torest Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 DNV GL har kartlagt energieffektivisering i skip for Enova.33 tiltak for å gjøre norske skip grønnere Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Fordelen er at slike installasjoner på nye skip gjør dem billigere å drifte, og dermed mer konkurransedyktige. Slik som Norwegians flyflåte bruker 20%(?) mindre drivstoff enn SAS sin flåte pga nyere fly. Bra fokus: På samme måte som fly blir gamle skip dyrere å drifte, og da kommer ett skritt nærmere å bli skrotet. Hvis norsk skipsindustri satser på å være ett ledende kompetansekluster for energieffektive løsninger, vil denne nybyggingen i større grad tilføre nye kontrakter til norske verft. Men pass på at det ikke blir for high tec og kostbart: Man må passe på at nye løsninger faktisk fungerer. Snakket med en kaptein i Maersk, og på hans skip er det generator på EL basert på dampturbin oppvarmet av eksos fra hovedmaskinen. Problemet er at motoren må gå tilsvarende over 17 knop for å få nok varme til å starte. I disse økonomiske nedgangstider hvor ratene ikke favoriserer fart, loffer skipet rundt under 17knop. Kun virkelig lange overfarter har denne løsningen effekt. Ca 5% av tiden har utnyttet denne løsningen. Det gir dårlig ROI. Han har aldri sett kaiter i drift heller. Derimot har han sett noen tilfeller av stive seil, altså vertikale vinger. Høyere utskiftning av velfungerende skip er også tvilsomt miljøregnskap, men ett sted må man begynne. Alt som kan bevises lønnsomt som retrofit er ofte bedre. Flere skip som var bygget for høy marsjfart får nå byttet baugbulb og mindre propell. Veldig lowtec, økonomisk lønnsomt og miljøvennlig, og det er gjerne slik skipsindustrien vil ha det... Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 (endret) Det som ikkje er skip, men båt opp til 15 meter kan også videreutvikles. Blir litt som ved kjøyretøy i vektklassen 3,5-12 tonn, som eg vil påstå man har for lite fokus på. Ved å bygge amfibie eigenskaper inn i substitutter for 30 fots privat båter og bobiler vil man øyeblikklig ha et stort produksjonsvolum. Har regnet litt på det siden det har vært min særlige intresse i snart 20 år. Og fabrikkpris på en stander versjon til ca 1,5 mill virker mulig. * Transportetapper på land gir ca 10% av energibruken * Anvendlighetet øker om trent som ved smarttelefonen Opplevelser og fantasi er jo det vi bruker 80% av inntektene på i vesten (ax^2). Men selvsagt, produksjon er bare funksjon/pris (bx-c). Produktverdier betales det alltid for. Siden 1955 har det jo ikke skjedd noe serlig utvikling om man ser bort fra datamaskiner. Mange segmenter er preget av for mange produsenter og for lav grad av spesialisering. Og plattformene som bygges har vert mildt sagt rigide og lite modulere for å spare noen få kroner. Man ser vel en slags økt fokus på hva ting skal gjøre og ikke hva de er, som følge av en gryende eletrifisering. Den utfordring har gigantene bare godt av. Det er jo nesten som latteren set seg fast i halsen når man ser hva efektivisering og automatisering bøndene har fått til, grunnet mangel på kvalifisert arbeidskraft i korte vekst og høste sesonger. Media er i den andre enden, med sine skjulte avtaler og typografer, og vil miste alle sine anonsinntekter til den autonome bilflåten. Short A-pressen og Shibsted, dei har feil kunnskap (kompetanse) Endret 9. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå