^fmj Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) PC: http://www.toshiba.no/discontinued-products/satellite-c50-b-14m/ Fikk denne PCen uten harddisk. Har lagt inn Windows 8.1 med generisk key, hentet ut BIOS-keyen, men får ikke aktivert. Får beskjed om at Windows-versjonen er feil. Sliter med å forstå hvorfor? Endret 29. mars 2017 av ^fmj Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Om du legger inn riktig versjon av Windows 8.1 så skal den jo bli automatisk aktivert med nøkkelen i BIOS. Det skal ikke være nødvendig å skrive inn den nøkkelen noe sted. Så det er vel her problemet ligger siden du bruker en generisk nøkkel til installasjonen. Hadde du brukt recovery mediet så hadde det ikke vært behov for å skrive inn noen nøkkel til installasjonen. Og så er det jo viktig at du installerer riktig versjon, Home eller Pro. Står jo ikke noe om hvilken av disse pcen kom med. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Har forsøkt både og 8.1 og 8.1 Pro, ingen godtar BIOS-keyen under installasjon, derfor bruk av generisk. Det skal jo fungere å endre key etterpå og deretter få aktivert både for 8.0 og 8.1, men dette blir ikke godtatt. Siden jeg fikk den uten HDD har jeg ingen recovery, det burde jo uansett ikke være noe problem. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Du kan ev. få laste ned MSDN Win8.1 .iso filen min, den krever ikke nøkkel under installasjonen, og da skal den i teorien bli automatisk aktivert med BIOS nøkkelen etter installasjonen. Problemet med måten du gjør det er at du hindrer den automatiske aktiveringen av BIOS nøkkelen ved å bruke den generiske nøkkelen. BIOS nøkkelen skal ikke kunne aktiveres på normal måte, så det er ikke noe rart i at ikke fungerer for deg. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Har også forsøkt å modifisere installasjonen slik at den ikke spør etter key under installasjonen, men da jeg sjekket hvilken key som var lagt inn i Windows var det den generiske. Mange takk for iso. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Det ble akkurat samme problemet. :/ Generisk key blir lagt inn automatisk, Windows godkjenner ikke BIOS-keyen når jeg prøver å endre. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Vel - på den lenken du viser til så opplyses det jo om en maksimal levetid på 4 timer, så da er vel maskinen for gammel Forøvrig så burde jo dette (ett av mange) alternativet fungere - så slipper du iallefall å tenke på lisensnøkler https://www.linuxmint.com/download.php Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Du trenger ikke skrive inn nøkkelen noen steder. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Det ble akkurat samme problemet. :/ Generisk key blir lagt inn automatisk, Windows godkjenner ikke BIOS-keyen når jeg prøver å endre. Kan du i ledetekst bare skrive slmgr /ato og gjengi hvilken melding du får da? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Aktiverer Windows®, Core edition .... Feil: 0xC004C003 Aktiveringsserveren oppdaget at den angitte produktnøkkelen er blokkert. Lenke til kommentar
JanFrode Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Ser ut som at nøkkelen har blitt aktivert for mange ganger. Men du kan alltids prøve å ringe Microsoft, de hjelper deg som regel Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Bare en siste ting før jeg går tom for ideer, dette må du ev. prøve på både Core og Pro versjonen siden du ikke vet hvilken versjon nøkkelen tilhører. Installer som før, hopp over å skrive inn produktnøkkel under installasjonen. Så i ledetekst som administrator skriver du følgende slmgr /upk slmgr /ipk BIOS nøkkelen du har hentet ut slmgr /ato Første kommando fjerner generisk nøkkel. Andre kommando tvinger inn BIOS nøkkelen Tredje kommando prøver å aktivere nøkkelen. Går ikke dette, må man konkludere med at enten greier ikke det programmet du har brukt for å få ut BIOS nøkkelen å lese riktig nøkkel. Eller så er det hardware endringer som gjør at BIOS nøkkelen ikke blir godtatt. Eneste løsning blir da å høre om noen har recovery media til akkurat denne pcen. Ser ut som at nøkkelen har blitt aktivert for mange ganger.Men du kan alltids prøve å ringe Microsoft, de hjelper deg som regel Ja det er jo fordi kommandoen bare prøver å aktivere gjeldene nøkkel, altså den generiske. Selvsagt er det lov å ringe Microsoft, men dette er jo en OEM nøkkel, og du blir trolig henvist til produsenten av pcen. Og de vil si at du trenger recovery mediet. Endret 15. mars 2017 av myhken Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Når det gjelder det med riktig versjon, så må versjonen du innstallerer være riktig med tanke på Pro/Home og også språk. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Når det gjelder det med riktig versjon, så må versjonen du innstallerer være riktig med tanke på Pro/Home og også språk. Gjelder ikke lengere etter Windows 8, da produktnøkkelen bare forteller systemet hvilken versjon det skal være.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Når det gjelder det med riktig versjon, så må versjonen du innstallerer være riktig med tanke på Pro/Home og også språk. Sluttet å gjelde etter Windows XP. Alle Win7 og fremover nøkler er både språk og bit uavhengige. Altså en nøkkel fungerer på alle språk og på både 32bit og 64bit. Men må selvsagt være riktig versjon, type Home/Pro osv. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Når det gjelder det med riktig versjon, så må versjonen du innstallerer være riktig med tanke på Pro/Home og også språk. Sluttet å gjelde etter Windows XP. Alle Win7 og fremover nøkler er både språk og bit uavhengige. Altså en nøkkel fungerer på alle språk og på både 32bit og 64bit. Men må selvsagt være riktig versjon, type Home/Pro osv. Nja, jeg hadde en kunde som hadde en ugyldig Ultimate versjon av Windows 8, og tastet inn en gyldig Home versjon nøkkel på Windows 8, og da ble bare OS negradert til Home etter en reboot.. Men kan vel være problematisk om det er OEM versjoner da kanskje? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Keyen vises likt i ulike program. Det må være overveiende sannsynlig at det er snakk om vanlig / core / home 8.1, en PC til 2000 kr i sin tid ville vel aldri blitt levert med Pro. Men har prøvd Pro også for sikkerhets skyld. Eneste hardware-endringen er ny harddisk. Prøver slmgr nå straks. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Keyen vises likt i ulike program. Det må være overveiende sannsynlig at det er snakk om vanlig / core / home 8.1, en PC til 2000 kr i sin tid ville vel aldri blitt levert med Pro. Men har prøvd Pro også for sikkerhets skyld. Eneste hardware-endringen er ny harddisk. Prøver slmgr nå straks. Som jeg skrev tidligere, den filen jeg lenket til, kjører en liten emulering av å være tilknyttet til ett domene som aktiverer Windows i 180 dager.. Den aktiverer ALT Det om du fremdeles skulle ha problemer, brukt den selv og kan garantere at den ikke innebærer noe rissiko for virus eller maleware.. Endret 16. mars 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Nja, jeg hadde en kunde som hadde en ugyldig Ultimate versjon av Windows 8, og tastet inn en gyldig Home versjon nøkkel på Windows 8, og da ble bare OS negradert til Home etter en reboot.. Men kan vel være problematisk om det er OEM versjoner da kanskje? Du husker nok feil der altså. Det går ikke an å nedgradere en Windows versjon på den måten. Men det går helt fint å oppgradere på den måten. Så tror nok (eller vet) at det var det du så. Gjorde en test akkurat for å være helt sikker, på en Windows 8 Pro versjon, så prøver jeg å skrive inn en Windows 8 core nøkkel (jeg bruker kun gyldige ekte nøkler fra MSDN kontoen min) Da får jeg bare denne feilmeldingen: (nøkkelen er sensurert bort selvsagt ) Og Win 8 Pro er allerede aktivert med Pro nøkkelen. På Windows Server har man mulighet til å både oppgradere og nedgradere versjon via noen kommandoer. Men den muligheten har jeg ikke sett for klientversjonene av Windows https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn303416.aspx Som jeg skrev tidligere, den filen jeg lenket til, kjører en liten emulering av å være tilknyttet til ett domene som aktiverer Windows i 180 dager.. Den aktiverer ALT Det om du fremdeles skulle ha problemer, brukt den selv og kan garantere at den ikke innebærer noe rissiko for virus eller maleware.. Men den metoden gjør det jo ikke til en lovlig Windows versjon, det er jo i prinsippet bare å piratkopiere for du omgår reglene slik de var ment til å gjelde. PS! Sjekket linken din, og den var jo til en ulovlig KMS aktiveringsmetode (programvare) så jeg slettet posten din. Det er ikke lov å spre piratkopieringsprogram (hack/crack osv) her på forumet. Endret 16. mars 2017 av myhken Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (endret) Nja, jeg hadde en kunde som hadde en ugyldig Ultimate versjon av Windows 8, og tastet inn en gyldig Home versjon nøkkel på Windows 8, og da ble bare OS negradert til Home etter en reboot.. Men kan vel være problematisk om det er OEM versjoner da kanskje? Du husker nok feil der altså. Det går ikke an å nedgradere en Windows versjon på den måten. Men det går helt fint å oppgradere på den måten. Så tror nok (eller vet) at det var det du så. Gjorde en test akkurat for å være helt sikker, på en Windows 8 Pro versjon, så prøver jeg å skrive inn en Windows 8 core nøkkel (jeg bruker kun gyldige ekte nøkler fra MSDN kontoen min) Da får jeg bare denne feilmeldingen: (nøkkelen er sensurert bort selvsagt ) Og Win 8 Pro er allerede aktivert med Pro nøkkelen. På Windows Server har man mulighet til å både oppgradere og nedgradere versjon via noen kommandoer. Men den muligheten har jeg ikke sett for klientversjonene av Windows https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn303416.aspx Som jeg skrev tidligere, den filen jeg lenket til, kjører en liten emulering av å være tilknyttet til ett domene som aktiverer Windows i 180 dager.. Den aktiverer ALT Det om du fremdeles skulle ha problemer, brukt den selv og kan garantere at den ikke innebærer noe rissiko for virus eller maleware.. Men den metoden gjør det jo ikke til en lovlig Windows versjon, det er jo i prinsippet bare å piratkopiere for du omgår reglene slik de var ment til å gjelde. PS! Sjekket linken din, og den var jo til en ulovlig KMS aktiveringsmetode (programvare) så jeg slettet posten din. Det er ikke lov å spre piratkopieringsprogram (hack/crack osv) her på forumet. Strengt tatt ikke ulovelig å cracke programvare man eier, men forstår at det kan bli brukt til den slags aktiviteter.. Ønsket bare å hjelpe trådstarter med en enkel løsning selv om den er litt på kanten... Når du nevner dette med Windows og nøkkel greia ble jeg plutselig usikker selv nå, jeg var så bombesikker på at jeg nedgraderte versjonen kunden hadde, men muligens det var omvendt.. Men for all del, du har trolig rett.. Men igjen, beklager for å lenke til noe som ikke er tillat, det er jo selvfølgelig en crack for å aktivere Windows.. Så det var noe dumt av meg å linke til... Endret 16. mars 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå