Querke Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Hei. Jeg har kjøpt meg 2x nye hard disker som skal erstatte 3x 10år gamle harddisker (disse funker men er gammel og treige). Det jeg har lest meg fram til er at det er vel enklest å sette SATA mode i bios fra ahci til raid. Restarte maskinen og deretter kan jeg sette opp raid 0 via intel rapid storage technology i bios? La oss sia at jeg skal gjøre det på den måten, så har jeg noen spørsmål: - jeg har windows allerede innstallert på en SSD, denne skal ikke settes i raid. Men bør jeg formatere denne disken før jeg setter sata mode til raid? Eller kan jeg la windows og filene på denne disken bare være? - ang. de 3x gamle harddiskene mine, de har fortsatt filer jeg vil flytte over til de 2x nye (raid) diskene. Bør jeg plugge ut disse før jeg setter sata mode til raid? - vil det å sette sata mode til raid påvirke de andre harddiskene mine (3x gamle + 1x ssd med windows) på noen måte? Som f.eks at de blir disabled/utilgjengelig, pga de er satt til ahci mode fra før? Så for ordens skyld skal jeg beskrive det jeg ønsker å gjøre: Ha både ssd med windows samt de 3x gamle hdds tilkoblet i maskinen. koble inn de 2x nye hdds. gå i bios og sette sata mode til raid. restarte. lage raid 0 konfigurasjon med de 2x nye hdds. flytte over gamle filer fra de 3x gamle hdds til de 2x nye. Vil bli glad for all hjelp før jeg hopper ut i det (og muligens ødelegger hele skiten ) Takk, Simon Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Hvorfor vil du ha diskene i RAID0? Lenke til kommentar
Querke Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Fordi jeg kommer bare til å ha uviktige filer der. Ting jeg ikke trenger å ha backup av. Derfor vil jeg ha raid 0 pga. raskere ytelse. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Fordi jeg kommer bare til å ha uviktige filer der. Ting jeg ikke trenger å ha backup av. Derfor vil jeg ha raid 0 pga. raskere ytelse. Så lenge du ikke kommer til å kopiere / flytte data inn og ut av diskene ofte hadde jeg droppet RAID0 og heller bare satt de opp enkeltvis. Flytter du data til et annet sted enn maskinen er du uansett begrenset av nettverket. Endret 14. mars 2017 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Querke Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Fordi jeg kommer bare til å ha uviktige filer der. Ting jeg ikke trenger å ha backup av. Derfor vil jeg ha raid 0 pga. raskere ytelse. Så lenge du ikke kommer til å kopiere / flytte data inn og ut av diskene ofte hadde jeg droppet RAID0 og heller bare satt de opp enkeltvis. Flytter du data til et annet sted enn maskinen er du uansett begrenset av nettverket. Ja jeg forstår. Men det er vel akkurat detfor jeg vil ha det. Jeg dumper veldig mange video og bildefiler til disse harddiskene mens jeg jobber med de. Da hadde ekstra (og gratis!) hastighet vært veldig kjekt. Disse filene tar jeg backup av på ekstern harddisk. Så det hørtes ut som et ideelt setup for meg. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Altså flytter data fra SD kort fra kameraet over til harddiskene. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Altså flytter data fra SD kort fra kameraet over til harddiskene. Lenge siden jeg har holdt på med SD-kort, men du får vel kanskje ikke all verdens hastighet der? Du vil ikke få bedre ytelse av å bruke RAID0 i stedet for enkeltstående disker dersom du importerer dataen med f.eks 60 MB/sek. Du vil kanskje oppleve at filene er lettere å jobbe med, men de er også dobbelt så lette å miste. Endret 14. mars 2017 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Querke Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Altså flytter data fra SD kort fra kameraet over til harddiskene. Lenge siden jeg har holdt på med SD-kort, men du får vel kanskje ikke all verdens hastighet der? Du vil ikke få bedre ytelse av å bruke RAID0 i stedet for enkeltstående disker dersom du importerer dataen med f.eks 60 MB/sek. Du vil kanskje oppleve at filene er lettere å jobbe med, men de er også dobbelt så lette å miste. Vet ikke hva sd kortet er kababelt til. Men det er en av de beste som takler slow-mo video i 4k og sykt mange bilder i sekundet. Som sagt så er filene lagt over på ekstern harddisk når jeg er ferdig med de. Så backup er null problem. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Ville som andre nevner her bare droppet RAID. Om det er vanlige snurredisker vi snakker om får du jo ingen super ytelse uansett. Og som andre også nevner, går en disk, forsvinner alt på begge. Kopiering fra SD kort ligger nok på max 100 MB/s, og en enkelt snurredisk takler jo høyere hastighet enn dette. Så hvorfor utsette seg for RAID i dette tilfellet? Hadde det vært super raske SSD disker type M.2 disker så kan du få en teoretisk hastighet som er veldig høy. Men i praksis, ikke så mye verdt. Og dette blir enda mindre verdt på snurredisker. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Okei. Så bare droppe hele greia? Tenkte også at det hadde vært fint at det hadde vist bare en disk i stedet for to (mer oversiktlig). Fader, raid 0 var egentlig hele grunnen til å kjøpe 2x like disker. Jeg vil ikke se store forskjeller på når jeg overfører store filer til eksterne hard disker via usb3 heller (WD my passport)? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Hvis du vil ha 2 harddisker som én stasjon kan du bruke RAID0 eller JBOD hvis kontrolleren støtter det. Blir litt mer oversiktlig. SD-kort og eksterne harddisker vil bli flaskehalser ved filoverføringer så der tjener du ingen hastighet. Mister du én disk i RAID0 mister du alt. Mister du én disk ved JBOD mister du kun det som er på den ene disken og kan redde ut det som er på den andre. Hva det blir er jo ren gambling. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 De raskeste SD-kortene har passert 200MB/s, som man kan oppnå med en god leser. For jobbing på filer på snurredisker vil man dog få ganske elendig ytelse på all lesing/skriving som ikke er sekvensiell. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Men det er jo seksvensiell ytelse folk bryr seg om når dei ser på benchmarks. Køyre faktisk 8 snurredisker i raid0 her! Godt over 1200MB/s i skriving og les. Brukes for å lagre ein haug med STEAM spill og noko anna uviktig data. Er jo kvalitets/enterprise SAS disker eg fikk tak i grisebillig, har ikke vært noko tull med ein einaste disk dei siste 2 åra. Anbefaler trådstarter å sette raidet opp i bios så lenge det er til Windows. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Anbefaler trådstarter å sette raidet opp i bios så lenge det er til Windows. Men det er jo ikke til Windows, han har en egen SSD disk til Windows. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Men da er vell det enklaste å sette opp raidet i Windows. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Jeg vil uansett anbefale å sette det opp i BIOS. Da vil det fungere på nyinstallasjoner og ved en evt. recovery hvor Windows-installasjonen er FUBAR. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå