Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom også opp biologi 2 eksamen. Syntes oppgavene på del 1 med feltarbeid er litt knotete ettersom det ikke står noe konkret i boken. Hadde selv feltarbeid på fjellet. Her er en oppgave fra del 1 eksamen høst 2016: 

 

"Ta utgangspunkt i feltarbeidet ditt. Beskriv metoden du brukte for å undersøke produsentene, og forklar hva du ville finne svar på i denne undersøkelsen". 

 

Noen som har et fornuftig svar? :)

Lenke til kommentar

Hvor mange eksamensoppgaver tenker dere å gjøre/hvor mange er lurt? (Har gjort V16. håper på å få gjort H16, V15, H16, H14, V14 i løpet av uka.) Gjør dere noen oppgaver fra boka? Merker selv at jeg synes økologi/evolusjon/populasjon-oppgavene kan være tricky.

 

Noen som har fasit på flervalgs på noen eksamener? Eller for de på naturfag.no? Har på V16 og V15.

 

Og ikke sikkert dette er til hjelp, men her er noen korte sammendrag jeg har laget tidligere i tilfelle noen trenger en rask oppfriskning men mangler notater:

 

Populasjoner.docx

Celledeling.docx

Fotosyntese.docx

biotek.docx

Endret av stravinsky
Lenke til kommentar

Jeg kom også opp biologi 2 eksamen. Syntes oppgavene på del 1 med feltarbeid er litt knotete ettersom det ikke står noe konkret i boken. Hadde selv feltarbeid på fjellet. Her er en oppgave fra del 1 eksamen høst 2016: 

 

"Ta utgangspunkt i feltarbeidet ditt. Beskriv metoden du brukte for å undersøke produsentene, og forklar hva du ville finne svar på i denne undersøkelsen". 

 

Noen som har et fornuftig svar? :)

 

Spurte noen lærere. De mente at man skulle svare hvordan man "fant/undersøkte" en produsent i feltarbeidet (feks. planteplankton som var i vårt feltarbeid, eller en annen plante), og finne svar på hva den produserer, da nevne fotosyntesen (men begrenset hva man får sagt). Så for oss som hentet planteplankton kunne jeg feks. ha:

- skrevet om en planteplankton art som ble funnet vha. en planktonhåv. Deretter ble planktonet plassert på glass med etanol for videre lagring, og for å undersøke/bestemme arten ble det brukt mikroskop

- Vi fant grønnalger; typiske for næringsrike og overgjødsla innsjøer; vokser vha. sollys (som de bruker til fotosyntesen, "fanger" sollyset vha. klorofyll) og løste næringsstoffer i vannet (CO2, nitrogen, fosfor o.l), som i den eutrofe innsjøen vi undersøkte kommer fra et tilsig fra jordbruket (altså nevne noen biotiske/abiotiske faktorer). Overgjødslingen som gir høyt næringsinnhold i sjøen kan føre til høy vekst av plankton, som gjør at bunnvannet får lavt oksygeninnhold.

- grønnalger er mat for dyreplankton, som igjen er maten til planktonspisende fisk.

- dødt plankteplanton som synker til bunns er en viktig næringskilde for bakterier og bunndyr, som igjen er mat for fisk

-kanskje nevne noen feilkilder; at det er mange av planktonartene som er like, lett å forveksle.

 

Liitt rotete, og ikke nødvendigvis riktig.. men håper det sa noe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kom også opp i Biologi 2 og har jobbet med eksamensoppgaver fra 2014-2016. Har noen av dere eksamener fra før 2014? Jeg legger gjerne ut svarene mine fra de eksamenene jeg har løst dersom noen ønsker det :).

Skal sjekke om jeg har noen senere etter norsk eksamen! Men jo, gjerne legg dem ut!!

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kom også opp i Biologi 2 og har jobbet med eksamensoppgaver fra 2014-2016. Har noen av dere eksamener fra før 2014? Jeg legger gjerne ut svarene mine fra de eksamenene jeg har løst dersom noen ønsker det :).

Gjerne post!!

 

Noen som forresten har løsningsforslag til flervalgsoppgavene på høst16 og høst15? Eventuelt hva de selv ville svart?

Lenke til kommentar

Øverste oppgave: H+ blir pumpet gjennom proteinene fra 3 til 2, mens de blir fraktet gjennom ATP-syntase fra 2 til 3. Jeg er rimelig sikker på at det er alternativ D som er riktig. (Les gjerne under figur på s. 115 i Bios2).

Nederste: Anafase er riktig ja. Alternativ A.

Endret av eal911
Lenke til kommentar

 

Noen som har noen tidligere eksamener med løsningsforslag de ønsker å dele?  :)

 

Vår2016, eksamenen ligger på Udir. Skal ikke love at alt er rett. Gjerne kom med innspill. Ser nå at jeg på 5a2. glemte å gange med 1/2, altså skrive fullstendig svar,,, 2/4 sjanse for å være delvis immun, 2/4*1/2 sjanse for at det blir en gutt som er delvis immun.

 

Har du skrevet riktig på oppgave 5d?? Jeg får at svaret er: 0.049 av Sverige er bærer, det gjør flere andre i klassen min og..

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har noen tidligere eksamener med løsningsforslag de ønsker å dele?  :)

 

Vår2016, eksamenen ligger på Udir. Skal ikke love at alt er rett. Gjerne kom med innspill. Ser nå at jeg på 5a2. glemte å gange med 1/2, altså skrive fullstendig svar,,, 2/4 sjanse for å være delvis immun, 2/4*1/2 sjanse for at det blir en gutt som er delvis immun.

 

Har du skrevet riktig på oppgave 5d?? Jeg får at svaret er: 0.049 av Sverige er bærer, det gjør flere andre i klassen min og..

 

 

Du mener 5c? Hm. Baserte meg på fagbokforlaget sitt eksamenshefte, og der er det riktig. Regnet ut på nytt nå og fikk 26,6% da også. Kan du vise hva du/dere har gjort?

 

Selv har jeg tenkt;

- 2,5% er immune = dvs at p^2=0.025 = p = 0,158 (La oss kalle dette allelet I for immun)

- lager en likning for å finne q; p^2+2pq+q^2=1 => 0,025+2*0,158*q+2^2=1

- løser likningen, får at q=0.842 (q = H for hiv)

- For da å finne andel bærere (eller delvis immune som det så fint er formulert): 2*p*q (*100 for prosent) = 26,6%

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som har noen tidligere eksamener med løsningsforslag de ønsker å dele?  :)

 

Vår2016, eksamenen ligger på Udir. Skal ikke love at alt er rett. Gjerne kom med innspill. Ser nå at jeg på 5a2. glemte å gange med 1/2, altså skrive fullstendig svar,,, 2/4 sjanse for å være delvis immun, 2/4*1/2 sjanse for at det blir en gutt som er delvis immun.

 

Har du skrevet riktig på oppgave 5d?? Jeg får at svaret er: 0.049 av Sverige er bærer, det gjør flere andre i klassen min og..

 

 

Du mener 5c? Hm. Baserte meg på fagbokforlaget sitt eksamenshefte, og der er det riktig. Regnet ut på nytt nå og fikk 26,6% da også. Kan du vise hva du/dere har gjort?

 

Selv har jeg tenkt;

- 2,5% er immune = dvs at p^2=0.025 = p = 0,158 (La oss kalle dette allelet I for immun)

- lager en likning for å finne q; p^2+2pq+q^2=1 => 0,025+2*0,158*q+2^2=1

- løser likningen, får at q=0.842 (q = H for hiv)

- For da å finne andel bærere (eller delvis immune som det så fint er formulert): 2*p*q (*100 for prosent) = 26,6%

 

Fant ut hva jeg gjorde feil. Glemte kvadratroten. Har fagforlaget kommet med en ny versjon av eksamenshefte? Har den som inkluderer (2012,2011 og 2008)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...