Gå til innhold

Prosjekt Billig vannkjøling

Anbefalte innlegg

OPPDATERT

Nå holder jeg på med mitt private prosjekt billig vannkjøling.

Saken er å få det så billig så mulig.

De komponentene som koster mest er vannblokk, radiator og pumpe.

Så langt så har jeg radiator, ett bilregister fra varmeapperat som vi hadde liggende hjemme. måler ca 200*170. KR = 0.

Vannblokk: Laget selv av 10*80mm som jeg skrudde sammen.

KR= 25kr

Pumpe: Rena akvarie pumpe. 370l i timen.

KR= 209

Slanger: Koblinger lager jeg selv. Slanger finner jeg for under 100kr for 4-5m håper jeg.

KR = KR 100.

Vifte: Bruker to 80mm Papst vifter jeg har liggende.

Vannboks, slankeklemmer, silikon var slikt jeg fant hjemme.

KR: 50

Jeg er rimelig fornøgd at jeg har komt under 400kr :grin:

Har bilder liggende på kameraet mitt her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo greit ut det der, eneste kommentaren er at det hadde kanskje gitt en ørliten gevinst hvis du hadde vinklet nippelen på vann inn slik at det traff rett over coren.

Ellers er det jo rimelig bra for en slik penge. :cool:

Lenke til kommentar

Ah, ser jo riktig bra ut det der! Blir jo spennende å se hva det yter, jeg tror faktisk det kan bli riktig så bra!

Og hovedårsaken til dette, er nok radiatoren. Får du luft nok igjennom denne, så vil jeg tro at du får en "hyggelig" CPU-temperatur. Har du laget vannblokka sjøl?

Har faktisk et prosjekt gående sjøl, basert på "spiral-block" prinsippet. Kunne faktisk tenkt meg å legge ut bilder av dette, men vet ikke hvordan man legger inn attachments her?

Jada, jeg _vet_ at jeg er en typisk "hardware-nerd"!

Men om jeg får noen tips, så kan det jo bli noen bilder også, som et adskillig dyrere alternativ til ditt prosjekt! Uten dermed å si at dette blir bedre!

Vi får se.....

Lenke til kommentar

Tips ang.radiator/kjølevifter:

Du bør legge en "spacer" på 15-20mm mellom radiatoren og plexiplata. Resultatet vil bli at luftgjennomstrømningen i radiatoren vil bli endel bedre, og dermed også kjølingen!

Såvidt jeg kan se, er plexiplata montért ganske tett inntil radiatoren, noe som vil hemme luftgjennomstrømningen på de stedene som ikke eksponeres for viftene.

Derfor tipset. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å lage noe ala maze2 der vannet kommer direkte ned på coren, men fant ut at det ble mer makk og lage, og ikke den helt store gevinsten.

Skure: Som du ikke ser helt godt på dette bildet, er at det er ca 10-15mm klaring. Bygde opp en kant med sikaflex+ skumgumme, slik det ble tett i kantene. Jeg håper det holder.

Er selv veldig spent på effekten. Er den like bra eller bedre enn det jeg har nå, er jeg veldig fornøgd.

Med bedre pumpe tror jeg effekten hadde blitt mye bedre, men da stiger prisen..

Radiator og vannblokk er så godt som profft :smile:

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at du er våken ennå!

Høres jo for såvidt greit ut med 10-15mm klaring. Antagelig vil dette fungere også. Men luft er faktisk en ganske treg materie! Større avstand skader neppe.

Men så var det spørsmålet om attachments da.....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 10:55, poZZe skrev:

Når man lakker radiatoren, vil man ikke miste en del kjøleeffekt da, siden lufta ikke får så god kontakt med metallet i kjølefinnene?

Det har du helt rett i. men jeg lakka bare toppen, som du ser av bildet var det litt rust der..

Lenke til kommentar

Sabla fint resultat jo :smile: Bare et par spørsmål: prisen du fikk på kobberet, er det standard pris eller spesial pris for deg? Virka egentlig litt "for" billig til å være standard.. Aner du sånn ca. hvor mye vekta på blokka kom på til slutt? Har ikke 4 hull rundt socket på hk, og vil nødig brekke tappene på hk når jeg skal på diverse lan-partys..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 17:20, thomasr skrev:

Sabla fint resultat jo :smile: Bare et par spørsmål: prisen du fikk på kobberet, er det standard pris eller spesial pris for deg? Virka egentlig litt "for" billig til å være standard.. Aner du sånn ca. hvor mye vekta på blokka kom på til slutt? Har ikke 4 hull rundt socket på hk, og vil nødig brekke tappene på hk når jeg skal på diverse lan-partys..

Takker!

Kilopris for kopper er 35kr, jeg fikk noe kapp billigere..

Vet ikke hva den veier, har ikke vekt her.

regn ut selv..

20*70*80- vanngangen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...