Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

  Oppgave 7 høst 2016, hvorfor er ikke glukose en del av den anaerobe celleåndingen?

 

Denne lurte meg også. Glykolysen er definivt en del av den anaerobe celleåndinge. 

 

Men spørsmålet spør hvilke trinn som UTGÅR, altså ikke er med, i den anaerobe celleåndingen. Jeg tror jeg begynte å blande ordet utgår med utgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst fordi oppgaven sier "Hvilken seleksjon har Populasjon 2 mest sannsynlig blitt utsatt for? " Vi har tre typer seleksjon: stabliserende, rettet og disruptiv

 

Da vil jeg fortsatt si stabiliserende. 

 

Den opprinnelige populasjonen har jo en topp på midten som bare forsterkes i populasjon 2.

Lenke til kommentar

 

Tatt fra V16 Del 1:

  1. Ta utgangspunkt i feltarbeidet ditt, og skisser et næringsnett med artsnavn. Bruk arter fra dette næringsnettet, og gi ett eksempel på interspesifikk konkurranse og ett eksempel på en form for symbiose. 

Har noen gode eksempler for fjæra? Tenker mest på symbiose og interspesifikk konk.

Lenke til kommentar

 

  Oppgave 7 høst 2016, hvorfor er ikke glukose en del av den anaerobe celleåndingen?

 

Denne lurte meg også. Glykolysen er definivt en del av den anaerobe celleåndinge. 

 

Men spørsmålet spør hvilke trinn som UTGÅR, altså ikke er med, i den anaerobe celleåndingen. Jeg tror jeg begynte å blande ordet utgår med utgjør.

 

Tusen takk!! Fikk ikke med meg det...

Lenke til kommentar

I langsvarsoppgavene i del 1 er det oftest oppgaver tilknyttet feltarbeidet. I noen eksamener spør de f.eks "forklar hvordan du undersøkte de abiotiske faktorene i feltarbeidet." Klassen min f.eks undersøkte ikke noen abiotiske faktorer når vi dro på ekskursjon. Hvordan skal jeg svare på sånne oppgaver som spør om noe fra feltarbeid, som jeg ikke har gått gjennom?

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare Hardy Weinbergs likevekt?  :)

 

Jeg kan prøve å forklare det kort, men jeg vet ikke hvilket nivå du ligger på så er ikke sikkert det gir mening for deg.

 

Det er en metode for å finne ut av frekvensen av alleler eller genotyper i en populasjon.

 

La oss si at vi har populasjon hvor vi fokuserer på ett gen som vi symboliserer med A a. (et dominant og et recessivt allel)

 

Her er lista over formler man bruker:

P = frekvensen av allel A

q = frekvensen av allel a

P^2 = frekvensen av AA

q^2 = frekvensen av aa

2*P*q = frekvensen av Aa

 

P+q=1

 

Dette betyr at om man vet et av tallene så kan man finne ut de andre. Så om jeg får spørsmålet:

"I en populasjon er frekvensen av allel A 0,4. Hva er frekvensen for genotypen Aa i populasjonen?"

 

Da vet jeg at P = 0,4. Og da må q = 0,6. 

 

Putter dette i formelen for heterozygot genotype (Aa):

2*0,4*0,6=0,48

 

Og man der har man svaret. Dette var vanskelig å forklare på en enkel måte 

Endret av Hadjian
Lenke til kommentar

I langsvarsoppgavene i del 1 er det oftest oppgaver tilknyttet feltarbeidet. I noen eksamener spør de f.eks "forklar hvordan du undersøkte de abiotiske faktorene i feltarbeidet." Klassen min f.eks undersøkte ikke noen abiotiske faktorer når vi dro på ekskursjon. Hvordan skal jeg svare på sånne oppgaver som spør om noe fra feltarbeid, som jeg ikke har gått gjennom?

 

Tror du får søke på internett. Jeg sliter selv med de oppgavene der. 

 

Jeg har innsjø, hva har du?

Lenke til kommentar

 

I langsvarsoppgavene i del 1 er det oftest oppgaver tilknyttet feltarbeidet. I noen eksamener spør de f.eks "forklar hvordan du undersøkte de abiotiske faktorene i feltarbeidet." Klassen min f.eks undersøkte ikke noen abiotiske faktorer når vi dro på ekskursjon. Hvordan skal jeg svare på sånne oppgaver som spør om noe fra feltarbeid, som jeg ikke har gått gjennom?

 

Tror du får søke på internett. Jeg sliter selv med de oppgavene der. 

 

Jeg har innsjø, hva har du?

 

 

Jeg hadde fjæra, håper dette hjelper:

 

Vi brukte et termometer til å måle temperaturen på vannet. Temperaturen ble målt i vann fra ulike dyp. For å kunne gjøre dette brukte vi en vannhenter.   Temperaturen ble umiddelbart målt i vannet som ble hentet opp med vannhenteren. Det var viktig at denne målingen gikk raskt før vannet endret temperatur for mye. Temperatur kan måles over en tidsperiode. Tidsperioden kan være et døgn eller den kan være gjennom et år. Hvis tidsperioden er gjennom ett døgn så kan det være hensiktsmessig å måle hver time ved et bestemt dyp. Hvis det er gjennom et år kan det være mer hensiktsmessig å måle en gang i uken ved et bestemt dyp. Da burde målingene skje på samme tidspunkt hver gang. 

 

Vi målte saltinnholdet i vannet ved hjelp av en Aerometer. Her kommer det frem klare feilkilder som kan ha gjort at vi har fått feil svar. Det var mye bølger da vi skulle måle saltholdigheten. Dette medførte at aerometeren ikke holdt seg på stabil. Selv om vi utførte testen flere ganger, kan det også være en feilkilde at vi leste av tallet feil. Hadde vi derimot gjort dette digitalt, hadde vi fått mange færre feilkilder.

Lenke til kommentar

 

I langsvarsoppgavene i del 1 er det oftest oppgaver tilknyttet feltarbeidet. I noen eksamener spør de f.eks "forklar hvordan du undersøkte de abiotiske faktorene i feltarbeidet." Klassen min f.eks undersøkte ikke noen abiotiske faktorer når vi dro på ekskursjon. Hvordan skal jeg svare på sånne oppgaver som spør om noe fra feltarbeid, som jeg ikke har gått gjennom?

 

Tror du får søke på internett. Jeg sliter selv med de oppgavene der. 

 

Jeg har innsjø, hva har du?

 

Klassen min dro til Drøbak og undersøkte arter på hardbunn og bløtbunn i fjorden. 

Lenke til kommentar

 

Vet dere sånn ca hvor mange poeng eller prosent riktig man må ha for å karakter 2? Vet dere om sensorer er strenge? Jeg gruer meg ganske mye til imorgen, jeg "nailer" del 1 oppgaver, men det er del 2 jeg sliter med.

 

Del 2 har du jo hjelpemidler!!

 

Ja, og så? Det kan jo hende at man får oppgaver som man ikke svarer riktig på, eller ikke det sensor er ute etter hvertfall. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...