Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe min første bil, diesel vs bensin


Nobes

Anbefalte innlegg

Tar det lengre tid før kupevarmen kommer i en direkteinnsprøytet diesel?

 

Absolutt. Så lenge det ikke er hjelpevarmer i form av webasto eller lignende som det ofte er på nyere biler med diesel pga av lite varmetap fra motoren. Den bilen jeg har kjørt her i -30 grader som blir raskest varm var faktisk en Peugeot 208 med en spinkel tresylindret på 1.2 liter. Den brukte ca. 3 km før kjølevannet var passert 60 grader. Og det var i -27 om jeg husker rett. 

 

 

 

 

Runaway har jeg pr dags aldri vært borti i mine 10 år som mekaniker, så det er vel heller en sjelden forekomst.

Jeg har aldri jobbet som mekaniker men kjenner til en rekke eksempler også på nyere biler.

Da må det jo skje ganske ofte? :)

 

De andre typiske feilkildene jeg nevner er du altså enig i at er hyppig forekommende?

 

 

For å ta Skoda (Som jeg da jobber med)

 

Dyseproblematikk? Svært lite.

Partikkelfilter? Svært sjelden vi må inn å tvangs regenerere disse eller bytte ut. Siste jeg bytta partikkelfilter var på en Superb som hadde gått 350.000.

 

 

Kjenner en som jobbet hos Møller på Tynset og han fortalte at det var ganske mange innom der med varsellampe. Så det har vel ganske mye med hvor man faktisk bor også. I kaldere strøk fungerer diesel rett og slett mye dårligere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og her ramser folk opp forskjellige ting som kan bli ødelagt på en dieselbil, nett som at det ikke er noe som kan bli ødelagt på en bensinbil.

 

Mange rare svar her, ville heller tatt kontakt med noen som selger biler så får du vertfall svar fra noen med litt peiling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og her ramser folk opp forskjellige ting som kan bli ødelagt på en dieselbil, nett som at det ikke er noe som kan bli ødelagt på en bensinbil.

 

Mange rare svar her, ville heller tatt kontakt med noen som selger biler så får du vertfall svar fra noen med litt peiling.

På en bensinbil med konvensjonell motor uten turbo er det ikke så mange ting som får feilet..

Du har jo selvsagt alt annet på bilen, men av ting spesifikt for bensinmotoren har du stort sett plugger og pluggledninger samt noen sensorer for kamaksler og veivaksel. (Ja, det er noe forenklet, men det er rett og slett langt færre stygge ting som ryker)

Lenke til kommentar
Kjenner en som jobbet hos Møller på Tynset og han fortalte at det var ganske mange innom der med varsellampe. Så det har vel ganske mye med hvor man faktisk bor også. I kaldere strøk fungerer diesel rett og slett mye dårligere. 

 

 

Vi har innom en del vi også med varsellampe, da spesielt i forbindelse med EGR på commonrail som jeg nevnte i forrige post, men også differansetrykksensor til partikkelfilter er en velkjent sak. Denne sensoren tar det dog 10min å bytte.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

EGR burde man bare plombere først som sist. Skaper bare trøbbel.

Så man bør sørge for at bilen ikke er i lovlig stand? Du forstår at det høres ganske håpløst ut?

Er vel ikke ulovelig så lenge alle utslippsverdier er under grensen? Min bil består fint kravene med blombert EGR, og jeg slipper å fylle innsuget og stemplene med eksosgørr.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og her ramser folk opp forskjellige ting som kan bli ødelagt på en dieselbil, nett som at det ikke er noe som kan bli ødelagt på en bensinbil.

 

Mange rare svar her, ville heller tatt kontakt med noen som selger biler så får du vertfall svar fra noen med litt peiling.

På en bensinbil med konvensjonell motor uten turbo er det ikke så mange ting som får feilet..

Du har jo selvsagt alt annet på bilen, men av ting spesifikt for bensinmotoren har du stort sett plugger og pluggledninger samt noen sensorer for kamaksler og veivaksel. (Ja, det er noe forenklet, men det er rett og slett langt færre stygge ting som ryker)

 

 

Skal du sammenligne så får du ta en moderne turbobensin da i det minste, der er det nok av ting som kan ryke akkurat som på en diesel. haugevis av sensorer, turbo, lamdbasonder, coiler, vakumstyring av turbo, solenoider til variable ventiltider, elektronisk styrte luftspjeld i innsug osv osv.

 

Du kan jo ta en titt under motordekselet på en 1.8TSI 180Hk en gang du har mulighet ;)

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke ulovelig så lenge alle utslippsverdier er under grensen? Min bil består fint kravene med blombert EGR, og jeg slipper å fylle innsuget og stemplene med eksosgørr.

Da synes jeg du skal henvende deg til Statens Vegvesen med melding om at du ønsker å få godkjent endringen.

Jeg er svært trygg på at det er å anse som en mangel. 

 

 

På en bensinbil med konvensjonell motor uten turbo er det ikke så mange ting som får feilet..

Du har jo selvsagt alt annet på bilen, men av ting spesifikt for bensinmotoren har du stort sett plugger og pluggledninger samt noen sensorer for kamaksler og veivaksel. (Ja, det er noe forenklet, men det er rett og slett langt færre stygge ting som ryker)

 

Skal du sammenligne så får du ta en moderne turbobensin da i det minste, der er det nok av ting som kan ryke akkurat som på en diesel. haugevis av sensorer, turbo, lamdbasonder, coiler, vakumstyring av turbo, solenoider til variable ventiltider, elektronisk styrte luftspjeld i innsug osv osv.

 

Du kan jo ta en titt under motordekselet på en 1.8TSI 184Hk en gang du har mulighet ;)

 

Siden dieselfolket liker å sammenligne moderne turbodieselmotorer med 20 år gamle naturlig pustende bensinmotorer er vel det det eneste naturlige?

 

Men joda, på moderne motorer er det selvsagt ting som kan ryke, dog får det sjelden slike priser som på dieselmotorene og etter hva jeg har fått med meg er det ikke like vanlig med slike feil heller.

Lenke til kommentar

 

Er vel ikke ulovelig så lenge alle utslippsverdier er under grensen? Min bil består fint kravene med blombert EGR, og jeg slipper å fylle innsuget og stemplene med eksosgørr.

Da synes jeg du skal henvende deg til Statens Vegvesen med melding om at du ønsker å få godkjent endringen.

Jeg er svært trygg på at det er å anse som en mangel. 

 

 

Nå tviler jeg sterkt på at Statens Vegvesen vil bry seg med dette. Dette er tillogmed noe verksteder gjør i visse tilfeller på biler som er plaget med EGR.

 

Lurer på hva som er mest miljøvenlig.. At bilen min slipper ut bittelitt mere NOX når motoren bakker (EGR er bare aktiv når motor ikke har ladetrykk) eller å bruke sterke kjemikalier for å rengjøre motor og EGR ventil med gjevne mellomrom. 

Og så kan man jo legge til miljøaspektet med alle motordelene som må produseres pga. ødeleggelser fra EGR.

 

Har man diesel burde man iallefall åpne å rengjøre ved hver 100 tusen km. På noen moderne diesel er det dog ganske vanskelig å komme til ventilen.

 

563650212_o.jpg

Lenke til kommentar

 

Er vel ikke ulovelig så lenge alle utslippsverdier er under grensen? Min bil består fint kravene med blombert EGR, og jeg slipper å fylle innsuget og stemplene med eksosgørr.

Da synes jeg du skal henvende deg til Statens Vegvesen med melding om at du ønsker å få godkjent endringen.

Jeg er svært trygg på at det er å anse som en mangel. 

 

 

På en bensinbil med konvensjonell motor uten turbo er det ikke så mange ting som får feilet..

Du har jo selvsagt alt annet på bilen, men av ting spesifikt for bensinmotoren har du stort sett plugger og pluggledninger samt noen sensorer for kamaksler og veivaksel. (Ja, det er noe forenklet, men det er rett og slett langt færre stygge ting som ryker)

 

Skal du sammenligne så får du ta en moderne turbobensin da i det minste, der er det nok av ting som kan ryke akkurat som på en diesel. haugevis av sensorer, turbo, lamdbasonder, coiler, vakumstyring av turbo, solenoider til variable ventiltider, elektronisk styrte luftspjeld i innsug osv osv.

 

Du kan jo ta en titt under motordekselet på en 1.8TSI 184Hk en gang du har mulighet ;)

 

Siden dieselfolket liker å sammenligne moderne turbodieselmotorer med 20 år gamle naturlig pustende bensinmotorer er vel det det eneste naturlige?

 

Men joda, på moderne motorer er det selvsagt ting som kan ryke, dog får det sjelden slike priser som på dieselmotorene og etter hva jeg har fått med meg er det ikke like vanlig med slike feil heller.

 

 

Har hatt flere bensinbiler enn diesel, både bensin med og uten turbo. Velger diesel som bruksbil denne gangen her rett å slett fordi tilsvarende bil jeg har nå i bensin er en 2 liter på 156hk uten turbo som må jages på turtall, da velger jeg heller diesellvarianten som har draget fra bunn og som kan lastes opp full bil uten at det merkes så altfor godt. En no brainer for min del værtfall.

 

Når det er sagt savner jeg 2.2 20V turbo Audien min. Det kommer til å bli bensinbil igjen en gang, det er helt sikkert.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Og her ramser folk opp forskjellige ting som kan bli ødelagt på en dieselbil, nett som at det ikke er noe som kan bli ødelagt på en bensinbil.Mange rare svar her, ville heller tatt kontakt med noen som selger biler så får du vertfall svar fra noen med litt peiling.

På en bensinbil med konvensjonell motor uten turbo er det ikke så mange ting som får feilet..Du har jo selvsagt alt annet på bilen, men av ting spesifikt for bensinmotoren har du stort sett plugger og pluggledninger samt noen sensorer for kamaksler og veivaksel. (Ja, det er noe forenklet, men det er rett og slett langt færre stygge ting som ryker)

Jeg har hatt mange flere problemer med bensinbiler en med dieselbiler, jeg sitter vertfall med et inntrykk av at diesel er mer driftssikkert, men det kan jo hende det er tilfeldig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange flere problemer med bensinbiler en med dieselbiler, jeg sitter vertfall med et inntrykk av at diesel er mer driftssikkert, men det kan jo hende det er tilfeldig.

Jeg har aldri hatt problemer med noen dieselmotor selv, det skal sies.

Men så er det snakk om gammeldagse dieselmotorer uten turbo og elektronisk innsprøyting og sånt tull også da..

 

Ja, jeg har selvsagt opplevd problemer med noen av bensinbilene jeg har eid men motorproblemer har vært sjelden vare..

Lenke til kommentar

Ville helt klart valgt bensin. Har aldri hatt diesel, bank i bordet. Og nå er i alle fall ikke tiden inne for å velge det.

Bensinmotorer går mykere, stillere, renere, lukter bedre og vibrerer mindre. De høres bedre ut også. I tillegg er de ofte raskest, om du ser bort fra trekkraft midt i registeret. Med en gang du vil kjøre sportslig er bensin best. Bensin er som regel best til komfort også. Diesel har dyrere servicer og deler som må byttes.

Den eneste fordelen med diesel er litt lavere forbruk. Og du skal kjøre langt for å spare inn servicekostnadene og potensielt økt verditap.

Lenke til kommentar

Det blir ei heilheitsvurdering. Fyrst og fremst må du sjå på kor mykje og kor langt du vanligvis kjøyrer, men også kva du har råd til basert på innkjøpspris, drivstoffkostnader og vedlikeholdsutgifter.

 

 

I tillegg så er det også ein del fysiske forskjellar mellom diesel og bensin. Diesel er vanskeligare å få fyr på slik at motorane må være meir avanserte for å kunne gå på diesel, som igjen betyr strørre risiko for reparasjonar og vedlikehold.

Ein fordel med dette igjen er at dieselbilar er litt mindre utsatt for bilbrann etter kollisjon.

Lenke til kommentar

 

I tillegg så er det også ein del fysiske forskjellar mellom diesel og bensin. Diesel er vanskeligare å få fyr på slik at motorane må være meir avanserte for å kunne gå på diesel, som igjen betyr strørre risiko for reparasjonar og vedlikehold.

Ein fordel med dette igjen er at dieselbilar er litt mindre utsatt for bilbrann etter kollisjon.

Dette er i beste fall upresist.

Diesel selvantenner ved 210 grader mens bensin selvantenner ved 246 grader.

Flammepunkt derimot er lavere for bensin enn diesel, men det er egentlig en annen sak og sier bare ved hvilken temperatur gassen vil kunne antennes ved hjelp av en ekstern tenning.

 

En motor må i utgangspunktet ikke være særlig avansert for å gå på diesel, men moderne turbodieselmotorer er svært avanserte saker.

Lenke til kommentar

Det er vell uansett flammepunktet som er det viktige? Både med tanke på kor lett det er å få start på bilen, og med tanke på eventuell drivstoffbrann etter en kollisjon.

Sjølvantenningstemperaturen har vell kun betydning med tanke på stempeltrykket når motoren fyrst har starta.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har 98'mod passat med 90hk 1,9tdi dieselmotor. Bruker 4,3L/100km. Sammenlignet med en bensinbil som bruker 7L/100km.

 

Årsavgift koster litt mer for dieselbil enn bensinbil.

 

Resultatet ble at allerede ved tredje eller fjerdegang så gikk man allerede i pluss av å fylle diesel istedenfor bensin. Så man sparte inn pengene man brukte på å betale dieselåravgift.

 

Dermed er bensinbil et rent tapsprojekt da man fyller tanken mer enn 4 ganger i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...