1Dr.E Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg har bodd i et hus sammen med kona siden 2011. Vi har skilt lag, jeg har kjøpt henne ut av huset, og sender inn skjøte der hennes halvdel av huset overdras til meg uten at huset har vært utlyst på det frie marked. Må jeg bo i huset i 12 mnd fra dags dato for å slippe å skatte av gevinst? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Nei det tror jeg ikke, jeg er meget sikker på at perioden du allerede har bodd der teller. Det sagt regner jeg med at dere har søkt kartverket om endring av skjøte grunnet samlivsbrudd? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Ja, og det skjøtet var et kapittel for seg selv. Makan, jeg endte opp med å ringe inn og få en på telefonen til å ta meg gjennom punkt for punkt. At man under punkt tre selv skal skrive inn teksten "Fritak i hht. §8 i DAL" kan umulig være noe hvermansen skal skjønne... -- Har ingen planer om å flytte med det første, men skulle drømmehuset dukke opp i riktig skolekrets så vet man jo aldri. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Jeg trooor det er DokumentAvgiftsLoven. Edit: Joda: § 8. Fritatt for avgift er: a) dokument som overfører hjemmel som eier eller bruker til fast eiendom til ektefelle ved den annen ektefelles død eller ved skifte av felleseie i forbindelse med separasjon eller skilsmisse Endret 15. mars 2017 av 1Dr.E 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Jeg ringte også inn og fikk dem til å gå igjennom søknaden for meg når jeg heiv ut eksen. Er jo snakk om mye penger. Husker ikke hvor lang tid det gikk ifra når jeg endret skjøtet og til jeg solgte men jeg gjorde nå ingeting annet enn at jeg trur jeg krysset av på et skjema ifbm megler hvor jeg da opplyste at jeg hadde bodd der de siste 11 måneder. Ganske sikker på at det ikke skal være av betydning da det er nettopp det den søknaden til kartverket gjelder, sålenge eksen ikke legger seg opp i det, da. Søknaden er jo for å bekrefte at det ikke er et salg. Hun kan muligens ha et ellerannet krav om å bli kompensert - ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Man har jo bodd i huset, selv om man ikke har eid det alene. (Og det kan jeg ikke huske er et krav.) Ergo vil allerede gjennomført botid før man overtok hele boligen være godt nok. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Ektefeller godskrives hverandres botid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå