det er en del vedlikehold på disse etter noen år. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Noen som vet om kjørevarmer er standard i nyere Passater og Octaviaer da? Type 2011 og nyere Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Det er i tilfelle uansett denne håpløse webastoen som du må regne med å fikse innimellom.. Det finnes også biler som har elektrisk tilleggsvarmer som brukes under kjøring, men de heter ikke Passat eller Octavia. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet. Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet. Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....? Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne. Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv. Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k. Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil) Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Enig med Snylter og Cowboystrekk, velg heller bensin-motor. Må det være stasjonsvogn? Noen preferanser når det gjelder to-/firehjulsdrift? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet. Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....? Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne.Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv. Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k. Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil) Eberspächern på mondeoen (tdci) jeg hadde holdt nå i 10 år med mishandling før den begynte å krangle. Og den var kun kjørevarmer, og startet automatisk hver gang tempen var 4grader eller lavere. Så den hadde mange avbrutte sykluser på småkjøring. Men ja, octavian jeg har nå (bensin) blir fortere varm enn mondeoen med kjørevarmer. Dette til tross for at mondeoen også hadde elektrisk oppvarming på defrostern. Bruker jeg webastoen i tillegg så er den varm nesten med en gang. Batteriet har jeg ikke hatt problemer de to vintrene jeg brukt webasto. Selv ikke med hyppig bruk og mye småkjøring. Endret 16. mars 2017 av Gromle Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Ok. Nå har jeg aldri vært borti Webasto, men har meget god erfaring med Volvo sin egen parkeringsvarmer som stilles etter klokken med rattet. Er hvertfall av den oppfatning at denne er svært effektivt og tapper sjeldent batteriet selv om denne bruken krever kjøring for å lade batteriet. Regner med at Webasto også stanser seg selv dersom batteriet er for lavt som med Volvo sin egen....? Nå bruker nok Volvo også enten Webasto eller Eberspächer som er de to markedslederne.Disse har begge utfordringer med at de soter igjen, bruker batteri osv. Når den har sotet igjen eller har andre tekniske feil kommer gjerne forhandleren med et løsningsforslag til mellom 15 og 20k. Særlig uheldig er det hvis en slik brenner blir avbrutt midt i en syklus, mens også kontinuerlig bruk over lang tid tar hardt på (dette er dog ikke like relevant i bil) Eberspächern på mondeoen (tdci) jeg hadde holdt nå i 10 år med mishandling før den begynte å krangle. Og den var kun kjørevarmer, og startet automatisk hver gang tempen var 4grader eller lavere. Så den hadde mange avbrutte sykluser på småkjøring. Dette er en ganske idiotisk løsning av ford, da varmeren blir avbrutt på alle småturer og soter igjen. Annbefaler alle med Mondeo å montere en bryter for å deaktiver ekstravarmeren når man skal på småturer. Gjøres enkelt ved å bryte forbindelsen til temperatursensoren som ligger fremme atmed radiatoren. Så varer ekstravarmeren ut bilens levetid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå