trengerhjelpp Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 hei jeg lurte på om noen av dere ville hjelpe meg med denne oppgaven..? a) f (x) er en lineær funksjon som går gjennom punktet (2,1) og skjærer x-aksen når x=? 4 . Finn et uttrykk for f (x) . b) En annen lineær funksjon g(x) med stigningstall 1 går gjennom punktet (0,5). Finn et uttrykk for g(x) . c) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem og løs ulikheten f (x) < ? g(x) grafisk og ved regning. Trenger hjelp fortest mulig, dette skal innleveres imorgen :O Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 hei jeg lurte på om noen av dere ville hjelpe meg med denne oppgaven..? a) f (x) er en lineær funksjon som går gjennom punktet (2,1) og skjærer x-aksen når x= 4 . Finn et uttrykk for f (x) . b) En annen lineær funksjon g(x) med stigningstall 1 går gjennom punktet (0,5). Finn et uttrykk for g(x) . c) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem og løs ulikheten f (x) < g(x) grafisk og ved regning. Trenger hjelp fortest mulig, dette skal innleveres imorgen :O Tusen takk på forhånd! Det er ingen som kommer til å gjøre oppgaven for deg, hva har du prøvd og hva får du ikke til? Har du skissert grafene/punktene? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) hei jeg lurte på om noen av dere ville hjelpe meg med denne oppgaven..? a) f (x) er en lineær funksjon som går gjennom punktet (2,1) og skjærer x-aksen når x= 4 . Finn et uttrykk for f (x) . b) En annen lineær funksjon g(x) med stigningstall 1 går gjennom punktet (0,5). Finn et uttrykk for g(x) . c) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem og løs ulikheten f (x) < g(x) grafisk og ved regning. Trenger hjelp fortest mulig, dette skal innleveres imorgen :O Tusen takk på forhånd! En lineær funksjon betyr at det er en rett linje / strek. Den har formen aX + Y. Du har fått oppgitt to punkter i grafen, (2,1) og (4,0). Du trenger egentlig ikke å regne noe for å se at svaret på a) er f(x) = -1/2x + 2 Men utregningen er å finne ut hvor mye y og x endrer seg i forhold til hverandre. y-punktene 1-0 = 1 x-punktene 2-4 = -2 1/-2 = -1/2 Der har du funnet a fra formelen over, sett så inn et av punktene (samme hvilket, (2,1) eller (4,0) går fint) og du kan finne Y, vi velger (4,0) siden den har en 0 i seg og blir enklest. -1/2 * 4 + Y = 0 flytter Y over til høyre -1/2*4 = -Y -2 = -Y *(-1) på begge sider Y = 2 Da har du regnet ut og funnet både a og Y ti funksjonen, f(x) = -1/2X + 2 Du kan dobbelsjekke verdiene, det skal stemme for alle punkter på linjen. Slik sjekker du for punktet (4,0), x-verdi er 4, y-verdi er 0. -1/2 X + 2 skal bli lik Y-verdi i punktet -1/2*4 + 2 = 0 Du kan selv se om det stemmer, og teste for det andre punktet også Hvis du klarer å visualisere grafen i hodet blir dette mye enklere. Tenk punktene (2,1) og (4,0). Når X-verdien er 2 er Y-verdien 1. Greit. Så går vi to hakk videre mot høyre på til punktet (4,0), her har Y-verdien blitt lavere. Det betyr at grafen minker eller synker, da må aX være negativ (hvis ikke vil grafen stige, eller være flat hvis aX = 0). Det hjelper å tegne dette opp på ruteark, hadde (4,0) istedenfor vært (3,0) ville grafen hatt nøyaktig 45 grader vinkel, du kan si mye om hvor bratt grafen er bare ved å se kjapt på to punkter. Endret 15. mars 2017 av IntelAmdAti 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå