zeebra Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Ser at det er mulig Aker Solutions skal selges: http://e24.no/energi/aker-solutions/finansavisen-aker-solutions-blir-solgt-ut-av-landet/23948623 Det er delvis interessant i seg selv, men det jeg stusser over her i artikkelen er at det ikke står noe om hva selskapet verdsettes til hvis f.eks prisen ender på 60 Kr per aksje. Artikkelen føles helt tom for virkelig informasjon, og virker kun å bry seg om relative ting til relativt som aksjeprisen. Aksjeprisen er irrelevant. Eller, den er relevant fordi det viser at selskapet blir priset over markedspris, men når man snakker om salg av hele selskapet må det jo fremkomme hva selskapet verdsettes til i de foreslåtte prisene, slik at man faktisk har konkret informasjon i en artikkel fra en økonomiavis. For min del blir det slik: Jeg leser artikkelen og tenker over om dette er et bra salg for Norge på et tidspunkt hvor penger (spesielt fra USA) er mer og mer verdiløst. Jeg tenker videre, hmm, hva er markedsverdiene til HELE selskapet, og hva verdsettes det til i forhold til budet. Hva er omsetningen i forhold til verdien det verdsettes til og hvordan ser resultatene ut på et normalt år. Blir skuffet over kvaliteten på slike artikler, som ikke nevner informasjon som er relevant for leseren. En artikkelen med kun tom informasjon som "aksjepris" heller enn faktiske data som hva selskapet verdsettes til i forhold til den aksjeprisen. Er dere enige i min "klage" her? Og til slutt, hva synes dere hvis et Norsk selskap blir solgt til Amerikanske selskap som sitter på subsidierte penger staten har delt ut til selskapene? Det gjelder ikke bare Aker Solutions, men generelt. Bør staten gå inn å kjøpe resterende del av Aker Solutions? PS. Jada, jeg kan sjekke og regne ut selv. Men det er ikke poenget. Endret 14. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Om du er ute etter tunge analyser er ikke e24 stedet. De er en tabloid økonomiavis for massene, og massene bryr seg katta om det du ønsker informasjon om. Derfor bruker ikke e24 ressurser på å analysere budet. Det synes jeg er helt OK at en gratis nettavis på norsk unnlater å gjøre, selv om det selvfølgelig hadde vært kjekt om noen tok på seg jobben med å gjøre det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Blir penger (spesielt fra USA) mer og mer verdiløse? Har den amerikanske staten delt ut penger til amerikanske selskaper? På hvilken måte? Anonymous poster hash: 9edd7...239 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Om du er ute etter tunge analyser er ikke e24 stedet. De er en tabloid økonomiavis for massene, og massene bryr seg katta om det du ønsker informasjon om. Derfor bruker ikke e24 ressurser på å analysere budet. Det synes jeg er helt OK at en gratis nettavis på norsk unnlater å gjøre, selv om det selvfølgelig hadde vært kjekt om noen tok på seg jobben med å gjøre det. Haha, takk. Neida, ikke svært tunge analyser. Forsøker egentlig bare å holde meg litt oppdatert om økonominyheter i Norge, men blir skuffet over kvaliteten til e24 som er ment å være en økonomiavis. Om E24 E24 er Norges største nettavis for økonomi og næringsliv. Vi gir deg det aller siste fra aksjemarkedet, og tar pulsen på norsk og internasjonal økonomi, pluss nyheter fra felter som IT, ledelse, energi og bil. Jeg vil uansett ikke påstå at det dagens næringsliv eller hegnar trykker er av mye høyere kvalitet enn e24. Har du noen alternativer til disse? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Blir penger (spesielt fra USA) mer og mer verdiløse? Har den amerikanske staten delt ut penger til amerikanske selskaper? På hvilken måte? Anonymous poster hash: 9edd7...239 Ja, relativt sett blir penger fra USA mer verdiløse. Angående bedriftene ble de ikke bare direkte reddet og subsidiert, men pengetrykkingen i USA endte opp hos de store selskapene som endte opp med enorme kontantreserver, som de igjen brukte på å kjøpe egne aksjer med. Ifølge statistikk kom ikke pengetrykkingen stordelen i befolkingen i USA tilgode, ei heller konsum eller slike ting. Aksjemarkedet i USA er på all time high, men økonomien er ikke det. Så du kan egentlig si pengetrykkingen kom de rike til gode, gjennom selskapene og aksjemarkedet og den finansielle økonomien. Så, relativt sett, pengene Amerikanske selskaper bruker på å by på f.eks Aker Solution er dermed relativt sett mindre verdt. Det er bare løse penger som ikke kom fra økte økonomiske aktiviteter eller økt profitt. Jeg glemte å forklare det relative her. USA sin overprisede dollar. Dollaren burde egentlig ha falt i verdi i et fritt globalt finansmarked, men det har den ikke gjort. USA sin dollar ER overpriset, noe handelsbalansen til USA er et sterkt bevis for. USA kan skylde så mye de vil på Kina, men den største ubalansen i verden er faktisk USA sin dollar. Det internasjonale markedet for finans er ikke et fritt marked, det er et marked som subsidierer dollaren og fører til at den er overpriset. En riktig priset dollar er omtrent halvparten av dagens verdi. 2 dollar for 1 Euro. Endret 14. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Her er det noen som farer med alternative teorier, ser jeg. Anonymous poster hash: 9edd7...239 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 (endret) Her er det noen som farer med alternative teorier, ser jeg. Anonymous poster hash: 9edd7...239 Hva hadde skjedd hvis dollaren var mindre verdt? Jo, eksport fra USA hadde blitt billigere for andre, og import til USA fra andre land hadde blitt dyrere. Hva hadde skjedd hvis USA hadde eksportert mer og importert mindre? Joda, handelsbalansen hadde blitt mer balansert. Selvfølgelig er USA sin valuta overpriset, det er ikke noe alternativ teori, det er åpenbart. Eller er det ikke det du mente? Du mente at penger fra USA blir mer verdiløse? Når man deler ut penger som ikke har blitt skapt av verdiskapning, og rett og slett bruker trykkeriet for å dele ut mer penger, så blir jo pengene i omløp per definisjon mindre verdt. Eller mente du ikke det heller? Du mente at det er en alterantiv teori at dollaren ikke har falt i verdi fordi den er subsidiert i det internasjonale finansmarkedet? Dollarens posisjon er unik, nemlig fordi den er subsidiert i det internasjonale finansmarkedet. Dollaren er rundt 50-60% av all handel i finansmarkedet fordi alt er priset i dollar, noe som tvinger land til å handle i dollar og ha dollar til å omsette med. Alt dette og mer, subsidierer dollaren i det internasjonale finansmarkedet, noe som fører til at dollaren er sterkere enn den burde være. Når ett land kontrollerer pengene som brukes i det internasjonale finansmarkedet er selvfølgelig ikke dette internasjonale finansmarkedet fritt. Endret 15. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Dollaren er ekstremt likvid. Om oppgjør skjer i dollar, kan staten veksle det i de instrumenter de måtte ønske den samme dagen som de får oppgjør. Det er derfor praktisk talt ingen risiko i å få oppgjør i dollar fra amerikansk selskap, sammenlignet med noen som helst annen måte å få betalt på. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 15. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2017 Joda. Det stemmer jo det. Men hadde det her vært riktig av den Norske staten som allerede er deleier i Aker Solutions å kjøpe resten av selskapet? Eller er dette et skrotsalg hvis man tar i betraktning fremtidige utsikter osv. Penger er jo ikke verdt noe før man har fått noe for disse pengene. Er det isåfall mer nyttig å beholde Aker i Norge enn å selge selskapet mot noen dollar når dollaren er på 10 år høynivå i forhold til kronen? Forutsatt at midlene blir vekslet til kroner med en gang, utgjør de ikke noe riskiko, men det langsiktige risikoen er jo en korreksjon i verdien av dollar som gjør at dollaren faller betydelig i verdi, og ikke bare teoretisk i forhold til det jeg snakket om, men faktisk i forhold til gjennomsnittsverdi. Hva er isåfall best her? Å beholde et selskap med faktisk verdi, eller å få inn noen penger? Jeg synes Norge er blant verdensmestre i å selge egne selskaper til utlandet altfor billig, noe som får meg til å rynke litt ekstra på nesen over dette potensielle salget. Såvidt jeg kan finne er markedsverdien til Aker Solutions idag rundt 13 milliard kroner. Selskapet hadde i 2016 en EBITDA på 2.1 milliard kroner med et synkende overskudd på 540 million eller skuffende resultat på 57 million, ned fra 1.28 milliard i 2014. Omsetning i 2016 på 25 milliard, ned fra 2014's 32 milliard. Er det virkelig verdt å selge et slikt selskap for f.eks 20 millard kroner? Det er faktisk talt småpenger i dagens marked. Derfor enda mer relevant, bør staten gå inn og kjøpe resterende del her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå