Nedward Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg har fått flislagt vegger og gulv på et bad i huset, arbeidet er gjort så vidt jeg vet i henhold til gjeldende normer. Det jeg derimot lurer på er om de som utfører slikt arbeid er pliktig til å overlevere dokumentasjon på det som er utført. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Det er vel ikke noe krav om det. Er kun elektrisk arbeid som man må ha dokumentasjon på. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Våtrom er strengt, og du bør i det minste få en samsvarserklæring på at det er i henhold til våtromsnormen. Jeg er mest kjent med elektriske arbeider, da det er det jeg jobber med. Men vil synes det er merkelig om det er null dokumentasjonskrav for andre fag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Er det noe våtromsnorm å følge om det kun er flislegging og ikke jobb på membran da? Det er jo ikke flisene som gjør at det blir vanntett. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Selvsagt skal du ha dokumentasjon og samsvarserklæring. Uten det risikerer du å tape store beløp den dagen du skal selge. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg er elektriker selv, så jeg er ganske godt kjent med hva som kreves av el-dokumentasjon. Men det er første gang jeg er kunde på et baderomsprosjekt, så jeg er nok i samme båt som deg Larzen_91. Jeg tenker jo også at det burde foreligge noen form for samesvarerklæring, eller i det aller minste noe informasjon om hva som faktisk er gjort. Men det nytter jo ikke å kreve dette av håndtverker hvis det ikke er et krav. Jeg kan jo tilføye at dette ikke var noe jeg avklarte i forkant. Så akkurat det er jeg redd kan bli litt ergerlig for meg om det ikke er et krav. Skummelt å ha levd i en verden der dokumentasjon er en selvfølge og plutselig havne i en verden der dokumentasjon er en tjeneste. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 http://www.dinside.no/bolig/ikke-glem-a-fa-papirer-av-handverkerne/61294289 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Er det noe våtromsnorm å følge om det kun er flislegging og ikke jobb på membran da? Det er jo ikke flisene som gjør at det blir vanntett. Nei, som sagt vet jeg ikke hvor grensa går. Det er ting som er definert av normen. Mulig at man ikke behøver dokumentasjon ved kun flisskift, kommer vel kanskje an på hvordan membranen ligger. Om man hakker løs fliser som ligger rett på membrangulv så vil jeg nok tro at man skal ha kompetanse for å avgjøre om fuktsperren fortsatt sperrer fukt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Er det noe våtromsnorm å følge om det kun er flislegging og ikke jobb på membran da? Det er jo ikke flisene som gjør at det blir vanntett. Kunne kanskje tilføyd at alt ble revet først. Med andre ord ble det lagt membran, wedi-plater på vegg, ordnet nye gjennomføringer til rør osv. Alt nytt bortsett fra reisverk og tak. Selvsagt skal du ha dokumentasjon og samsvarserklæring. Uten det risikerer du å tape store beløp den dagen du skal selge.Er det en selvfølge i den forstand at håndverkeren er forpliktet til det igjennom en forskrift? Henvis gjerne hvis du vet. Det hadde jeg satt stor pris på! Jeg er selvsagt klar over at jeg kan slite ved salg eller et eventuelt forsikringsoppgjør om jeg ikke har dette. Endret 14. mars 2017 av Nedward 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Kunne kanskje tilføyd at alt ble revet først. Med andre ord ble det lagt membran, wedi-plater på vegg, ordnet nye gjennomføringer til rør osv. Alt nytt bortsett fra reisverk og tak.Da bør/skal du ha dokumentasjon på det Har du spurt om de har dokumentasjon på jobben? Det er jo uansett ett greit sted å starte før man begynner å gå ut med paragrafer, forskrifter osv. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Kunne kanskje tilføyd at alt ble revet først. Med andre ord ble det lagt membran, wedi-plater på vegg, ordnet nye gjennomføringer til rør osv. Alt nytt bortsett fra reisverk og tak.Da bør/skal du ha dokumentasjon på det Har du spurt om de har dokumentasjon på jobben? Det er jo uansett ett greit sted å starte før man begynner å gå ut med paragrafer, forskrifter osv. Jeg har spurt etter det i dag. Grunnen til at jeg spør om det er et forskriftskrav er fordi når jeg sjekker på boligmappa.no så dukker ikke firmaet opp der. Det burde det vel kanskje gjøre i og med at jeg ble fortalt at det skulle legges inn dokumentasjon der. Så jeg har en litt stygg magefølelse på at jeg kan få noen problemer der. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Man MÅ ikke følge våtromsnormen, det er bare noe byggebransjen har innført. Det er ikke krav om dokumentasjon på noe annet enn el arbeid, som jeg skrev lenger opp. Hvis du har kvittering/faktura hvor det står hva de har gjort er vel det god nok dokumentasjon? 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Har en faktura og et veldig detaljert tilbud hvor alt av material er opplistet. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Da har du vel det du trenger der? Mange firmaer dokumenterer med bilder og kan skrive ut mer utfyllende hva som har blitt gjort, men det er altså ikke et krav. Jeg tar bilder selv, fort gjort at noe blir borte eller glemt om man skal overlate det til andre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Har en faktura og et veldig detaljert tilbud hvor alt av material er opplistet.Spør om FDV dokumentasjonen, da får du ei blekke med dokumentasjon på alle produktene de har brukt. Da har du via faktura på hva de har gjort og FDVen på hva de har gjort det med. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Fikk svar til slutt. Var vist problemer med en leverandør som skulle generere FDV, dataproblemer vist nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå