AnonymDiskusjon Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg har kjøpt et pogram på pcen, som heter selvhjelp for OCD, tvangstanker. Jeg tror faktisk at det skal hjelpe meg. Noen som har forsøkt det, og blitt friskere? Jeg er faktisk ganske optimistisk etter å ha lest om selvhjelp på nettet. Har lest at når tankene kommer, så blir de overveldende. Alt kan virke virkelig i hodet. Man blir redd. Da er det viktig å gi seg selv en pause fra tankene. Det er ikke lett, men ta på en film. Lese en bok osv. Det er viktig å akseptere tvangstankene. La de komme igjen, men lære seg å få kontroll over dem. Jeg tror at det skal ikke så mye til for at jeg kan bli frisk ved selvhjelp. Anonymous poster hash: 78ea3...7ff Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Det er sikkert fint mulig å komme seg ut av det på egen hånd hvis man bruker gode verktøy til hjelp. Det er en bra film med Jack Nicholson der han har ekstrem OCD og knapt klarer å gjøre noe i hverdagen uten å bli hengende helt fast. En scene står han og banner og sverter fordi han ikke kommer seg forbi en lysbryter i gangen uten å slå den opp og ned 40 ganger. Han er et skikkelig rasshøl i filmen da. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Har begynt med lydbånd hvor en person prater om OCD. Det er anbefalt å søke proff hjelp i tillegg. I følge lydopptaket så er OCD tanker som man ikke klarer å styre. Folk kan tro at det er bare å styre dem. Det er bare å ta seg sammen. Men det er ikke slik. Det er slik at for en som har OCD så klarer de ikke å avlede negative tanker pga noe i hjernen som ikke klarer å få hjernen på fornuftige tanker, eller avlede negative tanker bort. OCD kan oppstå etter stressende livshendelser, og det kan oppstå av at man genetisk er disponert for det. Ganske interessant lydbånd. Men det holder nok ikke bare med lydbånd? ... Anonymous poster hash: 78ea3...7ff Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Det er sikkert fint mulig å komme seg ut av det på egen hånd hvis man bruker gode verktøy til hjelp. Det er en bra film med Jack Nicholson der han har ekstrem OCD og knapt klarer å gjøre noe i hverdagen uten å bli hengende helt fast. En scene står han og banner og sverter fordi han ikke kommer seg forbi en lysbryter i gangen uten å slå den opp og ned 40 ganger. Han er et skikkelig rasshøl i filmen da. Jeg tror at jeg kan klare det på egen hånd, ved hjelp av riktige verktøy. Lydbåndet var veldig interessant. Nå vet jeg hvorfor negative hendelser, negative ord, negative setninger klistrer seg på hjernen min. Folk sier: glem det! avled det bort og tenk på noe positivt!. Ikke bry deg! Skjerp deg!. I lydboken på nettet fortelles det at det er umulig for en OCD å bare glemme, eller avlede ordene når det sitter seg fast. Det gjentar seg ufrivillig om igjen og om igjen. Det er hva det gjør hos meg. Det skyldes faktisk mulig at den delen av hjernen som skal komme på bedre tanker er avgrenset. Men man kan med hjelp finne metoder for å trene seg ut av det. Hos et menneske uten OCD er det altså lettere å avlede negative tanker. Var ganske interessant lydbånd. Er greit å vite hvorfor jeg har det. Og hva jeg skal gjøre for å bli bra. Jeg må se filmen med Jack Nocholson. Interessant. Men fælt at han er et rasshøl i filmen da.... Anonymous poster hash: 78ea3...7ff Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) I filmen er han et rasshøl fordi han er så dypt inne i OCD og vil ikke ha hjelp av noen, så han skremmer folk vekk istedet med å rope og kjefte etter dem. han kan f.eks. bli så opphengt i å gå på riktige steiner på gata at han må snu og gå tilbake flere hundre meter hvis han bommer på en stein og tråkker "feil". Husker ikke hva filmen het.. En annen god OCD-karakter er Howard i The Navigator, som Leonardo Dicaprio spiller. Han er verdens rikeste oppfinner, men låser seg plutselig inne på et stort kontor i 2 uker, nekter å komme ut eller ta inn noen..når ei venninne endelig klarer å slippe inn har han strukket tusenvis av hyssinger på kryss og tvers i hele rommet, og pisset på glassflasker han har stilt opp helt perfekt inntil veggen. Han skrubber også hendene til de blør med såpe og vann flere ganger om dagen. Endret 14. mars 2017 av Bytex Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 I filmen er han et rasshøl fordi han er så dypt inne i OCD og vil ikke ha hjelp av noen, så han skremmer folk vekk istedet med å rope og kjefte etter dem. han kan f.eks. bli så opphengt i å gå på riktige steiner på gata at han må snu og gå tilbake flere hundre meter hvis han bommer på en stein og tråkker "feil". Husker ikke hva filmen het.. En annen god OCD-karakter er Howard i The Navigator, som Leonardo Dicaprio spiller. Han er verdens rikeste oppfinner, men låser seg plutselig inne på et stort kontor i 2 uker, nekter å komme ut eller ta inn noen..når ei venninne endelig klarer å slippe inn har han strukket tusenvis av hyssinger på kryss og tvers i hele rommet, og pisset på glassflasker han har stilt opp helt perfekt inntil veggen. Han skrubber også hendene til de blør med såpe og vann flere ganger om dagen. Huff Huff Huff. Det er som lydbåndet: En person forteller hvordan OCD påvirker et menneske. Ca 1 av 50 mennesker opplever OCD en eller annen gang i livet sitt. OCD er en kombinasjon av handlingsorienterte tanker, som gjør en besatt, og gir en kombinasjon av angst, tvil, eller skyldsfølelse og kompulsiv oppførsel for å fjerne disse tankene. Folk har ulike mønstre, og ulike tanker. Mange som lider av OCD føler seg missforstått, fordi andre har problemer å forstå oppførselen deres. Det kan være vanskelig for noen å forstå at det du gjør ikke er bevisste handlinger som du bare kan holde opp med å foreta deg. OCD fratar en muligheten til å slappe av. OCD kan av og til utløses av for mye stress, eller en viktig forstyrrelse i livet ditt. Det er tegn på at det kan være arvelig og at noen er mer genetisk utsatte for det. Nevrologisk forskning viser at den delen av hjernen som normalt ville avvise en irrellevant bekymring er mindre aktiv hos en som lider av OCD. På den måten blir tvangstanker mer overbevisende, og vanskeligere å avvvise. Den fremgangsmåten mange bruker for å komme ut av disse tankene gjør ofte problemet større. Man forsøker visse ritualer og visse handlinger i mål om å få tvunget tankene ut av sinnet. Løsningen på problemet kan være å disponere seg for det man er engstelig for. Trene opp hjernen til å være rolig og nøytral i situasjonen. Men huttetu det er ikke så lett da hehehe . Blir man redd så blir man redd. Men foreks: er man redd for å miste kontrollen på et eller annet vis, så er det viktig å forsøke å puste dypt inn og ut, og så forsøke å lukke igjen øynene og tenke på noe avslappende. Det er ikke lett å få tankene over på noe annet mer positivt for en med OCD, Det er fryktelig komplisert for tankene går av seg selv. Og de repeteres. Foreks: Jeg er en drittsekk, fordi den personen sa det. Jeg er ond. Jeg fortjener ingenting. Jeg kan miste kontroll på meg selv...fordi jeg er jo et dårlig menneske... hjelp.. jeg blir redd ... osv. De tankene får jeg. Men når jeg får de tankene så skal jeg tenke det motsatte: Jeg har så mye kjærlighet i meg. Det er derfor jeg blir redd. Jeg har lyst å klappe en som jeg er glad i gjennom håret. På den måten så forsøker man å koble tankene bedre hen. Med tid og stunder med den type trening så kan hjernen klare å regulere tankene bedre. Ganske interessant. Det som folk har problemer å forstå er adferden til en med OCD. De reagerer anderledes når de opplever noe som er belastende for dem enn hvordan de ønsker å reagere. De klarer ikke å styre det. Folk kan bli ganske irriterte på dem. De føler seg skyldige, men de er ikke skyldige. De har ikke vært like heldige som andre med det som andre normalt klarer. Det er å koble tankene riktig og handle deretter. Veldig interessant lydbånd. Og det å føle seg fri. Fri fra tvangstanker. Det er en frihet. En stor frihet. Jeg er redd å se den filmen du sa. Tenk om den gjør tvangstankene mine verre..... og mer dramatiske. Mine skal bli bedre. Jeg skal tenke mer fornuftig. Slutte å gjenta meg for mye. Men det stopper ikke med en gang. Det er en treningssak. Jeg må akseptere at tvangstankene vil være tilstede iblant, men jeg skal lære meg å håndtere de og koble av. Tror du filmen gjør de værre eller hva? Det er interessant å høre om andre med samme problem. Men spørs hvilke typer tvangstanker de har. Anonymous poster hash: 78ea3...7ff Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Det er sikkert fint mulig å komme seg ut av det på egen hånd hvis man bruker gode verktøy til hjelp. Det er en bra film med Jack Nicholson der han har ekstrem OCD og knapt klarer å gjøre noe i hverdagen uten å bli hengende helt fast. En scene står han og banner og sverter fordi han ikke kommer seg forbi en lysbryter i gangen uten å slå den opp og ned 40 ganger. Han er et skikkelig rasshøl i filmen da. Hahaha : søkte opp film med han: Minner litt om meg slik som han har det med stegene Jeg er veldig opptatt av hvordan jeg beveger meg. Men det som jeg er opptatt av er at jeg er så redd for å miste kontrollen. Altså at jeg kan skade andre. Men jeg håper ikke at jeg ser like galen ut som han i filmen . Jeg føler meg faktisk bedre etter lydopptaket. https://www.youtube.com/watch?v=FxwBJiwmDLA&list=PLMjg9d-4GV2zBt6a6XY8ORZ7OMvHPhMzh Anonymous poster hash: 78ea3...7ff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå