Khadij Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Noe spesifikt du lurer på ved disse? Er relativt kompliserte prosesser som det står bra om i boka. Til dere som har i Oslo i morgen; jeg skal slippe en fis klokken 11:23 som en symbolsk handling for å prise båndet vi har fått gjennom denne tråden. Hahaha, føler det er vanskelig å få med seg fra boka, men var mye lettere å forstå etter å ha sett videoer Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Har du ikke en biologibok? Uansett, transkripsjon og translasjon er trinn i proteinsyntesen, altså en prosess hvor et gen blir uttrykt, "omgjort", til et protein. Hovedtrinnene i prosessen er at DNA -> mRNA -> protein. og da 1. transkripsjon, 2. RNA-spleising, 3. transport (ut av cellekjernen), 4. translasjon 1. transkripsjon (gen -> pre-mRNA) -DNAet har såkalte promotorområder (TATA-box, genet som skal avleses starter etter her), som forteller hvor transkripsjonen skal starte, og her fester det seg transkripsjonsfaktorer; som er startsignaler for et gen. Etter promotor-området (altså, TATA-boxen), starter RNA-polymerase; som binder seg til DNA, slik at dobbeltheliksen åpner seg, så starter produksjonen av mRNA → og da kopieres DNA-tråden (husk! bare retningen 3' → 5', derfor går mRNA i 5'→3', og blir U i stedet for T, ribose i stedet for deoksyribose) 2. RNA-spleising (her fjernes introner) pre-mRNA → mRNA 5'-enden modifiseres med en 5'cap (kappe av fosfatgrupper) 3'-ende får en polyA-hale (hale av nukleotider, A) enzymkomplekset spleisosom kommer → "klipper" vekk introner, spleiser eksonene sammen → har så mRNA. 3. transport ut av cellekjernen. - mRNA godkjennes → forlater cellekjernen 4. Translasjon (mRNA → protein) 1. antikodon på tRNA gjenkjenner kodon på mRNA 2. den nye aminosyren festes; rRNA i stor subenhet sørger for at peptidbindinger dannes mellom ny aminosyre og aminosyrerekken 3. tRNA forlater ribosomet, gir plass til neste tRNA ja,,,, lettere med tegninger, men ja, som de andre sier, se på noen filmer eller noe slikt. Anbefaler deg å tegne prosessen på et ark. Endret 25. mai 2017 av stravinsky Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Ved høyere temperaturer vil generelt alle biokjemiske reaksjoner gå raskere; dette er jo også en av faktorene som regulerer enzymaktivitet, men dersom temperaturen blir altfor høy vil selvfølgelig enzymer denaturere, og planten vil tilslutt dø. Når har jeg ikke lest oppgaven, men dette vil jo da påvirke hastigheten av hvorvidt karbondioksid inkorporeres i calvin-syklusen. Ja fader veldig sant! Snakket med faglærer om dette i går. Han sa at fosfor kretsløpet ikke var et krav lenger. Jeg måtte heller fokusere på karbon- og nitrogenkretsløpet. Takk og lov Lenke til kommentar
eal911 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Har du ikke en biologibok? Uansett, transkripsjon og translasjon er trinn i proteinsyntesen, altså en prosess hvor et gen blir uttrykt, "omgjort", til et protein. Hovedtrinnene i prosessen er at DNA -> mRNA -> protein. og da 1. transkripsjon, 2. RNA-spleising, 3. transport (ut av cellekjernen), 4. translasjon 2. RNA-spleising (her fjernes introner) skapes "pre-mRNA" 5'-enden modifiseres med en 5'cap (kappe av fosfatgrupper) 3'-ende får en polyA-hale (hale av nukleotider, A) enzymkomplekset spleisosom kommer → "klipper" vekk introner, spleiser eksonene sammen → har så mRNA. Under RNA-spleising omdannes vel pre-mRNA til mRNA? Lenke til kommentar
