Gå til innhold

Prosjekt Billig vannkjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-15 18:40, SirHartge skrev:

Quote:

On 2002-03-15 17:24, B|Real skrev:

Er prosjektet over for nu, siden postingen har sluttet?

Hva med konklusjon? :smile:

Konklusjonen har vært, såkalt sammendrag. på side 6 eller 7..

Kommer tilbake med andre billige ting.

Prosjekt billig "No vibes" blir neste, altså i påskeferien:D

Lenke til kommentar

Hmm synes du skal ta å låse opp prosessoren og klokke skikkelig jeg, du har jo muligheten til å gi prosessoren masse volt så jeg nekter å tru at du har låst den opp og at den ikke vil klokkes mere menerjeg... :smile:

Men jeg tar ikke noe ansvar hvis det går gæli :razz:

Lenke til kommentar

Tidligere i denne tråden var det noen som skrev at en pumpe med flere liter pr min var å foretrekke, men det er ikke sikkert at det lønner seg da vannet ikke rekker å kjøle seg ned i radiatoren hvis det går for fort gjennom denne.

Jeg har derfor tenkt å ha hastighets regulator på min pumpe for å finne "the sweet spot", der kjøleblokka får nokk vann til å virke effektivt og vannet går tregt nokk gjennom radiatoren til å bli nedkjølt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-18 11:33, Punisher skrev:

Tidligere i denne tråden var det noen som skrev at en pumpe med flere liter pr min var å foretrekke, men det er ikke sikkert at det lønner seg da vannet ikke rekker å kjøle seg ned i radiatoren hvis det går for fort gjennom denne.

Jeg har derfor tenkt å ha hastighets regulator på min pumpe for å finne "the sweet spot", der kjøleblokka får nokk vann til å virke effektivt og vannet går tregt nokk gjennom radiatoren til å bli nedkjølt :smile:

Kan godt hende at teorien din stemmer, men å hastighetsregulere pumpa kan nok bli et problem. De fleste bruker akvariepumper eller tilsvarende, og disse er utstyrt med vekselstrømsmotorer hvor hastigheten er avhengig av frekvensen på lysnettet. Skal du endre farta på en slik motor/pumpe, må du skaffe deg en (rådyr!) frekvensomformer.

En enklere løsning vil nok være å strupe slangen på trykksiden av pumpa. Dette må selvsagt gjøres med forsiktighet.

Alternativt kan du midlertidig montere en 12v likestrømspumpe i systemet, disse lar seg lett regulere ved å senke spenningen.

Men NB! Disse er _ikke_ til å stole på, ved kontinuerlig drift!

Om du finner "the sweet spot" på denne måten, så gjenstår det bare å finne ut hva pumpa leverer, og kalibrere akvariepumpa til å levere samme mengde.

Kalibreringa kan gjøres ved struping av slangen, en bedre og sikrere metode er å sette inn et rør med redusert innerdiameter, som tilslutt vil gi den "riktige" vannmengden.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 20:14, Skrue skrev:

En enklere løsning vil nok være å strupe slangen på trykksiden av pumpa. Dette må selvsagt gjøres med forsiktighet.

På mi pumpe er det en struper på montert. DEn kan du regulere trykket med. Vet ikke åssen den funker, men du skrur på på ett "hjul" under pumpa.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-27 21:40, Bugaloo skrev:

det var veldig lite stil over det hele når man har radiatroen i en kasse ved siden av kabinettet og ikke kan ha sidedekslet på

Du har så rett så rett! Men du funker ikke sant? Men jeg skal bygge meg ett nytt kabinett som jeg får plass til alt dillet inni..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...