Kurt Lekanger Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Spår dramatisk prishopp på SSD Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Det samme ble vel sagt forrige kvartal og... Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Prisstigningen vil nok komme, men etter hvert vil tilbud og etterspørsel matche hverandre, og så vil prisene synke, evt, vil prisene holde seg og minnestørrelsen øke. Jeg husker en gang på 90-tallet da flere norske såkalte data-blader ba folk skynde seg å kjøpe PC, for om ett år ville prisene dobles. Året etter var prisene halvert. Akkurat som jeg forutså. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tror vel ikke vi har særlig å beskyme oss for. Men litt usikker på i artikkelen om det er sata\ PCI-E som er den som går opp i pris? Skulle det skje kan man gå på bruktmarkedet, det kan ikke de som kjøper ferdig bygget pc, men tviler på de bryr seg om det. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 snurredisker ser derimot ut til å falle noe bra PC-salget er så dårlig slik at SSD-prisene ikke spretter opp enda mer... 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tror vel ikke vi har særlig å beskyme oss for. Men litt usikker på i artikkelen om det er sata\ PCI-E som er den som går opp i pris? Skulle det skje kan man gå på bruktmarkedet, det kan ikke de som kjøper ferdig bygget pc, men tviler på de bryr seg om det. Du vet vel at både SATA og PCIe SSD disker bruker akkurat samme minnebrikker og det er disse minnebrikkene det er dårlig tilgang på, så prisen vil jo selvsagt øke for begge typene disker. 3 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tror vel ikke vi har særlig å beskyme oss for. Men litt usikker på i artikkelen om det er sata\ PCI-E som er den som går opp i pris? Skulle det skje kan man gå på bruktmarkedet, det kan ikke de som kjøper ferdig bygget pc, men tviler på de bryr seg om det. Om Cola blir dyrere spiller det ingen rolle om det er glass, boks eller plastflaske det tappes på... 1 Lenke til kommentar
Aeyoun Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Dette kan da umulig stemme. Jeg ser at virtuelle servere med relativt mye diskplass som tilbyr SSD-disker har falt veldig i pris de siste par månedene. Bare de siste par ukene har prisene blitt redusert kraftig hos flere store tilbydere. Om ikke disse selskapene ikke har spådd at prisene vil forbli lave ville de vel aldri ha senket prisene nå? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Dette kan da umulig stemme. Jeg ser at virtuelle servere med relativt mye diskplass som tilbyr SSD-disker har falt veldig i pris de siste par månedene. Bare de siste par ukene har prisene blitt redusert kraftig hos flere store tilbydere. Om ikke disse selskapene ikke har spådd at prisene vil forbli lave ville de vel aldri ha senket prisene nå? Nå har jo selskaper som Vultr og de andre allerede kjøpt inn den kapasiteten de har til priser som ikke er berørt av prisoppgangen. Så hvorfor øke prisen nå, før de har kjøpt utstyr med høyere pris? Og selskaper som Vultr er i sterk konkuranse med DigitalOcean og Linode og 5 dollar pakker. Vultr gjorde nå første fremstøt med å tilby den minste pakken til 2,5 dollar. Det øker presset på de to andre. Dette er store selskaper med dype lommer og deres priser påvirkes lite eller ingen grad av denne SSD prisøkningen. Så å bruke selskaper som det til å vurdere om priser på SSDer øker blir jo ikke riktig. Et annet eksempel er jo det markante økningen i RAM priser siste året. Har ikke gitt noe særlig økning hos webhoster/server utleiere. Og null økning hos selskaper som Vultr og DO/Linode Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 snurredisker ser derimot ut til å falle noe Gjør de? Det må være 4-5 år siden jeg kjøpte 4 TB-disker for 1200 kr/stk og jammen koster ikke de billigste omtrent det samme fortsatt. HDD-prisene har holdt seg irriterende stabilt selv om toppmodellene har krøpet opp fra 6 til 12 TB samtidig. Salgsstart for 14 og 16 TB ventes mot slutten av året. 2 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Støtter Simen1 der, jeg kjøper en del snurredisker og f.eks Seagate Archive 8TB diskene jeg kjøpte for første gang i 2015, har jo gått opp fra 2.400 kroner den gang til nå nesten 2.700 kroner. Dollarkursen har vel mye skyld i dette. Men det viser jo at det ikke har vært noen store kutt akkurat. Slike eksempler er det mange av. Kommer tydelig frem når jeg sjekker gamle ordrer. Noen disker har jeg jo kjøpt på tilbud, da er det jo noe annet. Men f.eks Seagate Archive har jeg aldri kjøpt på tilbud. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Det er nok litt med HDD-prisene som det er med bensinprisene. Etter flommen og kroneverdien gikk ned, har folk godtatt en høyere pris. Samme når drivstoffavgiftene gikk opp til nyttår, så har forbrukerne godtatt høyere priser. Er sikker på mange ledd tjener mer på drivstoff nå enn i fjor. 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Det er nok litt med HDD-prisene som det er med bensinprisene. Etter flommen og kroneverdien gikk ned, har folk godtatt en høyere pris. Samme når drivstoffavgiftene gikk opp til nyttår, så har forbrukerne godtatt høyere priser. Er sikker på mange ledd tjener mer på drivstoff nå enn i fjor. Usikker på at dette er penger i kassen til selgerene. Jeg har reist litt i land som India, Sri Lanka og Malaysia de siste årene og i alle fall de to første er jo ikke kjent for å ha høye priser. Men kan love deg at ting som harddisker og annet pc utstyr faktisk er dyrere der borte enn her i Norge. Vanskelig å tro, men Norge har noen av de beste prisene på elektronikk. Noen ting koster selvsagt litt mer her. Jeg sjekket f.eks prisen på alle komponentene jeg kjøpte til min nye server nå i 2015 mot prisene i verden (selvsagt svarte ikke folk fra alle land, men relevante og viktige land) og på en pris på litt over 9200 kroner, kunne jeg spart rundt en tusenlapp på DDR4 brikkene i land som Nederland og Tyskland. 32GB ECC RAM. Men ellers var det bare noen få kroner her og der. Flommen du nevnte skapte jo en reell mangel på disker. Prisene gikk noe ned igjen, men aldri til før flom priser. Kan være produsentene sitter igjen med mer, men marginene til f.eks komplett som står for den største importen her i landet tviler jeg har gått opp. Da ville jeg kunne få kjøpt harddisker og annet billigere i India. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Det er nok litt med HDD-prisene som det er med bensinprisene. Etter flommen og kroneverdien gikk ned, har folk godtatt en høyere pris. Samme når drivstoffavgiftene gikk opp til nyttår, så har forbrukerne godtatt høyere priser. Er sikker på mange ledd tjener mer på drivstoff nå enn i fjor. Usikker på at dette er penger i kassen til selgerene. Jeg har reist litt i land som India, Sri Lanka og Malaysia de siste årene og i alle fall de to første er jo ikke kjent for å ha høye priser. Men kan love deg at ting som harddisker og annet pc utstyr faktisk er dyrere der borte enn her i Norge. Vanskelig å tro, men Norge har noen av de beste prisene på elektronikk. Noen ting koster selvsagt litt mer her. Jeg sjekket f.eks prisen på alle komponentene jeg kjøpte til min nye server nå i 2015 mot prisene i verden (selvsagt svarte ikke folk fra alle land, men relevante og viktige land) og på en pris på litt over 9200 kroner, kunne jeg spart rundt en tusenlapp på DDR4 brikkene i land som Nederland og Tyskland. 32GB ECC RAM. Men ellers var det bare noen få kroner her og der. Flommen du nevnte skapte jo en reell mangel på disker. Prisene gikk noe ned igjen, men aldri til før flom priser. Kan være produsentene sitter igjen med mer, men marginene til f.eks komplett som står for den største importen her i landet tviler jeg har gått opp. Da ville jeg kunne få kjøpt harddisker og annet billigere i India. Ja vi har gode priser på det meste her i Norge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå