Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Følelsen av at noe mangler

Lullejenta

Anbefalte innlegg

I et års tid har jeg hatt følelsen av at noe mangler, at noe i livet mitt er uekte på en måte.. følelsen av å leve godt kommer hver gang jeg reiser. Var i Australia i 3 mnd, og det gjorde meg godt, men til bare et par uker etter jeg kom hjem før jeg følte den samme tomheten..

Jeg flyttet til en ny by for å studere i høst, og jeg har det jo veldig fint! Er bare at det er noe som mangler i livet mitt.. som en grå tåke som ligger over livet..

Har vært sånn i omtrent 1,5 år. Har mange kjempefine dager hvor jeg virkelig føler meg lykkelig, men de blir på en måte glemt så raskt i skyggen av det jeg"mangler"

Er det noen som har noen tips eller har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er naturens måte å få deg til å få barn på.

Vi er alle i evolusjonens vold: Gjør vi ikke som vi "er programmert til", så kommer presset ubønnhørlig snikende i vårt eget hode!

Get used to it, or do what you're told  :)

EDIT: Men gled deg til den deilige (forhåndsprogrammerte) lykkefølelsen man får i gave når man gjør som forventet  ;)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Helt normalt dette, og alle går igjennom det i en eller flere lengre perioder i livet sitt. 

Noe som ikke er veldig enkelt, men som sannsynligvis er løsningen, er å finne noe du virkelig brenner for. En hobby, en jobb etter studie... Noe som får deg til å glede deg til å stå opp om morgenen. Det er derfor du har det så bra når du er ute å reiser. Det gjør deg lykkelig. 

Lenke til kommentar

I et års tid har jeg hatt følelsen av at noe mangler, at noe i livet mitt er uekte på en måte.. følelsen av å leve godt kommer hver gang jeg reiser. Var i Australia i 3 mnd, og det gjorde meg godt, men til bare et par uker etter jeg kom hjem før jeg følte den samme tomheten..

Jeg flyttet til en ny by for å studere i høst, og jeg har det jo veldig fint! Er bare at det er noe som mangler i livet mitt.. som en grå tåke som ligger over livet..

Har vært sånn i omtrent 1,5 år. Har mange kjempefine dager hvor jeg virkelig føler meg lykkelig, men de blir på en måte glemt så raskt i skyggen av det jeg"mangler"

Er det noen som har noen tips eller har vært i samme situasjon?

Mange ganger. Som oftest er det barn og familie som mangler. Tilhørighet i en familie er viktig. Kommer an på hva slags familie du kommer fra :-)

Lenke til kommentar

Jeg har slike tanker og. Jeg sliter med tvangstanker men forsøker å få dem bort. Holder på med et lydbånd som jeg føler har gitt meg litt inspirasjon. Men lurer på om det er noe mer. Av og til føler jeg meg ganske tom på innsiden. Atlså jeg har familie, barn, jobb, og noen interesser, men jeg føler at jeg mangler noe i blant. Samtidig så er det følelsen av å ha tid. Sette av tid til annet. Det er hva jeg ikke er flink til. :)

Anonymous poster hash: 714e4...8d0
Lenke til kommentar

Mindfulness og meditasjon!

Noen tror kanskje dette er moderne nyreligiøs hokus-pokus, men det er bare sunn, sekulær fornuft. Og nå trenger man ikke betale i dyre dommer for terapeutisk tilgang på ekspertise, alt er tilgjengelig via våre kjære smarttelefoner.

Det finnes masse mindfulness-apper, heftigst er kanskje Headspace. Men det koster 100+ kr i måneden.

"Stop, Breathe and Think" er gratis, og å laste det ned er noe av det lureste jeg har gjort. https://app.stopbreathethink.org/

Den spør deg hvordan du har det, og foreslår deretter noen meditasjonøvelser tilpasset dagsformen. Dette har satt meg i kontakt med følelser jeg ikke visste jeg hadde, og lærer den essensielle ferdigheten å la vonde tanker seile sin kos.

Jeg tror, uten å ha noen kompetanse på området, at "det som mangler" ofte er en grunnleggende ro man er helt avhengig av for å leve et liv i harmoni med sine virkelige behov. Denne roen er oppnåelig for alle, uansett forutsetninger. Selv om det selvfølgelig er lettere for noen. De fleste av oss er så heldige at vi kan få det til ved egen hjelp.

Yoga er den fysiske disiplinen av dette. Også tungt å anbefale, men det kan fort koste noen kroner hvis man vil ha kompetent veiledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjærlighet, venner, familie, tilhørighet eller noen å vise omsorg for. Har hatt disse følelsene selv ofte oppigjennom livet. De kommer som regel når man sitter alene og tenker. Vi er sosiale vesener, men man trenger ikke alltid å være sosial, men når man ikke er det så må man ha noe meningsfullt å bedrive tiden med for å ikke føle at man lever livet alene. Å fylle "tomrommet" gjør folk hele tiden, med å jobbe, være sosial, være med kjæreste, familie, trene, drive med hobbyer etc. Det er mange som har fulle og meningsfylte liv uten å ha barn, men biologisk sett er vi jo skapte for å barn, så de fleste merker det med tiden. Men det er vanskelig å si om det er løsningen på problemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...