Gå til innhold

Prosjekt Billig vannkjøling

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-03-18 11:33, Punisher skrev:

Tidligere i denne tråden var det noen som skrev at en pumpe med flere liter pr min var å foretrekke, men det er ikke sikkert at det lønner seg da vannet ikke rekker å kjøle seg ned i radiatoren hvis det går for fort gjennom denne.

Jeg har derfor tenkt å ha hastighets regulator på min pumpe for å finne "the sweet spot", der kjøleblokka får nokk vann til å virke effektivt og vannet går tregt nokk gjennom radiatoren til å bli nedkjølt :smile:

hør her: hva er det egentlig alle maser om at vannet må FÅ TID til å kjøles ned i radiatoren? det er jo alltid vann gjennom radiatoren, konstant... :?:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei normal

Det dem prater om er at hvis vannet hadde gått gjennom radiatoren med lysets hastighet (for å sette det LITT på spissen) ville ikke vannet rukket å bli kjølet ned (før det kom ut av radiatoren)... Hvis man derimot kan få vannet til å oppholde seg lenge nok i radiatoren, så blir vannet som går igjennom radiatoren mer utsatt for kjøling.

Vannet blir da kjølt skikkelig ned før det går ut i kretsen igjen.

Derfor har man kommet opp med radiatorer som er bygd på en paralell løsning.

Håper dette var fornuftig :smile:

Henning

Lenke til kommentar

Ehm, men om vannet ikke har tid til å bli avkjølt i en radiator som er MYE større enn selve kjøleblokken, har vannet da tid til å bli varmt?!

Nei det har det ikke...

Vannet vil etter en viss tid stabilisere seg på en temperatur som ligger tilnærmet lik rom temp.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 21:03, Asha'man skrev:

Ein ting til dere som skal lage vannblokk sjølv, ikkje bruk rein kopper da dette vil etter kvart eire og bli grønt. Bruk helles koppermessing (som blir brukt bl.a. i skipsfart) eller aluminium.

Vi bruker rein kopper fordi det leder best. Eire vil det ikke gjøre når vi bruker kjølevæske i systemet.

Lenke til kommentar

Helt enig med Sir!

Rent kobber er definitivt å foretrekke, problemene med irring / oksydering kan man faktisk se helt bort fra, innvendig! Og _om_ man mot formodning har sin PC og vannblokk plassért i et miljø hvor dette kan oppstå utvendig, vil dette allikevel ikke berøre kjøleevnen.

Irring / oksydering vil kun kunne oppstå på de flatene som har kontakt med luft, og vil ikke berøre kontaktflaten mellom core og kobber!

Innvendig i blokka vil det normalt ikke finnes luft, og irr/oksydering kan dermed utelukkes.

Behovet for en kobber/messing-legering kan man derfor glemme.

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-04 00:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 22:25, Skrue skrev:

Irring / oksydering vil kun kunne oppstå på de flatene som har kontakt med luft, og vil ikke berøre kontaktflaten mellom core og kobber!

Litt luft vil få tillgang, det er oksygen i vann. Men det er minimalt. Du vil heller oppleve en slags slim lag på innsiden av kopperen, men da er det snakk om over ganske lang tid.

Lenke til kommentar

Quote:

SirHartge skrev (2002-04-04 13:36):

Quote:

Litt luft vil få tillgang, det er oksygen i vann. Men det er minimalt. Du vil heller oppleve en slags slim lag på innsiden av kopperen, men da er det snakk om over ganske lang tid.

inni vannkjølingsystemet ja, men ikke mellom core og kobber. Så skrue har rett.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 13:36, SirHartge skrev:

Quote:

Nå spikker du vel litt fliser igjen, SirHartge!

Selvsagt er den en viss mengde luft i vannet. Men ikke i slike mengder at dette vil kunne forårsake irring, dessuten vil også luften i vannet mer eller mindre forsvinne i vannet´s aldringsprosess.

Slimet du sikter til, er vel heller relatert til algevekst, og har såvidt jeg vet ingenting med luft å gjøre.

Har forøvrig kjørt en vannblokk i kobber og aluminium i ca. ett år nå, og plukket den for moro skyld fra hverandre her om dagen.

Jeg ble svært overrasket over hvor ren den var innvendig, ikke antydning til noen som helst form for slim, korrosjon eller andre aldringstegn.

Så m.a.o: Liten grunn til bekymring :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-04 16:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 14:07, Xell skrev:

Quote:

SirHartge skrev (2002-04-04 13:36):

Quote:

inni vannkjølingsystemet ja, men ikke mellom core og kobber. Så skrue har rett.

Søren.. quota feil linjer..

Men det var snakk om laaaang tid.. Og som jeg sa, det var minimalt med oksygen. Slim har ingenting med korrosjon, det har jeg ikke sagt heller. Det unngåes ved å bruke kjølevæske.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 21:03, Asha'man skrev:

koppermessing (som blir brukt bl.a. i skipsfart) eller aluminium.

koppermessing? hva inneholder den legeringen? messing er en legering av tinn og kobber... hva er koppermessing?

Lenke til kommentar

SirHartge skrev:

Søren.. quota feil linjer..

Men det var snakk om laaaang tid.. Og som jeg sa, det var minimalt med oksygen. Slim har ingenting med korrosjon, det har jeg ikke sagt heller. Det unngåes ved å bruke kjølevæske.

Ah, laaaang tid? Tre år? Ti år muligens??

Da har vel vannkjøling antagelig utspilt sin rolle, så dermed vil det _fortsatt_ ikke spille noen vesentlig rolle!

:grin: :grin: :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-05 17:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-06 11:17, SirHartge skrev:

Quote:

On 2002-04-05 17:52, Skrue skrev:

Ah, laaaang tid? Tre år? Ti år muligens??

Nå vrir du på flisa..
:grin:
Men nok om det.

LoL! Du gir deg ikke du! Jeg har da ikke vridd på noensomhelst flis, jeg forsøker jo bare å konkretisere "laaang tid"!

Men uansett; Hensikten med mine tidligere kommentarer var jo bare å avdramatisere den kanskje overdrevne frykten for korrosjon og for den saks skyld algevekst i et vannkjølingssystem.

Verre var det jo ikke. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 15:14, icarus1983 skrev:

Ehm, men om vannet ikke har tid til å bli avkjølt i en radiator som er MYE større enn selve kjøleblokken, har vannet da tid til å bli varmt?!

Nei det har det ikke...

Vannet vil etter en viss tid stabilisere seg på en temperatur som ligger tilnærmet lik rom temp.

Akkurat det jeg mener! Og Zabre: få tid til å bli kjølt ned pga det går for fort? Da vil jo mer vann kjøres igjennom hele systemet, varmen vil bli tatt opp av en større mengde vann på kortere tid. Og den større mengden med vann vil fragi seg mindre varme per enhet (øh, dette blir bare tull :smile: ) men flere enheter vil bli kjørt gjennom på samme tid.

Noen av disse selverklærte fysikkingeniørene som kan kommentere ? :grin:

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-04-06 12:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-06 12:39, normal skrev:

Quote:

Nei det har det ikke...

Akkurat det jeg mener! Og Zabre: få tid til å bli kjølt ned pga det går for fort? Da vil jo mer vann kjøres igjennom hele systemet, varmen vil bli tatt opp av en større mengde vann på kortere tid. Og den større mengden med vann vil fragi seg mindre varme per enhet (øh, dette blir bare tull :smile: ) men flere enheter vil bli kjørt gjennom på samme tid.

Noen av disse selverklærte fysikkingeniørene som kan kommentere ?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-04-06 12:40 ]</font>

Ærlig talt "normal" og "Zabre", dette er jo svada! Det går ikke an å utrykke det på denne måten.

Det blir jo omtrent som å prøve å løpe fra sin egen skygge!

All den tid og stund vannet utsettes for varme fra CPU-blokka, så vil det varmes opp uansett hvor fort vannet går igjennom den. Det samme vil gjelde for radiatoren, som i sin tur vil kjøle ned vannet, uansett hastigheten gjennom denne! Tiden er i og for seg uinteressant.

Vi snakker jo tross alt om en gitt vannmengde som hele tiden går gjennom systemet, og som utsettes for en gitt mengde varme.

Om vi et øyeblikk ser bort fra radiatorkjølingen, hva vil skje da? Det sier seg selv, vannet vil uvegerlig bli varmt!

Det spiller jo ingen rolle om vannet passerer blokka med høy eller lav hastighet, varmt vil det bli!

Øker vi vannmengden vil akkurat det samme skje, det vil bare ta lengre tid.

Her må jeg understreke at forutsetningen er at vannet ikke på noe punkt avkjøles av store tanker eller lange slanger. Ok?

Så dytter vi på plass en diger radiator. Vannet vil nå straks avgi varme til radiatoren, om det så raser igjennom denne med 5000 liter i timen!

Tilslutt sitter vi igjen med en vanntemperatur som vil nærme seg romtemperaturen, takket være den digre radiatoren.

En mindre radiator vil derimot ikke gi den samme effekten, og vanntemperaturen vil dermed også bli høyere. Men prinsippet vil uansett være det samme.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

NB! Jeg er _ikke_ fysikkingeniør, men prøver bare å bruke et fornuftig resonnement! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-06 13:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-06 13:31, Skrue skrev:

Quote:

On 2002-04-06 12:39, normal skrev:

Quote:

Nei det har det ikke...

Noen av disse selverklærte fysikkingeniørene som kan kommentere ?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-04-06 12:40 ]</font>

Ærlig talt "normal" og "Zabre", dette er jo svada! Det går ikke an å utrykke det på denne måten.

Det blir jo omtrent som å prøve å løpe fra sin egen skygge!

All den tid og stund vannet utsettes for varme fra CPU-blokka, så vil det varmes opp uansett hvor fort vannet går igjennom den. Det samme vil gjelde for radiatoren, som i sin tur vil kjøle ned vannet, uansett hastigheten gjennom denne! Tiden er i og for seg uinteressant.

Vi snakker jo tross alt om en gitt vannmengde som hele tiden går gjennom systemet, og som utsettes for en gitt mengde varme.

Om vi et øyeblikk ser bort fra radiatorkjølingen, hva vil skje da? Det sier seg selv, vannet vil uvegerlig bli varmt!

Det spiller jo ingen rolle om vannet passerer blokka med høy eller lav hastighet, varmt vil det bli!

Øker vi vannmengden vil akkurat det samme skje, det vil bare ta lengre tid.

Her må jeg understreke at forutsetningen er at vannet ikke på noe punkt avkjøles av store tanker eller lange slanger. Ok?

Så dytter vi på plass en diger radiator. Vannet vil nå straks avgi varme til radiatoren, om det så raser igjennom denne med 5000 liter i timen!

Tilslutt sitter vi igjen med en vanntemperatur som vil nærme seg romtemperaturen, takket være den digre radiatoren.

En mindre radiator vil derimot ikke gi den samme effekten, og vanntemperaturen vil dermed også bli høyere. Men prinsippet vil uansett være det samme.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

NB! Jeg er _ikke_ fysikkingeniør, men prøver bare å bruke et fornuftig resonnement!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-06 13:39 ]</font>

Hvis du leser gjennominlegget mitt en gang til så vil du gjerne forstå at jeg MOTSIER den påstanden om at det blir mer avkjølt hvis det går seinere gjennom radioator.

Virker som om du tror jeg forsvarer denne teorien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...