lysbringer Skrevet 20. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2017 Hva er riktig svar her? Forhåndssensuren sier A (kanskje bare slurv?), men en eksamensguide jeg har sier D (som jeg synes virker mest rimelig; fordi kurvene viser at de to stoffene varierer på samme måte over tid, men ikke hvorfor det er slik). D er riktig. Lenke til kommentar
eal911 Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Konsentrasjonen til stoff A er jo ikke høyest når konsentrasjonen av stoff B er høyest? For meg virker alternativ A mest riktig. Lenke til kommentar
Biologi er livet Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Jeg kom også opp biologi 2 eksamen. Syntes oppgavene på del 1 med feltarbeid er litt knotete ettersom det ikke står noe konkret i boken. Hadde selv feltarbeid på fjellet. Her er en oppgave fra del 1 eksamen høst 2016: "Ta utgangspunkt i feltarbeidet ditt. Beskriv metoden du brukte for å undersøke produsentene, og forklar hva du ville finne svar på i denne undersøkelsen". Noen som har et fornuftig svar? Lenke til kommentar
Mindfullness Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 Kan vel være fornuftig å nevne planter osv. For marint miljø kan vel plankton være aktuelt å ha med. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 (endret) Hvor mange eksamensoppgaver tenker dere å gjøre/hvor mange er lurt? (Har gjort V16. håper på å få gjort H16, V15, H16, H14, V14 i løpet av uka.) Gjør dere noen oppgaver fra boka? Merker selv at jeg synes økologi/evolusjon/populasjon-oppgavene kan være tricky. Noen som har fasit på flervalgs på noen eksamener? Eller for de på naturfag.no? Har på V16 og V15. Og ikke sikkert dette er til hjelp, men her er noen korte sammendrag jeg har laget tidligere i tilfelle noen trenger en rask oppfriskning men mangler notater: Populasjoner.docx Celledeling.docx Fotosyntese.docx biotek.docx Endret 24. mai 2017 av stravinsky Lenke til kommentar
eal911 Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) *SLETTET* Endret 27. april 2018 av eal911 1 Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) Min biologi lærer rådet oss om å lese mye på fotosyntesen. Endret 22. mai 2017 av Erik1221 Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 22. mai 2017 Del Skrevet 22. mai 2017 (endret) . Endret 23. mai 2017 av stravinsky Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Jeg kom også opp biologi 2 eksamen. Syntes oppgavene på del 1 med feltarbeid er litt knotete ettersom det ikke står noe konkret i boken. Hadde selv feltarbeid på fjellet. Her er en oppgave fra del 1 eksamen høst 2016: "Ta utgangspunkt i feltarbeidet ditt. Beskriv metoden du brukte for å undersøke produsentene, og forklar hva du ville finne svar på i denne undersøkelsen". Noen som har et fornuftig svar? Spurte noen lærere. De mente at man skulle svare hvordan man "fant/undersøkte" en produsent i feltarbeidet (feks. planteplankton som var i vårt feltarbeid, eller en annen plante), og finne svar på hva den produserer, da nevne fotosyntesen (men begrenset hva man får sagt). Så for oss som hentet planteplankton kunne jeg feks. ha: - skrevet om en planteplankton art som ble funnet vha. en planktonhåv. Deretter ble planktonet plassert på glass med etanol for videre lagring, og for å undersøke/bestemme arten ble det brukt mikroskop - Vi fant grønnalger; typiske for næringsrike og overgjødsla innsjøer; vokser vha. sollys (som de bruker til fotosyntesen, "fanger" sollyset vha. klorofyll) og løste næringsstoffer i vannet (CO2, nitrogen, fosfor o.l), som i den eutrofe innsjøen vi undersøkte kommer fra et tilsig fra jordbruket (altså nevne noen biotiske/abiotiske faktorer). Overgjødslingen som gir høyt næringsinnhold i sjøen kan føre til høy vekst av plankton, som gjør at bunnvannet får lavt oksygeninnhold. - grønnalger er mat for dyreplankton, som igjen er maten til planktonspisende fisk. - dødt plankteplanton som synker til bunns er en viktig næringskilde for bakterier og bunndyr, som igjen er mat for fisk -kanskje nevne noen feilkilder; at det er mange av planktonartene som er like, lett å forveksle. Liitt rotete, og ikke nødvendigvis riktig.. men håper det sa noe! 1 Lenke til kommentar
Pierce Hawthorne Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Hei. Jeg kom også opp i Biologi 2 og har jobbet med eksamensoppgaver fra 2014-2016. Har noen av dere eksamener fra før 2014? Jeg legger gjerne ut svarene mine fra de eksamenene jeg har løst dersom noen ønsker det . 1 Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Hei. Jeg kom også opp i Biologi 2 og har jobbet med eksamensoppgaver fra 2014-2016. Har noen av dere eksamener fra før 2014? Jeg legger gjerne ut svarene mine fra de eksamenene jeg har løst dersom noen ønsker det . Skal sjekke om jeg har noen senere etter norsk eksamen! Men jo, gjerne legg dem ut!! Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Konsentrasjonen til stoff A er jo ikke høyest når konsentrasjonen av stoff B er høyest? For meg virker alternativ A mest riktig. Dette mener jeg også. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Hei. Jeg kom også opp i Biologi 2 og har jobbet med eksamensoppgaver fra 2014-2016. Har noen av dere eksamener fra før 2014? Jeg legger gjerne ut svarene mine fra de eksamenene jeg har løst dersom noen ønsker det . Gjerne post!! Noen som forresten har løsningsforslag til flervalgsoppgavene på høst16 og høst15? Eventuelt hva de selv ville svart? Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Hva ville dere svart her? Elektrontransportkjeden fører jo til at noen H+ blir fraktet fra 3 til 2, mens ATP-syntasen pumper jo fra 2 til 3? (Når jeg skriver det slik mistenker jeg C, men?) Anafase? Endret 24. mai 2017 av stravinsky Lenke til kommentar
eal911 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) Øverste oppgave: H+ blir pumpet gjennom proteinene fra 3 til 2, mens de blir fraktet gjennom ATP-syntase fra 2 til 3. Jeg er rimelig sikker på at det er alternativ D som er riktig. (Les gjerne under figur på s. 115 i Bios2). Nederste: Anafase er riktig ja. Alternativ A. Endret 24. mai 2017 av eal911 Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Noen som har noen tidligere eksamener med løsningsforslag de ønsker å dele? Vår2016, eksamenen ligger på Udir. Skal ikke love at alt er rett. Gjerne kom med innspill. Ser nå at jeg på 5a2. glemte å gange med 1/2, altså skrive fullstendig svar,,, 2/4 sjanse for å være delvis immun, 2/4*1/2 sjanse for at det blir en gutt som er delvis immun. Har du skrevet riktig på oppgave 5d?? Jeg får at svaret er: 0.049 av Sverige er bærer, det gjør flere andre i klassen min og.. Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Hva ville dere svart her? Elektrontransportkjeden fører jo til at noen H+ blir fraktet fra 3 til 2, mens ATP-syntasen pumper jo fra 2 til 3? (Når jeg skriver det slik mistenker jeg C, men?) Anafase? Øverste: 3 til 2 Under: Anafasen Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 24. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2017 Jeg starter med eksamensoppgaver ikveld! Kan vi ikke alle dele våre svar, slik at vi kan få i gang en diskusjon? Som forhåpentligvis fører til mer kunnskap 1 Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Noen som har noen tidligere eksamener med løsningsforslag de ønsker å dele? Vår2016, eksamenen ligger på Udir. Skal ikke love at alt er rett. Gjerne kom med innspill. Ser nå at jeg på 5a2. glemte å gange med 1/2, altså skrive fullstendig svar,,, 2/4 sjanse for å være delvis immun, 2/4*1/2 sjanse for at det blir en gutt som er delvis immun. Har du skrevet riktig på oppgave 5d?? Jeg får at svaret er: 0.049 av Sverige er bærer, det gjør flere andre i klassen min og.. Du mener 5c? Hm. Baserte meg på fagbokforlaget sitt eksamenshefte, og der er det riktig. Regnet ut på nytt nå og fikk 26,6% da også. Kan du vise hva du/dere har gjort? Selv har jeg tenkt; - 2,5% er immune = dvs at p^2=0.025 = p = 0,158 (La oss kalle dette allelet I for immun) - lager en likning for å finne q; p^2+2pq+q^2=1 => 0,025+2*0,158*q+2^2=1 - løser likningen, får at q=0.842 (q = H for hiv) - For da å finne andel bærere (eller delvis immune som det så fint er formulert): 2*p*q (*100 for prosent) = 26,6% Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Noen som har noen tidligere eksamener med løsningsforslag de ønsker å dele? Vår2016, eksamenen ligger på Udir. Skal ikke love at alt er rett. Gjerne kom med innspill. Ser nå at jeg på 5a2. glemte å gange med 1/2, altså skrive fullstendig svar,,, 2/4 sjanse for å være delvis immun, 2/4*1/2 sjanse for at det blir en gutt som er delvis immun. Har du skrevet riktig på oppgave 5d?? Jeg får at svaret er: 0.049 av Sverige er bærer, det gjør flere andre i klassen min og.. Du mener 5c? Hm. Baserte meg på fagbokforlaget sitt eksamenshefte, og der er det riktig. Regnet ut på nytt nå og fikk 26,6% da også. Kan du vise hva du/dere har gjort? Selv har jeg tenkt; - 2,5% er immune = dvs at p^2=0.025 = p = 0,158 (La oss kalle dette allelet I for immun) - lager en likning for å finne q; p^2+2pq+q^2=1 => 0,025+2*0,158*q+2^2=1 - løser likningen, får at q=0.842 (q = H for hiv) - For da å finne andel bærere (eller delvis immune som det så fint er formulert): 2*p*q (*100 for prosent) = 26,6% Fant ut hva jeg gjorde feil. Glemte kvadratroten. Har fagforlaget kommet med en ny versjon av eksamenshefte? Har den som inkluderer (2012,2011 og 2008) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå