Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden ingen svarte D på 15 av dere tre så vil jeg prøve å overbevise dere. Dette handler om hvilke som KAN nedarves recessivt, altså om det er mulig, ikke mest sannsynlig, om denne sykdommen kan nedarves recessivt i forhold til opplysningen vi har fått.

 

kVbLiY4.png

Endret av Hadjian
Lenke til kommentar

Her er et godt råd for å løse nedarving utfra stamtavler. Dere trenger kun å stille 2 spørsmål:

 

1) Er det noen som har en fenotype som er annerledes enn begge foreldrene?

2) Er det en jente med den recessive fenotypen, som enten har en sønn, eller far med den dominante fenotypen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? :)

 

Noe spesifikt du lurer på ved disse? Er relativt kompliserte prosesser som det står bra om i boka.

 

Til dere som har i Oslo i morgen; jeg skal slippe en fis klokken 11:23 som en symbolsk handling for å prise båndet vi har fått gjennom denne tråden.

Lenke til kommentar

 

Kan noen forklare transkripsjon og translasjon? :)

 

Noe spesifikt du lurer på ved disse? Er relativt kompliserte prosesser som det står bra om i boka.

 

Til dere som har i Oslo i morgen; jeg skal slippe en fis klokken 11:23 som en symbolsk handling for å prise båndet vi har fått gjennom denne tråden.

 

Hahaha! Gleder meg!

Lenke til kommentar

 

Hva ville dere svart på del 2 oppgave 4a? Altså høsten 2016.

 

Har dette med å simulere en drivhuseffekt og så forske på hvordan det påvirker plantene i innhegningen?

Jeg er ikke så sikker på akkurat dette, men tror det henger sammen med at økt temperatur produserer mer CO2.

 

 

(redigert) åja nei leste feil

 

Gir økt temperatur mer CO2?

Endret av Hadjian
Lenke til kommentar

 

 

Hva ville dere svart på del 2 oppgave 4a? Altså høsten 2016.

 

Har dette med å simulere en drivhuseffekt og så forske på hvordan det påvirker plantene i innhegningen?

Jeg er ikke så sikker på akkurat dette, men tror det henger sammen med at økt temperatur produserer mer CO2.

 

 

(redigert) åja nei leste feil

 

Gir økt temperatur mer CO2?

 

Ved høyere temperaturer vil generelt alle biokjemiske reaksjoner gå raskere; dette er jo også en av faktorene som regulerer enzymaktivitet, men dersom temperaturen blir altfor høy vil selvfølgelig enzymer denaturere, og planten vil tilslutt dø. Når har jeg ikke lest oppgaven, men dette vil jo da påvirke hastigheten av hvorvidt karbondioksid inkorporeres i calvin-syklusen.

Lenke til kommentar

Har noen lest noe om fosfor kretsløpet? 

 

Jeg har lært om nitrogen-og karbon kretsløpet, men kan ikke huske at jeg har lært om fosfor.

 

Anses ikke denne som like viktig? Det skulle man vel tro.

 

Snakket med faglærer om dette i går. Han sa at fosfor kretsløpet ikke var et krav lenger. Jeg måtte heller fokusere på karbon- og nitrogenkretsløpet. 

Lenke til kommentar

Har noen lest noe om fosfor kretsløpet? 

 

Jeg har lært om nitrogen-og karbon kretsløpet, men kan ikke huske at jeg har lært om fosfor.

 

Anses ikke denne som like viktig? Det skulle man vel tro.

Når det kommer til slike oppgaver, så gjelder det å vurdere hvilken rolle dette grunnstoffet spiller i økosystemet. Her er det ikke fosfor-kretsløpet som er så viktig, men at fosfor er en av byggesteinene i DNA-molekylet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...