lysbringer Skrevet 30. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mai 2017 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP. Energiregnskap aerob celleånding: 1. Fra glykolysen: 2 ATP 2 NADH -> 5 ATP Sum: 7 ATP 2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus): 2 NADH -> 5 ATP 3. Fra krebssyklus: 2 ATP 2 FADH2 -> 3 ATP 6 NADH -> 15 ATP Sum: 20 ATP Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP Det er fordi noe av energien brukes til aktiv transport. Likevel skal det være veldig lite som går til det. Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 30. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2017 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP. Energiregnskap aerob celleånding: 1. Fra glykolysen: 2 ATP 2 NADH -> 5 ATP Sum: 7 ATP 2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus): 2 NADH -> 5 ATP 3. Fra krebssyklus: 2 ATP 2 FADH2 -> 3 ATP 6 NADH -> 15 ATP Sum: 20 ATP Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP Det er fordi noe av energien brukes til aktiv transport. Likevel skal det være veldig lite som går til det. Hvilken kjemi bok har du? Ulike bøker opererer gjerne med ulike tall. Den optimale produksjonsmengden, og den produksjonsmengden som skal forekomme i følge teorien er egentlig 38 ATP, men som lysbringer sier blir noe brukt til aktiv transport. Det er også forskjeller mellom prokaryote og eukaryote organisme når det kommer til celleånding. Det er heller ikke slik at teorien stemmer i praksis. Jeg vil råde deg å bruke 36 ATP som standard, med mindre du blir fortalt å gjøre annerledes. Dersom du fortsatt leter etter svar, så står det mye nyttig på Internett som forklarer forskjellen i ATP produksjon, og hvorfor tallet gjerne varierer. Lenke til kommentar
Pierce Hawthorne Skrevet 31. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2017 Kan noen legge ut svarene sine på flervalgsoppgavene? Jeg vil gjerne se om jeg svarte riktig. Kjemperedd for å stryke, i og med at det var noen deloppgaver på del 2 jeg ikke svarte på... ( Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 31. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2017 (endret) 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP. Energiregnskap aerob celleånding: 1. Fra glykolysen: 2 ATP 2 NADH -> 5 ATP Sum: 7 ATP 2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus): 2 NADH -> 5 ATP 3. Fra krebssyklus: 2 ATP 2 FADH2 -> 3 ATP 6 NADH -> 15 ATP Sum: 20 ATP Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP Vi har lært at det er 32 ATP som er vanlig å tenke nå, men at det opereres med ulike tall som 30, 36 etc. Glykolysen: 2NADH og 2ATP(egentlig 4, men 2 brukes) Krebs: Per glukosemolekyl 8 NADH, 2FADH2 og 2 ATP. Mesteparten av ATP dannes i oksidativ fosforylering hvor NADH og FADH2 fra krebs brukes til å danne elektrontransportkjeden og dermed danne ATP. Ca. 28 i Oksidativ fosforylering, 2 i krebs og 2 i glykolysen. Er det forresten noen som vet når forhåndssensuren pleier å komme? Greit å få sett på fasiten på flervalgsoppgavene ihvertfall. Endret 31. mai 2017 av Fremtidig Med.stud. Lenke til kommentar
JulieIM Skrevet 31. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2017 Hei! Noen som vet hva svaret på oppgave 22 på flervalg er? Skjønte ikke den... Lenke til kommentar
Mr. Glue Skrevet 31. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2017 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP. Energiregnskap aerob celleånding: 1. Fra glykolysen: 2 ATP 2 NADH -> 5 ATP Sum: 7 ATP 2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus): 2 NADH -> 5 ATP 3. Fra krebssyklus: 2 ATP 2 FADH2 -> 3 ATP 6 NADH -> 15 ATP Sum: 20 ATP Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATPDet er fordi noe av energien brukes til aktiv transport. Likevel skal det være veldig lite som går til det. Hvilken kjemi bok har du?Ulike bøker opererer gjerne med ulike tall. Den optimale produksjonsmengden, og den produksjonsmengden som skal forekomme i følge teorien er egentlig 38 ATP, men som lysbringer sier blir noe brukt til aktiv transport. Det er også forskjeller mellom prokaryote og eukaryote organisme når det kommer til celleånding. Det er heller ikke slik at teorien stemmer i praksis. Jeg vil råde deg å bruke 36 ATP som standard, med mindre du blir fortalt å gjøre annerledes. Dersom du fortsatt leter etter svar, så står det mye nyttig på Internett som forklarer forskjellen i ATP produksjon, og hvorfor tallet gjerne varierer. Åja! Takk:) da forstår jeg mer:) Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 1. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! REA3002_Biologi_2_Forhaandssensur_V17.pdf 1 Lenke til kommentar
Gluestick Skrevet 1. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Har du peiling på når forhåndssensur til kjemi kommer? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 1. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Har du peiling på når forhåndssensur til kjemi kommer? Pleier gjerne å være ca. 1 uke etter du har hatt eksamen. Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 5. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Er det noen som skjønner hvorfor flervalg 8 er D? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 5. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Er det noen som skjønner hvorfor flervalg 8 er D? Har du bilde av oppgaven? Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 5. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Er det noen som skjønner hvorfor flervalg 8 er D? Det er fordi NADH blir omgjort til ATP Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 6. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Er det noen som skjønner hvorfor flervalg 8 er D? Har du bilde av oppgaven? Ja, men hvordan får jeg lagt det ut? Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 6. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2017 Forhåndssensuren er ute! Er det noen som skjønner hvorfor flervalg 8 er D? Har du bilde av oppgaven? Ja, men hvordan får jeg lagt det ut? Fant det ut nå A) Fig 1 B) Fig 2 C) Fig 3 D)Fig 4 Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 6. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) Grunnen til dette er at pyruvat må omdannes til melkesyre, noe som oppnås ved at 2 H - atomer avgis fra NADH + H+ til pyruvat. Slik omdannes NADH til NAD+. Du kan også løse oppgaven ved å tenke "hvordan får kroppen kontinuerlig tilførsel av energi under anaerobe forhold?". Under glykolysen så skjer følgende reaksjon: NAD++2e-+2H->NADH, noe som gir kroppen ATP. For at glykolysen skal kunne skje "om igjen" under anaerobe forhold må da NAD+ gjendannes. Håper dette ga mening. Endret 6. juni 2017 av Erik1221 Lenke til kommentar
Fremtidig Med.stud. Skrevet 9. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2017 Grunnen til dette er at pyruvat må omdannes til melkesyre, noe som oppnås ved at 2 H - atomer avgis fra NADH + H+ til pyruvat. Slik omdannes NADH til NAD+. Du kan også løse oppgaven ved å tenke "hvordan får kroppen kontinuerlig tilførsel av energi under anaerobe forhold?". Under glykolysen så skjer følgende reaksjon: NAD++2e-+2H->NADH, noe som gir kroppen ATP. For at glykolysen skal kunne skje "om igjen" under anaerobe forhold må da NAD+ gjendannes. Håper dette ga mening. Takk! Det ga veldig mening. Stod ikke så mye om dette i boka hvis jeg husker riktig, så husket rett og slett ikke at NADH ble brukt i den prosessen. Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 18. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2017 Hva fikk dere? Jeg fikk 5 og er veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 19. juni 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg fikk også 5er. Gleder meg allerede til å studere medisin! Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 19. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2017 Klarte å prestere til en 6'er, er overrasket og veldig fornøyd.Jeg håper også på at jeg kommer inn på medisin, får se hva snittet blir. Hvor har du søkt lysbringer? Lenke til kommentar
KjemiLykke Skrevet 19. juni 2017 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg har også søkt medisin! Er veldig spent på snittet i år. Prosentandel som har søkt medisin på førstevalg har vist økt en del fra i fjor! Jeg er forøvrig skikkelig usikker på hvilken by jeg vil studere i.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå