Kovalevskaja Skrevet 26. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2017 Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som n = 4 n=8 2n=4 2n=8 Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 26. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2017 Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som n = 4 n=8 2n=4 2n=8 n=4 Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 27. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 (endret) Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som n = 4 n=8 2n=4 2n=8 n=4 Jeg og. Noen som vet svaret på den oppgaven hvor det var tre grafer som viste til endring i frekvensen til et allel i forskjellige populasjoner? a. populasjon 1 har færrest individer b. populasjon 2 har færrest c. populasjon 3 har færrest d. ikke mulig å se ut ifra grafen Endret 27. mai 2017 av Hadjian Lenke til kommentar
Sølvgrå Skrevet 27. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 (endret) Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som n = 4 n=8 2n=4 2n=8 n=4 Ahh shit.. Jeg tok 2n=8, trodde n stod for ett kromosom.. Edit: hvis du 2n står for ett kromosompar, så blir vel svaret 2n=4? Endret 27. mai 2017 av Sølvgrå Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 27. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 Et kromosompar? Det var jo bare kopierte homologe kromosomer... Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 27. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som n = 4 n=8 2n=4 2n=8 n=4 Jeg og. Noen som vet svaret på den oppgaven hvor det var tre grafer som viste til endring i frekvensen til et allel i forskjellige populasjoner? a. populasjon 1 har færrest individer b. populasjon 2 har færrest c. populasjon 3 har færrest d. ikke mulig å se ut ifra grafen Jeg svarte a, men det var 50% gjett. Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 27. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 Hva svarte dere på krysningsoppgaven med et kromosom hvor svaralternativene var noe som n = 4 n=8 2n=4 2n=8 n=4 Jeg og. Noen som vet svaret på den oppgaven hvor det var tre grafer som viste til endring i frekvensen til et allel i forskjellige populasjoner? a. populasjon 1 har færrest individer b. populasjon 2 har færrest c. populasjon 3 har færrest d. ikke mulig å se ut ifra grafen Svarte c, men godt mulig det ikke er riktig. Tenkte siden det over tid ble flest av den ene genfrekvensen, måtte populasjonen være liten (genetisk drift)... men vet ikke. hva svarte du? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 27. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C. Lenke til kommentar
Mindfullness Skrevet 27. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2017 Jeg svarte også c på den oppgaven. Lenke til kommentar
Hadjian Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C. Herregud, det var det jeg mente å svare. Av en eller annen grunn trodde jeg populasjon 1 var den med økende allelfrekvens kill me now Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C. Herregud, det var det jeg mente å svare. Av en eller annen grunn trodde jeg populasjon 1 var den med økende allelfrekvens kill me now Tror ikke du trekkes så mye i karakter pga. noen feil på flervalg. En venn av meg i biologiklassen hadde 15 feil på flervalg, men fikk fortsatt 6'er. Lenke til kommentar
Mindfullness Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Går alle i denne tråden på VGS? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Går alle i denne tråden på VGS? Går 3. klasse på VGS Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Går alle i denne tråden på VGS? samme her, 3.klasse vgs Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 28. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Hei dere. Jeg driver med en artikkel om genmodifisering. Har dere noen gode argumenter for hvilke konsekvenser det kan få for viltvoksende arter? Lenke til kommentar
Eurekaa Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Frekvensen til et allel vil være representer i større grad i mindre populasjoner, så det riktige svaret blir nok C. Herregud, det var det jeg mente å svare. Av en eller annen grunn trodde jeg populasjon 1 var den med økende allelfrekvens kill me now Lenke til kommentar
Eurekaa Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Ahhh jeg gjorde akkurat samme feilen! Veldig irriterende Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 28. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2017 Hei dere. Jeg driver med en artikkel om genmodifisering. Har dere noen gode argumenter for hvilke konsekvenser det kan få for viltvoksende arter? Et av problemene med genmodifisering er at uansett hvor mange tester og undersøkelser man gjør på forhånd for å kartlegge mulig konsekvenser (som oftest negative), kan man ikke alltid være 100% sikker på at innføringen av GMO vil skje problemfritt. Resultatet av å genmodifisere individer, og så innføre dette individet inn i et økosystem, kan være at det GM individet er såpass godt tilpasset miljøet at den utkonkurrerer alle andre, f.eks. produsenter, og vil dermed ha en negativ påvirkning på de viltvoksende artene. Et annet problem kan vi sammenligne med antibiotikaresistente bakterier. F,eks. Har mais blitt genmodifisert ved at Bt-genet har blitt satt inn, noe som dreper innsekter. Vil dette "fremskynde" de evolusjonære prosessene, slik at mengden insekter som er resistente mot dette genet øker? Hva vil skje da? Man kan heller ikke være 100% sikker på at det genmodifiserte individet tåler f.eks. det innsatte genet, og vil over tid dø. Kan det hende at det genmodifiserte individet får lavere/dårligere næringsinnhold? Hvordan vil dette påvirke konsumenter i næringskjeden? Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 29. mai 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mai 2017 Hei dere. Jeg driver med en artikkel om genmodifisering. Har dere noen gode argumenter for hvilke konsekvenser det kan få for viltvoksende arter? Et av problemene med genmodifisering er at uansett hvor mange tester og undersøkelser man gjør på forhånd for å kartlegge mulig konsekvenser (som oftest negative), kan man ikke alltid være 100% sikker på at innføringen av GMO vil skje problemfritt. Resultatet av å genmodifisere individer, og så innføre dette individet inn i et økosystem, kan være at det GM individet er såpass godt tilpasset miljøet at den utkonkurrerer alle andre, f.eks. produsenter, og vil dermed ha en negativ påvirkning på de viltvoksende artene. Et annet problem kan vi sammenligne med antibiotikaresistente bakterier. F,eks. Har mais blitt genmodifisert ved at Bt-genet har blitt satt inn, noe som dreper innsekter. Vil dette "fremskynde" de evolusjonære prosessene, slik at mengden insekter som er resistente mot dette genet øker? Hva vil skje da? Man kan heller ikke være 100% sikker på at det genmodifiserte individet tåler f.eks. det innsatte genet, og vil over tid dø. Kan det hende at det genmodifiserte individet får lavere/dårligere næringsinnhold? Hvordan vil dette påvirke konsumenter i næringskjeden? Herregud, for et ordentlig svar! Takk skal du ha Lenke til kommentar
Mr. Glue Skrevet 30. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2017 (endret) 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP. Energiregnskap aerob celleånding: 1. Fra glykolysen: 2 ATP 2 NADH -> 5 ATP Sum: 7 ATP 2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus): 2 NADH -> 5 ATP 3. Fra krebssyklus: 2 ATP 2 FADH2 -> 3 ATP 6 NADH -> 15 ATP Sum: 20 ATP Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP Det har jeg aldri forstått, for i kjemi 2 boka står det at det dannes 36 ATP Endret 30. mai 2017 av Mr. Glue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå