Redaksjonen. Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 – Vi er ikke tilfreds med hvordan nettbanken har fungert den siste tiden.DNBs nettbank friskmeldt Lenke til kommentar
Polle_2 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hadde jeg vært DnB hadde jeg sluttet å snu hver stein og heller begynt å se på IT-systemene sine. Banken er fullstendig feil skrudd sammen for å være en IT-bedrift. Topp og mellomledelsen har ikke kompetansen som trengs for å være en IT-bedrift i 2017 og er mer opptatt av det politiske spillet som foregår mellom veggene. Å sende ledere på flytur til India løser ikke problemene de har skapt seg, og ballasten i skuten vil etterhvert gjøre hele skipet ute av stand til å seile. Husk at alt ble offshoret for mange år siden for å løse problemene bedre og billigere. Så langt har det blitt dårligere og dyrere. Styret i DnB, på tide og våkne opp? Dere er ikke der for å spise snitter og drikke Cola Zero. 3 Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 It-medarbeidere i Dnb har ikke blitt behandlet godt de siste årene. Folk slutter selvfølgelig. Og da blir "løsningen" å outsource alt. Nå sitter det vel nesten bare "kravspecere" igjen. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 La meg tippe: "Vi er svært fornøyd med løsningen og samarbeidet men har et par *mindre områder* som vi ser forbedringspotensiale i"... Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 DNB må være en drømmekunde for ethvert konsulentfirma. Maken til tålmodighet og tillit fra DNB til konsulentene skal du lete lenge etter. Det er trist at en så stor, og i utgangspunktet bra, bank skal ha så mange problemer med infrastrukturen sin. Lenke til kommentar
MWH6ZU8N Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Mulig noe at denne er litt utdatert, men kjenner jeg DnB rett så tror jeg mye fremdeles stemmer. DnB er ikke rigget for å å dette til med den nåværende ledelsen. DnB er en tungrodd greie med toppledelse som etter min mening som sikkert forstår seg på bank men ikke har tatt innover seg at de faktisk er en teknologibedrift eller vet hvordan disse skal ledes. DnB sine utviklere blir redusert til barnevakter som skal kontrollere/rette arbeidet som blir utført i India, stillinger til denne jobben blir ofte utlyst som "IT-arkitekter". Det er ingen problemer med å sette ut utvikling til India (outsourcing er en suksesshistorie har ledelsen bestemt), prosjekter feiler helt klart fordi spesifikasjonene er for dårlige. Så du ender å skrive spesifikasjoner som er så detaljerte at det hadde vært enklere å gjøre det selv. Indiske "resurser" kjøres hardt, DnB bryr seg ikke veldig om hvor mange timer det jobbes dette er underleverandøren sitt ansvar. Tror de er veldig fornøyd med at slik saker blåser fort over i media. Folk med bank/foretningsforståelse må jobbe ganske hardt for å få sine ideer ut i verden og tiden det tar fra den blir godkjent av ledelse, spesifisert, utviklet, testet, utviklet igjen, godkjent igjen, testet igjen, lagt på is litt, testet igjen osv.. så har det gått vinter og vår og kanskje vinter og vår igjen. Lettere å ikke begynne på det. "Nye" verktøy (som ofte er en bransjestandard) er ett mareritt å få introdusert, så det er ikke noe poeng å prøve en gang. Feil i tolereres ikke og såkalte "nødreleaser" resulterte i avdelingsbøter i hundretusen kroner klassen. Du har folk bruker mye av tiden sin på å finne ut hvordan feil kan legges på andre avdelinger og eksterne aktører (de "sparer" inn lønnen sin ganske så fort). Frykten for å gjøre feil er større enn lysten å få noe nytt ut til kundene. Enkleste måte å unngå feil i ett system er å ha ett system som ikke er i bevegelse. Om det er lurt i ett samfunn og marked som er i bevegelse er jeg uskikker på. Driften er satt vekk og systemet "eies" av indisk driftsselskap. Når feil oppdages må det fylles ut ett/flere skjema som bør være 100% riktig ellers så havner det i en eller annen slags skjema limbo. Indiske selskaper belønnes for raske responstider så selv de enkleste ting resulterer alltid i en "Vi trenger mer informasjon" e-post. Du får ikke direkte tilgang til noe i systemet (fordi driftsleverandøren eier systemet) så du fylle ut ett skjema for å få oversendt logger og andre ting for å finne ut hva som skjer. Alle som har gitt besteforeldre IT help over telefon vet hvordan dette fungerer. Deployments er veldig mye som å lempe kode over muren, krysse fingrene og håpe på det beste. DnB MoveIT er en suksess historie, det har ledelsen bestem. Lykke til DnB, jeg ser frem til ett samfunn med digital valuta med Vipps som enehersker. Gleder meg til å vente på en bensinstasjon i gokk i noen dager mens dere sendere noen tusen skjemaer tur-retur India for å finne en ut av en eller annen triviell feil. Heldigvis føler jeg meg ganske trygg på at jeg ikke kjøper bensin eller bruker Vipps eller noe annet DnB greier i 2025. 4 Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Når teknologibedrifter (ja, banker er det i dag - de som tror noe annet er borte om få år) outsourcer hele grunnmuren sin sier det seg selv at det får konsekvenser... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Og der var det problemer igjen ja....https://www.digi.no/artikler/dnbs-nettbank-og-vipps-har-vaert-utilgjengelig-i-mange-timer/378135 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå