Hadjian Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Lenke til kommentar
sunniva123 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? 1. 1 NADH gir 2,5 ATP og 1 FADH2 gir 1,5 ATP. 2. Glykolysen gir 2 ATP og 2 NADH (5 ATP) så totalt 7 ATP. Krepssyklusen gir 2 ATP, 8 NADH (20 ATP) og 2 FADH2 (3 ATP) så totalt 25 ATP. Det er i oks.fos at NADH og FADH2 blir omdannet til ATP. Til sammen får man 32 ATP ved aerob celleånding. 1 Lenke til kommentar
eal911 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) 1. Har noen peiling på hvor mye NADH og FADH2 som kreves for å danne ATP? Jeg mener å huske tallene 2,5 og 1,5, men vet ikke hvordan jeg skal plassere de. Danner 1 NADH 2,5 ATP? 2. Har noen tilgang til hvor mye energi hver prosess i celleåndingen gir? Ja. Jeg liker å tenke at 2 NADH danner 5 ATP, mens 2 FADH2 danner 3 ATP. Energiregnskap aerob celleånding: 1. Fra glykolysen: 2 ATP 2 NADH -> 5 ATP Sum: 7 ATP 2. Fra "mellomtrinnet" (Krebssyklus): 2 NADH -> 5 ATP 3. Fra krebssyklus: 2 ATP 2 FADH2 -> 3 ATP 6 NADH -> 15 ATP Sum: 20 ATP Totalt: 7 + 5 + 20 = 32 ATP Endret 25. mai 2017 av eal911 1 Lenke til kommentar
misstri Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Hei, har også biologi eksamen imorra Lurer på om noen kunne forklare meg ytre faktorers påvirkninger og tilpasninger til fotosyntesen? Lenke til kommentar
KittyNat Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Hei, har også biologi eksamen imorra Lurer på om noen kunne forklare meg ytre faktorers påvirkninger og tilpasninger til fotosyntesen? Ja, lurer på det samme Lenke til kommentar
misstri Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) Leste nå på kjemiske påvirkninger, men er det virkelig nødvendig for pensum? Gjelder det også andre former for fotosyntese? Endret 25. mai 2017 av misstri Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Har noen en enkel forklaring på replikasjon hvor man får med stikkordene: replikasjonboble/gaffel, ledertråd og lagtråd? Lenke til kommentar
Kaizer17 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Biotiske faktorer i fjellet?? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. 1 Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Biotiske faktorer i fjellet?? Biotiske faktorer er alt levende, så det kan være symbiotiske faktorer (parasittisme, mutualisme og kommensialisme), det kan være prestasjon, produsenter sin påvirkning, viktigheten av konsumenter osv. 1 Lenke til kommentar
misstri Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Jo, absolutt, ettersom dette er fotosyntesetilpasninger, hovedsaklig til karbondioksid. Men, jeg synes disse var vanskelig å pugge, så jeg valgte heller å pugge, og lære meg, DCMU, Paraquat og lysmengde. 1 Lenke til kommentar
misstri Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Jo, absolutt, ettersom dette er fotosyntesetilpasninger, hovedsaklig til karbondioksid. Men, jeg synes disse var vanskelig å pugge, så jeg valgte heller å pugge, og lære meg, DCMU, Paraquat og lysmengde. Jeg skjønnner Takk! Men liksom, skjer det celleånding i planten når det ikke er lys tilgjengelig f.eks. på kvelden? Hvis ja, hvor får de ATP og NADPH fra? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Jo, absolutt, ettersom dette er fotosyntesetilpasninger, hovedsaklig til karbondioksid. Men, jeg synes disse var vanskelig å pugge, så jeg valgte heller å pugge, og lære meg, DCMU, Paraquat og lysmengde. Jeg skjønnner Takk! Men liksom, skjer det celleånding i planten når det ikke er lys tilgjengelig f.eks. på kvelden? Hvis ja, hvor får de ATP og NADPH fra? Ja, fotosyntesen foregår hele tiden, og noen planter, f.eks. CAM-plantene lagrer karbondioksid i organiske syrer inne i vakuoler, der planten henter ut disse syrene, bryter dem ned og så bruker karbondioksiden i calvin-syklusen, men dette foregår sjeldent om natten fordi de lysavhengige reaksjonene ikke har tilgang på nok sollys. Det kan skje noen reaksjoner om natten, ettersom planter kan benytte seg av månelys, men da dannes det mye mindre ATP og NADPH. Forskjellen ligger i at CAM-planter kan drive de lysavhengige reaksjonene om dagen, og calvin-syklusen om natten. Men nå finnes det 7 forskjellige former for fotosyntese, så skal ikke si dette helt sikkert. Jeg har ikke 100% kontroll på dette, så andre må gjerne rette på meg. 1 Lenke til kommentar
misstri Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Jo, absolutt, ettersom dette er fotosyntesetilpasninger, hovedsaklig til karbondioksid. Men, jeg synes disse var vanskelig å pugge, så jeg valgte heller å pugge, og lære meg, DCMU, Paraquat og lysmengde. Jeg skjønnner Takk! Men liksom, skjer det celleånding i planten når det ikke er lys tilgjengelig f.eks. på kvelden? Hvis ja, hvor får de ATP og NADPH fra? Ja, fotosyntesen foregår hele tiden, og noen planter, f.eks. CAM-plantene lagrer karbondioksid i organiske syrer inne i vakuoler, der planten henter ut disse syrene, bryter dem ned og så bruker karbondioksiden i calvin-syklusen, men dette foregår sjeldent om natten fordi de lysavhengige reaksjonene ikke har tilgang på nok sollys. Det kan skje noen reaksjoner om natten, ettersom planter kan benytte seg av månelys, men da dannes det mye mindre ATP og NADPH. Forskjellen ligger i at CAM-planter kan drive de lysavhengige reaksjonene om dagen, og calvin-syklusen om natten. Men nå finnes det 7 forskjellige former for fotosyntese, så skal ikke si dette helt sikkert. Jeg har ikke 100% kontroll på dette, så andre må gjerne rette på meg. Ahh, det gir mening. Så planten vil ta i bruk oksygen istedenfor karbondioksid hvis lys ikke er tilstede? Lenke til kommentar
Erik1221 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Jo, absolutt, ettersom dette er fotosyntesetilpasninger, hovedsaklig til karbondioksid. Men, jeg synes disse var vanskelig å pugge, så jeg valgte heller å pugge, og lære meg, DCMU, Paraquat og lysmengde. Jeg skjønnner Takk! Men liksom, skjer det celleånding i planten når det ikke er lys tilgjengelig f.eks. på kvelden? Hvis ja, hvor får de ATP og NADPH fra? Ja, fotosyntesen foregår hele tiden, og noen planter, f.eks. CAM-plantene lagrer karbondioksid i organiske syrer inne i vakuoler, der planten henter ut disse syrene, bryter dem ned og så bruker karbondioksiden i calvin-syklusen, men dette foregår sjeldent om natten fordi de lysavhengige reaksjonene ikke har tilgang på nok sollys. Det kan skje noen reaksjoner om natten, ettersom planter kan benytte seg av månelys, men da dannes det mye mindre ATP og NADPH. Forskjellen ligger i at CAM-planter kan drive de lysavhengige reaksjonene om dagen, og calvin-syklusen om natten. Men nå finnes det 7 forskjellige former for fotosyntese, så skal ikke si dette helt sikkert. Jeg har ikke 100% kontroll på dette, så andre må gjerne rette på meg. Ahh, det gir mening. Så planten vil ta i bruk oksygen istedenfor karbondioksid hvis lys ikke er tilstede? Dette er noe helt annet; dette er fotorespirasjon. Ved mye lys vil plantene stenge stomata for å minke vanntap og redusere faren for vannstress. Dersom stomata forblir stengt i lengre perioder vil konsentrasjonen av oksygen øke, slik at rubisco (et enzym som fungerer som både karboksylase og oksygenase), heller binder oksygen enn karbondioksid. Dette minker effektiviteten av fotosyntesen, fordi forbindelsene som normalt dannes, vil spaltes, slik at planten avgir karbondioksid, istedet for å binde det. Dette er typisk for c3-planter, fordi disse har ingen slags for for fotosyntesetilpasning. C4, og CAM-planter derimot har enzymet PEP-karboksylase som kun binder karbbondioksid, samtidig at de lysavhengige reaksjonene hos C4-plantene foregår i mesofyll (type celler som finnes i kutikula), og calvin-syklusen foregår i slirecellene, som ligger langs ledningsvevet og kar klorplaster. CAM-planter forklarte jeg i det tidligere innlegget mitt. Lenke til kommentar
misstri Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Når det kommer til ytre påvirkninger på fotosyntesen, så holder deg bare å pugge to, og da mener jeg at lysmengde og herbicider er de enkleste. Det står kort og presist hvordan DCMU og parquat fungerer, og det er relativt enkelt å huske, så det er jo greit, i tillegg til at dersom du kan fotosyntesen, så er lysmengden ganske greit. Så man trenger ikke vite noe om C4, C3 og CAM planter? Jo, absolutt, ettersom dette er fotosyntesetilpasninger, hovedsaklig til karbondioksid. Men, jeg synes disse var vanskelig å pugge, så jeg valgte heller å pugge, og lære meg, DCMU, Paraquat og lysmengde. Jeg skjønnner Takk! Men liksom, skjer det celleånding i planten når det ikke er lys tilgjengelig f.eks. på kvelden? Hvis ja, hvor får de ATP og NADPH fra? Ja, fotosyntesen foregår hele tiden, og noen planter, f.eks. CAM-plantene lagrer karbondioksid i organiske syrer inne i vakuoler, der planten henter ut disse syrene, bryter dem ned og så bruker karbondioksiden i calvin-syklusen, men dette foregår sjeldent om natten fordi de lysavhengige reaksjonene ikke har tilgang på nok sollys. Det kan skje noen reaksjoner om natten, ettersom planter kan benytte seg av månelys, men da dannes det mye mindre ATP og NADPH. Forskjellen ligger i at CAM-planter kan drive de lysavhengige reaksjonene om dagen, og calvin-syklusen om natten. Men nå finnes det 7 forskjellige former for fotosyntese, så skal ikke si dette helt sikkert. Jeg har ikke 100% kontroll på dette, så andre må gjerne rette på meg. Ahh, det gir mening. Så planten vil ta i bruk oksygen istedenfor karbondioksid hvis lys ikke er tilstede? Dette er noe helt annet; dette er fotorespirasjon. Ved mye lys vil plantene stenge stomata for å minke vanntap og redusere faren for vannstress. Dersom stomata forblir stengt i lengre perioder vil konsentrasjonen av oksygen øke, slik at rubisco (et enzym som fungerer som både karboksylase og oksygenase), heller binder oksygen enn karbondioksid. Dette minker effektiviteten av fotosyntesen, fordi forbindelsene som normalt dannes, vil spaltes, slik at planten avgir karbondioksid, istedet for å binde det. Dette er typisk for c3-planter, fordi disse har ingen slags for for fotosyntesetilpasning. C4, og CAM-planter derimot har enzymet PEP-karboksylase som kun binder karbbondioksid, samtidig at de lysavhengige reaksjonene hos C4-plantene foregår i mesofyll (type celler som finnes i kutikula), og calvin-syklusen foregår i slirecellene, som ligger langs ledningsvevet og kar klorplaster. CAM-planter forklarte jeg i det tidligere innlegget mitt. Ahh! Jeg skjønner nå! Tusen takk Lenke til kommentar
eal911 Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 (endret) C4, C3, CAM-planter osv kan da ikke være pensum? Står ingenting om det i Bios 2 (2013). EDIT: Det går sikkert an å nevne det, men tviler på at det er et krav å kunne det. Endret 25. mai 2017 av eal911 Lenke til kommentar
Mindfullness Skrevet 25. mai 2017 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2017 Jeg lurer på om RNA-polymerase også trenger en påbegynt DNA/RNA-tråd, slik DNA-polymerase trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå