Nobes Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hei! Skal til å kjøpe min første bil, brukt. Ser at det er mye diskusjoner i media ang diesel og at det er en risiko for store avgifter og at diesel er dårlig for kortere turer. Er det noen som har noe håndfast informasjon om dette, og hva er risikoen ved å kjøpe dieselbil brukt i 2017? Tenker bil ca. 10 år gammel, ikke eldre enn 2005. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tja, den som lever får se. Du tjener/sparer ikke mye på diesel hvis du ikke kjører voldsomt mye. Tror ikke det er noen "risiko" med det første da mange har dieselbil og det må fases ut relativt sakte hvis det ikke skal bli bråk. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Den største "faren" med diesel i dag er vel vist du bor i eller nær ved store byer kan du bli rammet av et dieselforbud på kalde dager som gjør at du ikke kan bruke bilen din de dagene. Eldre dieselbiler uten partikkelfilter en noe høyere årsavgift, problematikken rundt at dieselbiler ikke tåler så godt småkjøring er ikke et like stort problem på eldre biler uten partikkelfilter da det er dette som somregel tetter seg med mye småkjøring. Ellers har de fleste dieselbiler turbo som er et feilpunkt som kan ende opp med å koste en god del penger om en kjøper en eldre dieselbil med høy kilometerstand der denne ikke er byttet. edit: tok meg og friheten til å endre trådtittelen din til noe mer beskrivende, send meg gjerne en PM om du er uenig i dette Endret 15. mars 2017 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Fremtiden til diesel er vell ganske tydelig om en følger med i nyhetene, det dukker stadig opp negative ting ved å eie dieselbil. Så hvorfor kjøpe den i det heletatt? Og som du sier er de ikke bra for korte turer, partikkelfilter kan gå tett og det koster flesk. Om du kjører kort, hvorfor ikke vurdere elbil? Jeg hadde iallefall aldri kjøpt en diesel i dag, solgte min siste i 2015. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Ellers har de fleste dieselbiler turbo som er et feilpunkt som kan ende opp med å koste en god del penger om en kjøper en eldre dieselbil med høy kilometerstand der denne ikke er byttet. Dette var ikke å ta i, turbofeil kan faktisk i verste fall føre til motorhavari som følge av runaway (motoren begynner å gå på motorolje den får gjennom turboen..) Ellers er det jo også verdt å nevne seg partikkelfilter som vel folk allerede har vært innom, EGR, dyser, svinghjul (på biler med dobbeltmassesvinghjul) mm. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Ellers har de fleste dieselbiler turbo som er et feilpunkt som kan ende opp med å koste en god del penger om en kjøper en eldre dieselbil med høy kilometerstand der denne ikke er byttet. Dette var ikke å ta i, turbofeil kan faktisk i verste fall føre til motorhavari som følge av runaway (motoren begynner å gå på motorolje den får gjennom turboen..) Ellers er det jo også verdt å nevne seg partikkelfilter som vel folk allerede har vært innom, EGR, dyser, svinghjul (på biler med dobbeltmassesvinghjul) mm. Runaway har jeg pr dags aldri vært borti i mine 10 år som mekaniker, så det er vel heller en sjelden forekomst. Selv har jeg dieselbil pga godt drag fra bunn, liker momentet og bunndraget i diesel enkelt å greit. Digg å kunne fylle opp bagasjen å ha 4 voksne å ha en sterk dieselmotor med mye moment. Endret 15. mars 2017 av Simkin Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Ellers har de fleste dieselbiler turbo som er et feilpunkt som kan ende opp med å koste en god del penger om en kjøper en eldre dieselbil med høy kilometerstand der denne ikke er byttet.Dette var ikke å ta i, turbofeil kan faktisk i verste fall føre til motorhavari som følge av runaway (motoren begynner å gå på motorolje den får gjennom turboen..)Ellers er det jo også verdt å nevne seg partikkelfilter som vel folk allerede har vært innom, EGR, dyser, svinghjul (på biler med dobbeltmassesvinghjul) mm. Partikkefilter ble vel påbudt i 07 isj? Min 06 Mondeo mangler det iallefall. Men jeg får høyere årsavgift da. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Min '07 Yaris hadde ikke partikkelfilter. Nå blir vi jo snart tvunget over på biodrivstoff, noe mange dieselbiler vistnok ikke er særlig glad i. http://www.dagbladet.no/nyheter/flere-hundre-tusen-biler-risikerer-motorhavari-med-nytt-biodrivstoff---alvorlig/67381180 Lenke til kommentar
Nobes Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Så konklusjonen er å sky diesel som pesten? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Ikke nødvendigvis, dieselbiler har egenskaper som langt høyere moment enn tilsvarende bensinbiler som i sin tur gir langt bedre bunndrag, dieselmotoren har og langt høyere virkningsgrad enn hva en bensinmotor har som gir lavere drivstoff forbruk. Det største ankepunktet er som nevnt tidligere div dieselforbud som innføres rundt om, om dette iverksettes i større grad enn det er i dag og i flere byer kan dette betydelig svekke gjennsalgsverdien på bilen samt gjøre bilen mindre brukbar avhengig av hvor du bor og kjører til daglig. Så det kommer helt an på ditt eget bruksområde og preferanser slik sett. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Diesel er greit om du skal kjøre lange strekninger, trekke mye last, og holder deg utenfor byene. Pengene du sparer på diesel er ikke verdt risikoen. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Jeg falt på bensin i fjor høst med følgende argumenter i prioritert rekkefølge: - Frykt for dieselforbud (jeg pendler daglig inn og ut av Oslo, både E18 og Ring 3) - Mindre motorstøy i kupéen (Mange mener nyere dieselbiler er like stille, men det er ikke min erfaring) - Personlig preferanse. Har heller aldri vært spesielt fan av å kjøre biler med dieselmotor. Det jeg ikke tok hensyn til var kostnader ift. drivstoff og vedlikehold. Å kjøre mye er dyrt uansett Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Runaway har jeg pr dags aldri vært borti i mine 10 år som mekaniker, så det er vel heller en sjelden forekomst. Jeg har aldri jobbet som mekaniker men kjenner til en rekke eksempler også på nyere biler. Da må det jo skje ganske ofte? De andre typiske feilkildene jeg nevner er du altså enig i at er hyppig forekommende? Selv har jeg dieselbil pga godt drag fra bunn, liker momentet og bunndraget i diesel enkelt å greit. Digg å kunne fylle opp bagasjen å ha 4 voksne å ha en sterk dieselmotor med mye moment. Jeg har bensinbil blant annet fordi jeg liker det gode bunndraget (moment ved lavt turtall og bunndrag er akkurat det samme) Det er digg å fylle opp bilen, slenge på campingvogna og kjenne bensinmotoren jobbe lett og uanstrengt selv ved forbikjøringer. Det er også seriøst digg når jeg en gang innimellom slenger på en biltransporthenger med bil på, eller drar med meg en minigraver eller annen redskap for å gjøre en liten jobb. Andre grunner til at jeg har valgt bensinbil er: -Slipper kakling som man opplever selv på nye dieselbiler. -Slipper generell støy fra dieselmotoren. -Slipper lukta av det ekle drivstoffet diesel er. Det eneste jeg eier som går på diesel føler seg best hjemme med vann under kjølen. Ikke nødvendigvis, dieselbiler har egenskaper som langt høyere moment enn tilsvarende bensinbiler som i sin tur gir langt bedre bunndrag, dieselmotoren har og langt høyere virkningsgrad enn hva en bensinmotor har som gir lavere drivstoff forbruk. Har de nå egentlig det? VW 2,0TDI 150hk i Golf 7 leverer 320Nm og 150hk. VW 1,4TSI 150hk i Golf 7 leverer 250Nm og 150hk. Ja, turbodieselen har litt høyere moment, men bensinmotoren har 0,6 liter mindre sylindervolum. Ikke fornøyd? VW 2,0TDI (GTD) i Golf 7 leverer 380Nm og 184hk VW 2,0GTI Performance i Golf 7 leverer 350Nm og 230hk.. Hvis du gjør som mange gjør og sammenligner en moderne turbodieselmotor med en naturlig aspirert bensinmotor blir det selvsagt noe annet.. Men da kan vi jo like gjerne sammenligne en dieselmotor uten turbo med en bensinmotor uten? Caddy 2,0SDI leverer 160Nm og 69hk. Caddy 1,6 8V leverer 148Nm og 102hk.. Begge disse motorene er utgått nå, men det er bare for å vise at det er fint å leve på gamle myter. Diesel er greit om du skal kjøre lange strekninger, trekke mye last, og holder deg utenfor byene. Pengene du sparer på diesel er ikke verdt risikoen. Men hvis du skal trekke mye last bør du sørge for å finne en bil uten dobbeltmassesvinghjul.. 1 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Andre grunner til at jeg har valgt bensinbil er:-Slipper kakling som man opplever selv på nye dieselbiler.-Slipper generell støy fra dieselmotoren. -Slipper lukta av det ekle drivstoffet diesel er. Dette er jo det beste med å eie en dieselbil, helst kombinert med masse svartrøyk. I tillegg til at det koster en krone mindre per liter å fylle selvfølgelig. Og at de bruker mindre drivstoff i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Denne hører vel hjemme her nå? Jeg ville selv lagt bensin på neste bil med mindre jeg hadde hatt behov for et arbeidsjern. Endret 15. mars 2017 av Hansien 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Dette er jo det beste med å eie en dieselbil, helst kombinert med masse svartrøyk. I tillegg til at det koster en krone mindre per liter å fylle selvfølgelig. Og at de bruker mindre drivstoff i utgangspunktet. Ikke nødvendigvis. Diesel bruker ganske mye drivstoff før motoren bli varm, så om du flytter deg rundt i byen så ser du på både dyrt forbruk og potensielle utgiftsbomber som kokset motor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tar det lengre tid før kupevarmen kommer i en direkteinnsprøytet diesel? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Min Toyota Yaris diesel (uten dieselvarmer) brukte ca. 1,5 mil på motorvei før jeg hadde behagelig temperatur i kupéen om vinteren. Dieselvarmer er et must i Norge. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Runaway har jeg pr dags aldri vært borti i mine 10 år som mekaniker, så det er vel heller en sjelden forekomst. Jeg har aldri jobbet som mekaniker men kjenner til en rekke eksempler også på nyere biler. Da må det jo skje ganske ofte? De andre typiske feilkildene jeg nevner er du altså enig i at er hyppig forekommende? For å ta Skoda (Som jeg da jobber med) Dyseproblematikk? Svært lite. Partikkelfilter? Svært sjelden vi må inn å tvangs regenerere disse eller bytte ut. Siste jeg bytta partikkelfilter var på en Superb som hadde gått 350.000. EGR? På de eldre Pumpedyse motorene - lite problemer. På Commonrail så er det jo et velkjent problem, men dette går vel mer på måten den er bygd opp på kontra den gamle. Turbo? Lite. De aller fleste kundene hos oss kjører diesel. Så jeg kan ikke si turbo, dyser og partikkelfilter er hyppig forekommende nei. Kjører selv Honda med DTEC diesel, og vi har hatt Honda som merke i over 15år på jobben, ikke vært noen problemer med disse heller når det kommer til diesel. Så det er min erfaring med dieselmotorer som mekaniker på Skoda og Honda. Endret 15. mars 2017 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) EGR burde man bare plombere først som sist. Skaper bare trøbbel. Ellers har min dieselbil hatt meget lite problemer. Litt trøbbel med dysene - men det har fikset seg med en flaske dyserens på tanken i ny og ned. Slik jeg har intrykk av på på 01-06 Mondeo så er det mere trøbbel med bensinvarianten, og den bruker mere drivstoff. Men er vanskelig å si. Er utrolig mange som ikke tar vare på bilene sine og blir dermed plaget. Bytt dieselfilter ofte, kjør dyserens ofte, bytt olje ofte og kjør langturer ofte så er man godt berget med diesel i mine øyne. Diesel lukter dritt og er gris å jobbe med i forhold til bensin dog. Endret 15. mars 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå