Gå til innhold

Liker nynorsk bedre enn bokmål(jeg kommer fra Østlandet)

Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Jeg tror jeg er født i feil målform. Jeg er en østlending, men jeg liker nynorsk bedre enn bokmål. En av grunnene er at nynorsk er mer norsk enn bokmål som i stor grad bare er dansk. Nå er bokmål veldig påvirka av nynorsk med mange lånord som stein, hage, snø osv. Likevel må jeg si jeg liker nynorsk best. Nynorsk har mange flere avløserord enn bokmål. Et av dem er "til dømes" isteden for "for eksempel". Nynorsk er også mye mindre påvirka av tysk enn dansk og bokmål og har ord som "vansker", "kjærleik" og "løyndom" isteden for "vanskelighet", "kjærlighet" og "hemmelighet". Er det rart at jeg liker Nynorsk best?

Endret av Hårek
Gjenoppretter slettet innlegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Det er ikke for å være annerledes at jeg liker nynorsk. En hipster er en som forgjeves prøver å være annerledes, bruker bukseseler og lager skjeggkam av vinylplater.

Grunnen til at jeg liker nynorsk derimot er fordi det ligner mer på gammelnorsk og er etter min mening finere og mer selvstendig enn bokmål. Det er også litt fordi faren min var fra Sunnmøre og skreiv nynorsk og en stor del av familien min bor på Sunnmøre.

Endret av Hårek
Gjenoppretter
Lenke til kommentar

Er selv nynorsktilhenger. Problemet mitt er at en overgang krever mye tid og krefter. Man lærer rett og slett ikke nok på videregående til at det er av betydning ved senere anledninger. Dog er det en igangsetter. Nå skal det sies at bokmål har blitt mer og mer åpent. Man kan faktisk skrive "til dømes" på bokmål også. Men ja, at nynorsk er av renere opphav enn bokmål, er det liten tvil om.

Har ei nynorsk læringsbok liggende som jeg akter å begynne med etter hvert, men jeg er usikker på hvor langt jeg kommer uten aktiv tilbakemelding. Jeg anser det som litt for dumdristig å skrive med utrent målform på universitetseksamen der godt språk er viktig.

Lenke til kommentar

Det største problemet for oss som gjerne skulle brukt nynorsk er at 95% av all norsk vi leser på nett og ellers er bokmål. Ikke alltid korrekt bokmål heller, for den del. Det blir rett og slett for vanskelig å holde seg på riktig side av streken når man skriver på automatikk.

Lenke til kommentar

Eit anna problem er at mange av dei store partia rett og slett vil fjerne sidemålskarakteren, noko som i praksis betyr lite eller ingen nynorskundervisning på austlandet. Ein av grunnane til at dei vil fjerne karakteren er fordi "nynorsk blir lite brukt", men eg ser ikkje korleis løysinga på det er å fjerne all kunnskap om nynorsk...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...