Adrax Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Er i en liten bedrift med under 10 ansatte. For noen uker siden fikk vi ansatte beskjed om at bedriften hadde tariffavtale og at vi ble å gå fra 40 timer til 37,5 timer i uken. Problemet er at alle de andre i bedriften er organisert hos Fellesforbundet mens jeg ikke er organisert. Hva slags arbeidstid skal jeg følge isåfall siden jeg er voksenlærling? Skal jeg jobbe en halvtime alene etter de andre på jobb er dratt? Eller skal jeg følge deres arbeidstid selv om jeg ikke er organisert? Grunnen til at jeg ikke vil organisere meg er fordi jeg har minstelønn (almenngjort tariff for å unngå sosial dumping), og ved å organisere meg får jeg kun en lønnsøkning på 1,52 kr i timen. Kjapp utregning: 25548 kr brutto per måned som organisert 37,5 timers uke, 170,32 kr timen -434,31 kr i fagforeningskontigent (1,7%) = 25113,69 kr 27008 kr brutto per måned som uorganisert 40 timers uke, 168,80 kr timen 25320 kr brutto som uorganisert med 37,5 timers uke, 168,80 kr timen (om jeg må følge de andre sin arbeidstid) Som dere ser vil jeg tape rundt 20.000 kr i året ved å være organisert og følge 37,5 timers uke. Men uansett, må jeg som lærling innrette meg etter de andre sin arbeidstid eller må jeg jobbe 40 timer i uken? Gjør ikke meg noe å jobbe en halvtime lenger hver dag, men mistenker sjefen misliker det siden det betyr mer lønnsutgifter. Også, har hørt at man kan få tilskudd fra LO/Fellesforbundet som lærling men aner ikke hvilke tilskudd det skulle være.. Endret 15. mars 2017 av Adrax Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hvilken kompensasjon får de øvrige organiserte som følge av arbeidstidsnedsettelsen? Eller mener du at alle går ned i lønn? Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Hvilken kompensasjon får de øvrige organiserte som følge av arbeidstidsnedsettelsen? Eller mener du at alle går ned i lønn? Aner ikke. Hvis jeg skal tippe forblir de på samme timeslønn som før da bedriften er nær konkurs og snur på hver bidige krone for å spare penger. Kan være de som er fagutdannet går opp i lønn med tanke på lokale avtaler elns, men for min del så blir saken litt annen siden jeg ikke har fagbrev. I teorien skulle jeg gått på vanlig lærlingelønn på rundt 70-90 kr timen og trinnvis stige, men bedriften ansatte meg som hjelpearbeider i starten før jeg fikk bli lærling, som vil si at de er nødt å betale meg hjelpearbeiderlønn gjennom lærlingetiden siden jeg begynte i bedriften som hjelpearbeider. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Om du er lærling kan du i flere fagforeninger være medlem gratis. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Om du er lærling kan du i flere fagforeninger være medlem gratis. Har du navn på disse fagforeningene? Og er du sikker på det også gjelder voksenlærlinger uten ungdomsrett og ikke bare vanlige lærlinger? Endret 15. mars 2017 av Adrax Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Det er også skattefradrag for deler av fagforeningskontingenten. Inntil 3850 er maksimalbeløpet du kan trekke fra din skattepliktige inntekt som følge av dette i 2017. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Der din arbeidsplass går over til tariffavtale (enten det er frivillig ved at arbeidsgiver organiserer seg, eller ved at 10% av arbeidstakarane organiserer seg) så vil dette som hovedregel gjelde alle ansatte. Altså at du får samme arbeidstid som dei andre. Arbeidsgiver kan velge å gjere det på andre måtar, men vanligvis så vil ikkje arbeidsgiver ha ekstraarbeidet med å måtte forholde seg til mange unike arbeidsavtalar. Når det gjeld lønn så har tariffavtalen minimumslønn, men det er ikkje gitt at du nødvendigvis kun skal ha minimumsbeløpet. Arbeidsgiver står fritt til å betale meir. Uansett så er vell ikkje situasjonen med at kombinasjonen av kortare arbeidstid og liten lønnsaukning fører til lønnsnedgang, så eg vil vell tru at den tillitsvalgte forhandler om å få til ei ordning som sikrar at alle får samme årslønna som før. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå