Gå til innhold

Utbetale dagslønn til meg selv - er det en gjennomførbar idé?

Anbefalte innlegg

Hei, har i de siste årene hatt en lønnskonto, og en brukskonto i samme bank.

Har overført små beløp til brukskonto i løpet av måneden for å ha kontroll. Men, har likevel ikke særlig kontroll. Bruker for mye penger.

Har kontoer i sparebank1, og nylig opprettet en i skandiabanken (med foreløpig 0 kr).

Vurderer å ha lønnskontoen i en av bankene, og brukskonto på en annen - og ha automatisk daglig overføring av ca 200-300 kr til brukskonto. Og alt av regninger / faste utgifter på avtalegiro. Lønnskonto skal altså ikke ha noe debitkort tilknyttet seg.

Da vil jeg få en viss sum å rutte med hver dag, og budsjett holdes. For å gjøre noe gøy eller kjøpe noe må jeg spare opp i et visst antall dager. Om jeg skal overføre penger til meg fra en bank til en annen så tar jo dette lengre tid, så det blir kanskje mindre spontane overføringer?

Kan dette hjelpe meg med å få en bedre økonomi? Eller er det bare tull med tanke på at jeg mangler disiplin i utgangspunktet, så jeg vil bare gå inn å overføre penger som før?

Hjelp.

Anonymous poster hash: 324e3...31e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er manglende selvkontroll og selvbeherskelse, du bør øve på å si nei til deg selv. Det er som å trene en muskel, hver gang du klarer det blir det litt enklere neste gang.

Du kan gjerne involvere noen andre, f.eks. familie eller venner, kanskje kan du og en kompis med tilsvarende problemstilling konkurrere og se hvem som klarer å spare mest frem til neste lønning?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller er det bare tull med tanke på at jeg mangler disiplin i utgangspunktet, så jeg vil bare gå inn å overføre penger som før?

Vanskelig å svare på, men mest sannsynlig så vil det ikke hjelpe nei. Disiplinen er nok førsteprioritet å få på plass.

Gjennomførbart er det og hvis dette er en fast daglig betaling så vil pengene komme inn hver dag så sant det ikke skjer noe rart. Bankene har så vidt jeg vet ikke overføringer i helger.

Prøv å sette opp et budsjett med et regnearkprogram, f.eks. Excel. Da kan du fylle inn felt med +/- og få summert i et annet felt. Kan virke vanskelig, men det tar kanskje en times tid å fikse noe enkelt selv om du aldri har gjort det før. Det vil gi deg en god oversikt og du kan se problemområder.

Sett opp kategorier med mat, "søppelmat", regninger (kanskje dele opp), transport, alkohol, etc, etc. Husk å ta vare på kvitteringer så det blir nøyaktig og skikkelig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke 2 banker for å gjennomføre det her, og det vil være mer praktisk for deg å ha dette i 1 bank.

Jo, han trenger 2 banker for at det skal bli gjennomførbart da det tar lengre tid å føre penger mellom bankene

Bruker han kun 1 bank så tar overføringen sekunder

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 2 banker for å gjennomføre det her, og det vil være mer praktisk for deg å ha dette i 1 bank.

Jo, han trenger 2 banker for at det skal bli gjennomførbart da det tar lengre tid å føre penger mellom bankene

Bruker han kun 1 bank så tar overføringen sekunder

Og ikke minst umulig etter fredag 15:35.

Anonymous poster hash: 324e3...31e

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet som deg, men laget meg et budsjett i Google docs, som jeg fyller inn i hver gang jeg trekker kortet. Jeg har da full kontroll over hvor pengene forsvinner. 

Jeg beregner forbruket til mat ut fra hvor langt ut i måneden vi har kommet (4000,- pr måned / 31 dager * dag i måneden) Jeg sammenligner dette med det faktiske forbruker, og justerer deretter. ,

Hvis jeg går på en smell og bruker mye penger en dag, må jeg bruke flere dager på å spare det inn igjen.

Lenke til kommentar

Idéen er for så vidt god, men den predikeres av at du holder deg til å overføre de 2-300 kronene hver dag. Det er her disiplin kommer inn. Hvis du i tillegg kan gjøre det vanskelig for deg å logge deg inn i nettbanken og endre overføringene blir planen enda mer solid.

I motsetning til alle andre, vil jeg ikke råde deg til å åpne ett eneste Excel-ark. Problemet ditt er at du handler uten å tenke, du kommer aldri noensinne til å åpne et Excel-ark før du kjøper noe. Det du trenger, er å få "Avvist" i kortterminalen når du prøver å handle. Etter noen uker på nudler fordi du kjøpte alskens skrot i stedet for mat blir du lei, og lærer deg å tenke deg om før du trekker kortet. Først da kan det være på tide å begynne med budsjett og denne typen ting.

Annet stalltips: kontakt Brønnøysund-registrene og meld deg selv ikke kredittverdig. Da blir det umulig for deg å skaffe deg kredittkort på impuls, og du kan selvsagt kontakte Brønnøysund og melde deg kredittverdig igjen når du har fått innarbeidet deg disiplin og fått styr på forbruket.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Mitt system er i grove trekk satt opp som følger.

Lønnskonto. Her kommer alltid alle pengene inn, uansett om det er gave, fast lønn, tilbakebetaling fra venner etc. Alt går inn her. Mellom den 26 og 28 i hver måned er det faste trekk fra denne kontoen til faste utgifter som forsikring, husleie, lån osv. Det betyr at den 28 så er alt det ferdig for den kommende måneden og det som står igjen er "fritt" disponible. Denne kontoen har ikke kort.

Brukskonto. Her betales alt i butikk/nettbutikk fortløpende. Det står "alltid" 200-500 kr her og trenger eg mer må eg overføre. Poenget med dette er at alle småkjøpene som er det store pengesluket gjør fort at kontoen er tom, og da må eg overføre. Det er lett å overføre med mobilbank, men det gjør at eg blir bevisst på at nå er det brukt mye penger og nå må eg roe ned. Eg må allikevel være bevisst på det, og kan alltids overføre mer penger, men det fungerer for meg.

Sparekonto. Her overfører eg penger til som er til overs fortløpende, samt fast avrunding av kortbruk som overføres. Denne kontoen har naturligvis heller ikke kort.

Dette fungerer for meg fordi det i løpet av en måned fort viser seg for meg når eg bruker for mye, og kan justere det inn deretter. Samtidig er eg aldri låst til bankenes tidspunkt for overføring, eller andre hindringer. Trenger eg penger, så har eg det.

Prinsippet her er dissiplin. Og det kommer du ikke unna.

Største pengesluket når det gjelder "dagligvarer" er daglige og ofte flere ganger til dagen turer i butikken. Sett opp EN dag i uka man handler inn på - og hold deg til dette. Eg handler fast hver lørdag, og handler da for ei uke om gangen. Det blir for meg alltid noe ekstra i løpet av uken, men det er håndterbart. Før når eg handlet nesten daglig så kunne eg hatt ett forbruk på 8-12k i måneden bare i mat og dagligvarer. Helt sykt. Nå er eg nede i 800-1200 pr uke.

Og det er her folk flest har mye å hente inn på budsjettet sitt :)

Lenke til kommentar

Jeg kjørte et lignende opplegg som TS for noen år tilbake og fikk gode resultater, dog med to kontoer i samme bank. For noen blir det for vanskelig å bare få disiplin sånn helt uten videre når man kommer fra en situasjon der den ikke eksisterer, meg inkludert den gangen.

Det var ingen krise for meg om jeg overforbrukte, men jeg ville bruke mindre for å spare. Jeg satt et romslig beløp over til brukskonto hver uke med fast overføring og hadde det sånn i et snaut år. Måtte jeg gjøre innkjøp utover det jeg hadde på brukskonto satt jeg bare over, men effekten ble gjeldende lell. Selv om kontoene var i samme bak med mulighet for mobiloverføring var det ikke noe problem å:

- Ikke kjøpe halve butikken en tilfeldig tirsdag fordi jeg handlet sent og var sulten (handlet med øynene)

- Ikke dra max på byen en lørdag når jeg ikke hadde vært flink å spare opp (ved å "underforbruke" i forkant)

- Ikke gjøre impulskjøp på nett etter noen glass vin en fredagskveld.

- Slutte å gå inn på bensinstasjonen for brus/godteri etter å ha fyllt drivstoff

- Etc. etc.

Så etter en stund fikk jeg den disiplinen jeg trengte, og nå går dette på ren automatikk.

Pga. jobbsituasjon har jeg ikke mulighet til å handle mat 1 gang i uka fordi da må jeg kaste 50-70% fordi det går ut/blir dårlig innen det blir spist siden jeg aldri vet om jeg får anledning til å lage mat 0, 2 eller 7 dager en uke. Men etter erfaringen med det over er det uhyre sjeldent jeg tar med meg noe fra butikken som jeg ikke trenger selv om jeg handler nesten daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...