Gå til innhold

Prosjekt Billig vannkjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sølvlodding vil gi best mulig varmeoverføring, vesentlig bedre enn vanlig lodding.

Husk at sølv er en meget god varmeleder! Selv om sølvloddetråden består av en legering av "bare" 20-40% sølv, så tror jeg ikke varmeoverføringen blir noe problem!

Å lodde direkte på kjøleribbene er ikke å anbefale, da disse som regel er laget i aluminium (ikke loddbart), og sist men ikke minst; Sannsynligvis er de også spenningsførende!

Lager du innbyrdes forbindelse mellom kjøleribbene, på den måten du spør om, "smeller" det...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-10 11:21, Skrue skrev:

Å lodde direkte på kjøleribbene er ikke å anbefale, da disse som regel er laget i aluminium (ikke loddbart), og sist men ikke minst; Sannsynligvis er de også spenningsførende!

Lager du innbyrdes forbindelse mellom kjøleribbene, på den måten du spør om, "smeller" det...

...etter den teorien bør tidligere nevnte oppsett "smelle". Det er vanlig at katode eller emitter på transistoren er koblet til siden av transistoren som er skrues fast til kjøleribben, men hvis dette er et problem kan man sette en glimmerskive eller noe lignenede i mellom.

Uansett pleier det ikke være mer enn to seperate kjøleribber i en PSU, og hvis man er bekymret for evt. kortslutninger kan man bruke et ohm-meter og måle om kjøleribben har elektrisk forbindelse med noen av beina på transistorene. Jeg vil tro det er rimelig usannsynlig.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 20:02, SirHartge skrev:

Quote:

On 2002-03-07 20:00, KreAture skrev:

Min egen lille patent... Liker dere den?

_____

topp den!

Men du har har din egen tråd om dette. Diskuter den saken i den tråden. Ellers blir det mye rot i denne tråden.

SirHartge Er sjalu. Han vil ha denne posten HELT FOR seg selv!! :lol::lol: :lol:

:grin:

Lenke til kommentar

Jeg skrev:

Kenny000: Hva er vitsen med vannkjølt PSU?,

det finnes langt billigere løsninger en vann...

F.eks. to vifter på halv hastighet(mye bedre en én på full)

Korreksjon:

KreAture: Hva er vitsen med vannkjølt PSU?,

F.eks. to vifter på halv hastighet(mye bedre en én på full).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-10 20:00, Dj_eLmO skrev:

Jeg skrev:

Kenny000: Hva er vitsen med vannkjølt PSU?,

F.eks. to vifter på halv hastighet(mye bedre en én på full)

Korreksjon:

KreAture: Hva er vitsen med vannkjølt PSU?,

F.eks. to vifter på halv hastighet(mye bedre en én på full).

Ja, jeg begynte å lure litt....

Første som slo meg: "Hva er det NÅ jeg har skrevet?"

Kunne ikke huske å ha sagt noe konkret om dette...

:lol:

Lenke til kommentar

Ikke kom og prat tøv om at aluminium ikke kan loddes!

Det finnes "kits" med alt du trenger for alulodding som du kan få kjøpt. Riktignok så må du ut med ca 400 kr, men det er langt fra det værste på markedet. Jeg har selv kjøpt 30 gram "vanlig" loddetinn, til over 480 kr...Da loddet jeg med andakt for og si det slik :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 01:54, Arctic skrev:

Ikke kom og prat tøv om at aluminium ikke kan loddes!

Det finnes "kits" med alt du trenger for alulodding som du kan få kjøpt. Riktignok så må du ut med ca 400 kr, men det er langt fra det værste på markedet. Jeg har selv kjøpt 30 gram "vanlig" loddetinn, til over 480 kr...Da loddet jeg med andakt for og si det slik
:grin:

Hmmm... Hva slags metallegering brukes i "loddetinnet" da?

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2002-03-11 04:18 ]

Lenke til kommentar

eeehh

veit jeg sikkert får mye pepper for det her men....

hadde det ikke vært litt greiere å invistert i en silentviking til 260Kr fra microplex og et par billige titan kabinett-vifter.

Blir billigere og kjøler like godt omtrent.

+ at det er litt greiere å ha en mobil PC, det var jo bærehåndtak på den orangje kassa, men litt upraktisk. :smile:

Allikevel skjønner jeg jo at dette er en test for å få BILLIG vannkjøling.

Men da kunne du jo liksågodt kjøpt en block til 400kr festa slangen til krana på kjøkkenet som holder 4+. og en slange til utslagsvasken. volla umobil billig vannkjøling

[ Denne Melding var redigert av: -balder- på 2002-03-11 14:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 13:59, -balder- skrev:

eeehh

veit jeg sikkert får mye pepper for det her men....

hadde det ikke vært litt greiere å invistert i en silentviking til 260Kr fra microplex og et par billige titan kabinett-vifter.

Blir billigere og kjøler like godt omtrent.

+ at det er litt greiere å ha en mobil PC, det var jo bærehåndtak på den orangje kassa, men litt upraktisk. :smile:

Allikevel skjønner jeg jo at dette er en test for å få BILLIG vannkjøling.

Men da kunne du jo liksågodt kjøpt en block til 400kr festa slangen til krana på kjøkkenet som holder 4+. og en slange til utslagsvasken. volla umobil billig vannkjøling

vel, øh.. en silentviking kjøler ikke like bra som vannkjøling, uansett hvordan du vrir og vender på det.

at dette oppsettet ikke er mobilt, betyr ikke at resten heller ikke er det. vanntank får du fint inn i maskinen, radiator plasserer man på toppen eller på siden (og bruker litt tid på å lage hull til slanger.. vips, mobil pc (og, tenke seg.. for enkelte er det ikke så viktig å bære pc'en rundt).

og slanger til vasken.. hvem gidder vel å ha kranen kjørende på fullt og ha to slanger liggende strødd gjennom huset?

Lenke til kommentar

Ja jeg kunnse selvfølgelig ha bygd alt inn i kabinetten. Men det er mye bedre å ha radiatoren i en ekse for seg selv. Har planer for å bygge ett kabinett i fremtiden.. Det er mobilt slik som det er nå, kobler bare av slangene fra pumpe og radiator. Men det er ikke så ofte jeg flytter PC-en allikavel..

Lenke til kommentar

sirhartge, jeg har et godt tips til deg :grin:

hvis du har et gammelt 486 karbinett kan du ta og bygge pumpe radiator og vanntank inn i der. slangene kan du bare ta ut derfra og inn i maskinen din...

det blir mer mobilt (2 kolli..), MINDRE SJANS FOR LEKKASJER, du kan ha radiatoren i et karbinett med ingen andre varmekilder, men som likevel demper støyen fra pumpen og vifter på radiator.

forøvrig kan du leke deg med god samvittighet (casemodde).. osv osv osv

var ikke det en god ide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...