sunniva123 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Har du ikke en biologibok? Uansett, transkripsjon og translasjon er trinn i proteinsyntesen, altså en prosess hvor et gen blir uttrykt, "omgjort", til et protein. Hovedtrinnene i prosessen er at DNA -> mRNA -> protein. og da 1. transkripsjon, 2. RNA-spleising, 3. transport (ut av cellekjernen), 4. translasjon 2. RNA-spleising (her fjernes introner) skapes "pre-mRNA" 5'-enden modifiseres med en 5'cap (kappe av fosfatgrupper) 3'-ende får en polyA-hale (hale av nukleotider, A) enzymkomplekset spleisosom kommer → "klipper" vekk introner, spleiser eksonene sammen → har så mRNA. Under RNA-spleising omdannes vel pre-mRNA til mRNA? Ja Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? >en fin lang forklaring av transkripsjon og translasjon< Det er sikkert fint å nevne startkodon og stoppkodon også! Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Har du ikke en biologibok? Uansett, transkripsjon og translasjon er trinn i proteinsyntesen, altså en prosess hvor et gen blir uttrykt, "omgjort", til et protein. Hovedtrinnene i prosessen er at DNA -> mRNA -> protein. og da 1. transkripsjon, 2. RNA-spleising, 3. transport (ut av cellekjernen), 4. translasjon 2. RNA-spleising (her fjernes introner) skapes "pre-mRNA" 5'-enden modifiseres med en 5'cap (kappe av fosfatgrupper) 3'-ende får en polyA-hale (hale av nukleotider, A) enzymkomplekset spleisosom kommer → "klipper" vekk introner, spleiser eksonene sammen → har så mRNA. Under RNA-spleising omdannes vel pre-mRNA til mRNA? Riktig, hehe. Ser det riktig ut nå? Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Skal dere bruke PC? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Har du ikke en biologibok? Uansett, transkripsjon og translasjon er trinn i proteinsyntesen, altså en prosess hvor et gen blir uttrykt, "omgjort", til et protein. Hovedtrinnene i prosessen er at DNA -> mRNA -> protein. og da 1. transkripsjon, 2. RNA-spleising, 3. transport (ut av cellekjernen), 4. translasjon 2. RNA-spleising (her fjernes introner) skapes "pre-mRNA" 5'-enden modifiseres med en 5'cap (kappe av fosfatgrupper) 3'-ende får en polyA-hale (hale av nukleotider, A) enzymkomplekset spleisosom kommer → "klipper" vekk introner, spleiser eksonene sammen → har så mRNA. Under RNA-spleising omdannes vel pre-mRNA til mRNA? Riktig, hehe. Ser det riktig ut nå? Bør kanskje nevne hvorfor man bearbeider mRNA, og hvilken effekt det har. Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Skal dere bruke PC? Er lov med PC på del 2, gitt at du ikke bruker Internett og kommuniserbare hjelpemidler Lenke til kommentar
Khadij Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? Har du ikke en biologibok? Uansett, transkripsjon og translasjon er trinn i proteinsyntesen, altså en prosess hvor et gen blir uttrykt, "omgjort", til et protein. Hovedtrinnene i prosessen er at DNA -> mRNA -> protein. og da 1. transkripsjon, 2. RNA-spleising, 3. transport (ut av cellekjernen), 4. translasjon 1. transkripsjon (gen -> pre-mRNA) -DNAet har såkalte promotorområder (TATA-box, genet som skal avleses starter etter her), som forteller hvor transkripsjonen skal starte, og her fester det seg transkripsjonsfaktorer; som er startsignaler for et gen. Etter promotor-området (altså, TATA-boxen), starter RNA-polymerase; som binder seg til DNA, slik at dobbeltheliksen åpner seg, så starter produksjonen av mRNA → og da kopieres DNA-tråden (husk! bare retningen 3' → 5', derfor går mRNA i 5'→3', og blir U i stedet for T, ribose i stedet for deoksyribose) 2. RNA-spleising (her fjernes introner) pre-mRNA → mRNA 5'-enden modifiseres med en 5'cap (kappe av fosfatgrupper) 3'-ende får en polyA-hale (hale av nukleotider, A) enzymkomplekset spleisosom kommer → "klipper" vekk introner, spleiser eksonene sammen → har så mRNA. 3. transport ut av cellekjernen. - mRNA godkjennes → forlater cellekjernen 4. Translasjon (mRNA → protein) 1. antikodon på tRNA gjenkjenner kodon på mRNA 2. den nye aminosyren festes; rRNA i stor subenhet sørger for at peptidbindinger dannes mellom ny aminosyre og aminosyrerekken 3. tRNA forlater ribosomet, gir plass til neste tRNA ja,,,, lettere med tegninger, men ja, som de andre sier, se på noen filmer eller noe slikt. Anbefaler deg å tegne prosessen på et ark. Tusen takk, føler det er lettere å forstå når andre forklarer enn fra boka. Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Skal dere bruke PC? Er lov med PC på del 2, gitt at du ikke bruker Internett og kommuniserbare hjelpemidler Okei, takk. Jeg lurte litt på dette Lenke til kommentar
Pierce Hawthorne Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Ved høyere temperaturer vil generelt alle biokjemiske reaksjoner gå raskere; dette er jo også en av faktorene som regulerer enzymaktivitet, men dersom temperaturen blir altfor høy vil selvfølgelig enzymer denaturere, og planten vil tilslutt dø. Når har jeg ikke lest oppgaven, men dette vil jo da påvirke hastigheten av hvorvidt karbondioksid inkorporeres i calvin-syklusen. Ja fader veldig sant! Snakket med faglærer om dette i går. Han sa at fosfor kretsløpet ikke var et krav lenger. Jeg måtte heller fokusere på karbon- og nitrogenkretsløpet. Takk og lov Kan det ikke også være at når det blir høyere temperatur, vil plantene stenge spalteåpningene for å spare på vannet. Dette fører til at plantene ikke tar opp like mye CO2 og dermed vil CO2-konsentrasjonen øke i kombinasjon med at enkelte enzymer denatureres pga temperaturen som er høyere enn den optimale temperaturen? Lenke til kommentar
iloveschool11 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Noen som kan forklare Hardy Weinbergs likevekt? Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 1 A 2B 3C 4D 5B 6C 7D 8D 9D 10D 11C 12A 13A 14C 15B (aner ikke) 16B 17A 18A 19C 20C 21A 22B 23D 24B 25B 26B Er ikke svaret på 25 = D?? Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Ved høyere temperaturer vil generelt alle biokjemiske reaksjoner gå raskere; dette er jo også en av faktorene som regulerer enzymaktivitet, men dersom temperaturen blir altfor høy vil selvfølgelig enzymer denaturere, og planten vil tilslutt dø. Når har jeg ikke lest oppgaven, men dette vil jo da påvirke hastigheten av hvorvidt karbondioksid inkorporeres i calvin-syklusen. Ja fader veldig sant! Snakket med faglærer om dette i går. Han sa at fosfor kretsløpet ikke var et krav lenger. Jeg måtte heller fokusere på karbon- og nitrogenkretsløpet. Takk og lov Kan det ikke også være at når det blir høyere temperatur, vil plantene stenge spalteåpningene for å spare på vannet. Dette fører til at plantene ikke tar opp like mye CO2 og dermed vil CO2-konsentrasjonen øke i kombinasjon med at enkelte enzymer denatureres pga temperaturen som er høyere enn den optimale temperaturen? Ja! Dette er jo veldig sant også. I oppgave b.1. spør de spesifikt om hvordan det å øke temperaturen i JORDA kan påvirke karbonkretsløpet i innhegningen. Oppgaven skiller mellom å øke temperaturen i jorda OG i lufta, og i b.1. spør de altså spesifikt om konsekvensene av å øke tempen i jorda. Vet ikke helt hva jeg ville svart på denne oppgaven. Jeg lurer på forskjellen på plantene når den høye temperaturen er i lufta eller i jorda. Begge vil vel stresse (gjennom vanntap) planten og senke aktiveringsenergien. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Er ikke svaret på 25 = D?? Jeg ville tro svaret var B. "Ekstremene" dør ut og gjennomsnittet øker. Men vet ikke, hvorfor tror du D? I mitt hode er populasjon 1 derimot rettet seleksjon. Endret 25. mai 2017 av Hadjian Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Oppgave 7 høst 2016, hvorfor er ikke glukose en del av den anaerobe celleåndingen? Endret 25. mai 2017 av Kaizer17 Lenke til kommentar
Hermetisk Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Interessant tråd! Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Er ikke svaret på 25 = D?? Jeg ville tro svaret var B. "Ekstremene" dør ut og gjennomsnittet øker. Men vet ikke, hvorfor tror du D? I mitt hode er populasjon 1 derimot rettet seleksjon. Først og fremst fordi oppgaven sier "Hvilken seleksjon har Populasjon 2 mest sannsynlig blitt utsatt for? " Vi har tre typer seleksjon: stabliserende, rettet og disruptiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå