C0bra Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Tok av nb blokka mi i går, til min store overraskelse så så det ut som om det var "rust" på undersiden der jeg har planslipt.. Med rust mener jeg en mørk overflate som slettes ikke var speilblank som den gangen for noen uker jeg planslipte den! Hva kommer dette av? og hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 korleis metall er det snakk om? etter plansliping kan du lakke blokken med antioksiderende klarlakk... då slepper du "rusten"... Lenke til kommentar
Josten Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Hvis du lakker den forsvinner vel noe av poenget med slipingen da. Siden lakk isolerer. Vasket du ribba da? Kan det ikke være bare kjølepasta som tetter igjen de resterende små sprekkene og skaper en litt annen farge? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Hvor forekommer "rusten" da? Er det i anleggsfeltet mot core, eller er det på området omkring? Jeg tar for gitt at kjøleblokka ikke er laget av jern, men helst kobber eller aluminium, så rust i ordets rette forstand er det nok ikke. Derimot høres det ut som om flaten har oksidert, (rust er jo også et oksid) enten som følge av luftpåvirkning, eller pga ett eller annet stoff i den varmeledende pastaen som kan ha reagert med metallet. Alt avhengig av hvor denne rusten finnes da. En litt bedre utredning er ønskelig! Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Hvor forekommer "rusten" da? Er det i anleggsfeltet mot core, eller er det på området omkring?Jeg tar for gitt at kjøleblokka ikke er laget av jern, men helst kobber eller aluminium, så rust i ordets rette forstand er det nok ikke. Derimot høres det ut som om flaten har oksidert, (rust er jo også et oksid) enten som følge av luftpåvirkning, eller pga ett eller annet stoff i den varmeledende pastaen som kan ha reagert med metallet. Alt avhengig av hvor denne rusten finnes da. En litt bedre utredning er ønskelig! Tenkte på oksidering ja.. Det kom på hele flaten jeg planslipte, og oppå kanten på blokka.. Virka nesten som om det var vanne som skapte en kjemisk reaksjon eller noe.. Planslipte den på ny nå og det ser fint ut nå.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Det er kanskje tenkelig at du lot vannet ligge på for lenge? Eller lot det lufttørke? Det beste er at du plansliper, skyller vekk mest mulig "grums" under rennende vann, og tørker over overflaten med en fille "dynket" i rødsprit eller isopropanol. Disse stoffene tørket ut all fuktighet. Skal du la blokken ligge lenge før montering, kan du gjerne legge litt malertape på den. Dette beskytter både mot oksidering og riper. Men husk å vask vekk limet godt før du tar den i bruk. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Tørka den med "brille" fille sist gang.. denne gangen renste jeg den med neglelakkfjerner rett etter jeg hadde planslipt.. Kan et belegg som dette gjøre utslag på temperaturen? Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 det skal jo ikkje vere mange tjukke lag med lakk, men 1-2 tynne lag. so det stjeler ikkje so masse av effekten. ved god lakking er lakk overflata ganske jevn og så du beholder planslipings effekten... Eg trur det er den einaste måten å ikkje få stoffet til å oksidere...har fortsatt ikkje fått svar på kva blokken var laga av... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Er kobberblokk.. nærmere bestemt denne Men lurer på om dette kan gjøre slik at jeg får høyere temperaturer? Vet ikke om det er sånn på cpu blokka også(maze4).. men gidder ikke ta av for å sjekke med mindre det kan gjøre sånn at jeg får høyere temperaturer.. Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 eg trur ikkje du får høgre temp.viss det er snakk om noko så er det kanskje snakk om 0.1-1 grader... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Oksideringen vil ikke føre til at du får høyere temperatur. I allefall ikke som du klarer å måle. Det skal jeg love. Derimot vil et lakklag medføre dette, så det må du ikke bruke. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 eg trur ikkje du får høgre temp.viss det er snakk om noko så er det kanskje snakk om 0.1-1 grader... Ok, noen andre som kan si noe om dette? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 eg trur ikkje du får høgre temp.viss det er snakk om noko så er det kanskje snakk om 0.1-1 grader... Ok, noen andre som kan si noe om dette? Ja, hør på hva Arctic sier! Ingen lakk på flaten mot core! Om blokka over tid blir litt misfarget, så spiller det absolutt ingen rolle. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 etter plansliping kan du lakke blokken med antioksiderende klarlakk... då slepper du "rusten"... Denne var vel årets. Ikke akkurat mye vits å planslipe da... Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 eg trur ikkje du får høgre temp.viss det er snakk om noko så er det kanskje snakk om 0.1-1 grader... Ok, noen andre som kan si noe om dette? Ja, hør på hva Arctic sier! Ingen lakk på flaten mot core! Om blokka over tid blir litt misfarget, så spiller det absolutt ingen rolle. Takk, det sparte meg for en demontering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå