Gå til innhold

Programvare som endrer filnavn til Dato og klokkeslett?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt tak i et enkelt program, (gratis eller billig) som kan navngi bildene mine etter dato og klokkeslett!

Finnes det programmer som kan hente ut denne informasjonen fra bildefilene, og navngi deretter?

Når jeg overfører bilder fra iphonen til pc, får filene navn IMG_0001 osv... Mens jeg kunne tenkt meg datoformat 2017-03-14-09-45 eller noe slikt. Når klokkeslett også tas med i filnavnet får hvert bilde helt individuelle navn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle gjerne hatt tak i et enkelt program, (gratis eller billig) som kan navngi bildene mine etter dato og klokkeslett!

Finnes det programmer som kan hente ut denne informasjonen fra bildefilene, og navngi deretter?

Når jeg overfører bilder fra iphonen til pc, får filene navn IMG_0001 osv... Mens jeg kunne tenkt meg datoformat 2017-03-14-09-45 eller noe slikt. Når klokkeslett også tas med i filnavnet får hvert bilde helt individuelle navn.

FastStone Image Viewer kan gjøre akkurat det du er ute etter.

Lenke til kommentar

Hurtigløsningen er å sortere etter dato endret i utforsker, hvis du bruker windows.

Det funker helt til det dukker opp en fil med samme filnavn :-) Når man har tatt mange nok bilder, så begynner filnavnene på IMG_0001 igjen...

Lenke til kommentar

Lar det seg gjøre med mange bilder samtidig, eller må man inn på en og en? Det kan bli litt av en jobb :-)

Lenke til kommentar

Hurtigløsningen er å sortere etter dato endret i utforsker, hvis du bruker windows.

Det funker helt til det dukker opp en fil med samme filnavn :-) Når man har tatt mange nok bilder, så begynner filnavnene på IMG_0001 igjen...

Sant nok. Selv tar jeg bilder i raw (40-45 MB per bilde), så for at ikke maskina skal nesten gå i stå ved åpning av en mappe, så har jeg bare noen hundre bilder i hver mappe. Da slipper man også at samme navn går igjen i samme mappe. Sortering etter dato endret er også veldig kjekt hvis man bruker flere kamera og ønsker at de vises kronologisk etter tid og ikke numerisk.

Lenke til kommentar

Lar det seg gjøre med mange bilder samtidig, eller må man inn på en og en? Det kan bli litt av en jobb :-)

Når du skal hente inn bilder fra et minnekort eller fra kamera via kabel så gjør Faststone dette på alle bildene. Du velger hvordan det skal bli når du henter bildene inn, enten med orginalt filnavn eller slik du ønsker det eller noe annet.

Lenke til kommentar

Når du skal hente inn bilder fra et minnekort eller fra kamera via kabel så gjør Faststone dette på alle bildene. Du velger hvordan det skal bli når du henter bildene inn, enten med orginalt filnavn eller slik du ønsker det eller noe annet.

Hvordan endrer jeg filnavn på bilder som allerede ligger i en mappe på harddisken?

Lenke til kommentar

Hvordan endrer jeg filnavn på bilder som allerede ligger i en mappe på harddisken?

Det kan ikke FastStone gjøre så her får du finne en annen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...