Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, tenk så synsete, å anta folk som er avhengig av bil bruker bil. Noen andre ting du ønsker å få dokumentert i samme slengen? At jorda ikke er flat?

You tell me, det er du som sitter med fasitten på alt her.

 

Folk som ikke bruker bil? Barna kommer seg dit selv, eller man tar kollektiv eller sykler. Men hva har dette egentlig med saken å gjøre? Spørsmålet var hvorfor det er noen slags motsetning mellom å ta taxi og ønske mindre bilkjøring.

Se redigeringen i innlegget mitt over. Men om du ikke ser hykleriet til dette tullepartiet, da skal ikke jeg bruke tid på å overtale deg.

 

Ja, akkurat, per innbygger. Jeg foreslår du ser på tall, og ikke enkeltbilder (som vittig nok, om noe, illustrerer poenget mitt, med den store andelen busser og taxier på bildene).

Det er du som kommer med påstandene her, da får du vise til disse "tall" du snakker om.

 

 

Fasiten er at du ikke er det minste interessert i en saklig diskusjon, hvem i alle dager er det som ber om dokumentasjon på at folk som er avhengig av bil, bruker bil, av noen annen grunn enn å krangle for kranglingens del?

 

Hva er hykleriet, jeg spørs deg nok engang, du bare sier det hykleri gang på gang. Folk som kjører lite bil kjører mer taxi, hvorfor er det da hyklersk å ta taxi om man mener folk skal kjøre lite bil?

 

Du ba om eksempler, du fikk de.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å kritisere Lan fordi hun forurenser. Hun forurenser langt mindre i det private enn hva gjennomsnittsnordmannen gjør, og hadde alle gjort de valgene hun gjør i det private så ville byen vært merkbart mer "grønn".

Helt sikker på det?

Har du det komplette "klimaregnskapet" hennes? At hun resirkulerer litt eller ikke spiser så mye kjøtt blir fort spist opp hvis hun flyr en gang i blandt? Og selv lange togturer til sydeuropa forurenser litt, selv om det er med tog.

 

Jeg tviler på at hun evt. skulle være mye over gjennomsnittet, og ettersom hun (så vidt jeg vet) ikke har barn, er det nok ganske sannsynlig at hun ligger godt an PRIVAT.

 

Uansett, er det særlig det "offentlige" forbruket som kritiseres mest her.

I jobben hennes er hun en miljøversting i forhold til mange andre, med flere flyreiser og generelt mye reisevirksomhet.

 

Personlig kjører jeg en del bil, men ettersom jeg aldri flyr hverken privat eller i jobb, er nok mitt totalforbruk MYE lavere enn hennes.

 

Har aldri hørt henne si at hun prøver å unngå reiser ved å gjøre telefonkonferanser i stedet for.

Hun gjør forhåpentligvis vis en del av det også, men pussig at vi ikke hører noe om dette.

 

Personlig, synes jeg godt hun kan reise mye og fly hit og dit. Hun har sikkert en travel hverdag.

Det det reageres på er at hun tvinger alle andre (inklusive meg selv) til å bruke mange ekstra timer på kollektivtransport etc, på tross av at også VI har travle hverdager, og tillater så lite fleksibilitet for oss andre.

 

Dette er jo ikke noen argumenter mot det å tenke miljø som sådan. Hennes valg gjør ikke noe med evt. argumentene for eller mot tiltakene som gjøres.

 

Og ja, hun er bare et menneske hun også, og gjør helt sikkert dårlige beslutninger til tider. Dette er helt greit.

 

Men når man har et ganske ekstremt budskap og politikk som griper kraftig inn i mange sin personlige hverdag, må man være veldig nøye på hvordan man selv fremstår og oppfører seg. Da må man kunne tåle kritikk når man selv ikke klarer/vil følge etter de samme reglene, og ikke lager rom for at andre skal kunne disponere sitt "klimaavtrykk" LITT anderledes enn det hun selv gjør.

Lenke til kommentar

For folk som bruker kollektivtransport som sitt hovedtransportmiddel er ikke prisene på enkeltbiletter relevant, hva koster månedskort?

 

AtW

Kollektivtilbudet i Bergen er såpass dårlig at med mindre du bor og jobber svært sentralt, går det ikke an å bruke det som hovedtransportmiddel. Der jeg bor går det buss én gang i timen i rushet, eller annen hver time ellers. I helgene enda dårligere. Jeg bor ca. 15-20 minutter med bil utenfor Bergen Sentrum, eller ca. 1 til 1,5 timer med buss. Det vil si at jeg kan velge mellom å bruke nesten én arbeidsuke av min fritid i måneden bare på bussreise, eller jeg kan betale de 500-700 kronene ekstra det koster å ta bilen, og ha flere timer ekstra fritid hver dag. Og den fritiden i en allerede svært travel hverdag er vel verd de ekstra hundrelappene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For folk som bruker kollektivtransport som sitt hovedtransportmiddel er ikke prisene på enkeltbiletter relevant, hva koster månedskort?

 

AtW

Kollektivtilbudet i Bergen er såpass dårlig at med mindre du bor og jobber svært sentralt, går det ikke an å bruke det som hovedtransportmiddel. Der jeg bor går det buss én gang i timen i rushet, eller annen hver time ellers. I helgene enda dårligere. Jeg bor ca. 15-20 minutter med bil utenfor Bergen Sentrum, eller ca. 1 til 1,5 timer med buss. Det vil si at jeg kan velge mellom å bruke nesten én arbeidsuke av min fritid i måneden bare på bussreise, eller jeg kan betale de 500-700 kronene ekstra det koster å ta bilen, og ha flere timer ekstra fritid hver dag. Og den fritiden i en allerede svært travel hverdag er vel verd de ekstra hundrelappene.

 

 

Om du mener kollektivtransport er praktisk eller ikke, har ca null og niks med det jeg spurte om å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ingen grunn til å kritisere Lan fordi hun forurenser. Hun forurenser langt mindre i det private enn hva gjennomsnittsnordmannen gjør, og hadde alle gjort de valgene hun gjør i det private så ville byen vært merkbart mer "grønn".

Helt sikker på det?

Har du det komplette "klimaregnskapet" hennes? At hun resirkulerer litt eller ikke spiser så mye kjøtt blir fort spist opp hvis hun flyr en gang i blandt? Og selv lange togturer til sydeuropa forurenser litt, selv om det er med tog.

 

Jeg tviler på at hun evt. skulle være mye over gjennomsnittet, og ettersom hun (så vidt jeg vet) ikke har barn, er det nok ganske sannsynlig at hun ligger godt an PRIVAT.

 

Uansett, er det særlig det "offentlige" forbruket som kritiseres mest her.

I jobben hennes er hun en miljøversting i forhold til mange andre, med flere flyreiser og generelt mye reisevirksomhet.

 

Personlig kjører jeg en del bil, men ettersom jeg aldri flyr hverken privat eller i jobb, er nok mitt totalforbruk MYE lavere enn hennes.

 

Har aldri hørt henne si at hun prøver å unngå reiser ved å gjøre telefonkonferanser i stedet for.

Hun gjør forhåpentligvis vis en del av det også, men pussig at vi ikke hører noe om dette.

 

Personlig, synes jeg godt hun kan reise mye og fly hit og dit. Hun har sikkert en travel hverdag.

Det det reageres på er at hun tvinger alle andre (inklusive meg selv) til å bruke mange ekstra timer på kollektivtransport etc, på tross av at også VI har travle hverdager, og tillater så lite fleksibilitet for oss andre.

 

Dette er jo ikke noen argumenter mot det å tenke miljø som sådan. Hennes valg gjør ikke noe med evt. argumentene for eller mot tiltakene som gjøres.

 

Og ja, hun er bare et menneske hun også, og gjør helt sikkert dårlige beslutninger til tider. Dette er helt greit.

 

Men når man har et ganske ekstremt budskap og politikk som griper kraftig inn i mange sin personlige hverdag, må man være veldig nøye på hvordan man selv fremstår og oppfører seg. Da må man kunne tåle kritikk når man selv ikke klarer/vil følge etter de samme reglene, og ikke lager rom for at andre skal kunne disponere sitt "klimaavtrykk" LITT anderledes enn det hun selv gjør.

 

 

 

Tvinger, javel? Hvordan blir du tvunget?

 

Og hva baserer du det på at hun er noen jobbversting kontra andre i liknende jobb?

 

Sier ikke at Lan er hevet over kritikk, eller ikke gjøre dumme ting, men å kjøre taxi i jobben stikker seg ikke akkurat ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet her. Det de ønsker er at færre skal eie bil, folk som ikke eier bil kjører mer taxi, hvor er motsetningen mellom liv og lære som skisseres her?

 

AtW

Problemet ditt virker å være at du isolerer deres ønske om at færre skal eie bil, heller enn å forholde deg til hva MDG og deres politikere står for og ytrer ellers. Når de som kraftigst tar til orde for å velge miljøvennlige alternativer og begrense utslipp selv ikke gjør det er det åpenbart en viss avstand mellom liv og lære, men det misstenker jeg at du egentlig forstår selv og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke helt problemet her. Det de ønsker er at færre skal eie bil, folk som ikke eier bil kjører mer taxi, hvor er motsetningen mellom liv og lære som skisseres her?

 

AtW

Problemet ditt virker å være at du isolerer deres ønske om at færre skal eie bil, heller enn å forholde deg til hva MDG og deres politikere står for og ytrer ellers. Når de som kraftigst tar til orde for å velge miljøvennlige alternativer og begrense utslipp selv ikke gjør det er det åpenbart en viss avstand mellom liv og lære, men det misstenker jeg at du egentlig forstår selv og.

Å ta taxi innimellom er jo det miljøvennlige alternativet...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser ikke helt problemet her. Det de ønsker er at færre skal eie bil, folk som ikke eier bil kjører mer taxi, hvor er motsetningen mellom liv og lære som skisseres her?

 

AtW

Problemet ditt virker å være at du isolerer deres ønske om at færre skal eie bil, heller enn å forholde deg til hva MDG og deres politikere står for og ytrer ellers. Når de som kraftigst tar til orde for å velge miljøvennlige alternativer og begrense utslipp selv ikke gjør det er det åpenbart en viss avstand mellom liv og lære, men det misstenker jeg at du egentlig forstår selv og.

Å ta taxi innimellom er jo det miljøvennlige alternativet...

 

AtW

 

Artig. Så dieselbil (diesel-taxi) er det miljøvennlige alternativet, ikke miljøvennlige taxier eller kollektivtransport? Jeg tror astmatikerne vil være uenige ;)

Lenke til kommentar

Folk som tar taxi innimellom i denne konteksten er gjerne folk som ellers tar kollektiv. Men joa, det er mer miljøvennlig å ta det enda mindre. Men er det motstridende mellom liv og lære? Fordi man bare er mer miljøvennlig istedet for mest miljøvennlig. AtW

Man skulle vell tro at de som roper høyest om at vi må kutte utslipp, og ønsker å påføre andre størst begrensninger med samme begrunnelse, ville velge de miljøvennlige alternativene når de er så lett tilgjengelige. Det er tross alt få ellers i landet forunt å ha så lett tilgang på både kollektivtransport og miljøvennlig taxi som Lan her har. Så ja, jeg vil si at det er en viss avstand mellom liv og lære når de som sterkest tar til orde for å kutte utslipp ikke selv velger de mest miljøvennlige alternativene når de tross alt er så lett tilgjengelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest miljøvennlig alternativet er å ta kollektiv og sykkel feks og spe på med taxi. Det er det som er det rare her, at folk har fått det for seg at miljøvennlig transport og taxi er motsetninger. AtW

Det folk har "fått for seg" er vell heller at dieselbil ikke er miljøvennlig, selv ikke når en taxisjåfør kjører den, sammenlignet med miljøvennlige taxier og kollektivtransport. Derfor virker det naturlig at de som roper høyest om å få ned utslipp og begrense bruken av dieselbil velger disse alternativene, særlig når de har disse tilbudene så lett tilgjengelig, og ønsker å påføre andre vesentlig større ulemper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøre taxi er å begrense bruken kraftig. 

Om en i steden for egen bil hyppig tar taxi, og ikke en gang da gidder å benytte seg av de miljøvennlige taxiene, går man åpenbart ikke foran som et særlig godt eksempel for vanlige folk som faktisk blir truffet av begrensningene MDG innfører, og som ikke får betalt taxi av kommunen. Det er de færreste forunt å få sponset taxi av jobben, og man skulle kanskje tro at de som skriker opp høyest om å begrense utslipp i størst mulig grad prøvde å gjøre det. Særlig når en selv bor sentralt i Oslo og i utgangspunktet ikke har så stort behov for bil. 

 

Og hvordan er tilbudet lett tilgjengelig?

 

Fra førstepostens linker:

Dagbladets ringerunde blant taxi-selskapene Oslo Taxi, Norgestaxi og Christiania Taxi viser at det ikke er riktig at det er vanskelig å velge miljøvennlig taxi i Oslo.

Alle de tre selskapene forteller at de har hatt tilbud om miljøvennlig i taxi i flere år.

Dette svarer taxi-selskapene

Hos Oslo Taxi kan man bestille blant nærmere 100 miljøvennlige biler, enten ved å bestille fra selskapets nettsider eller ved å ringe til selskapets sentralbord, opplyser kommunikasjonssjef Maja Høgstad.

 

 

 

 

Er ikke spesielt lett tilgjengelig her i byen ihvertfall.

 

Andre løsninger enn dieseltaxi er nok lettere tilgjengelig for en som bor sentralt i Oslo, som Lan tilsynelatende gjør.

 

http://www.dagsavisen.no/helg-nye-inntrykk/portrett/gronnskollingen-1.791482

 

Videre er det ikke akkurat det at folk kjører taxi innimellom mdg fokuserer på. AtW 

 

MDG vil ha ned utslippene, både av klimagasser og partikler som er skadelige for astmatikere som dieselbil angivelig er særlig ille på. De er videre sterke forkjempere for økt bruk av kollektivtilbudet og miljøvennlige kjøretøy, og søker å vanskeliggjøre å velge annerledes. Da burde et minimum av hva man kunne forvente være at de selv velger det mest miljøvennlige. Å få taxi betalt av kommunen når du bor og jobber sentralt i Oslo er ikke noe offer eller eksempel til etterfølgelse for andre osloborgere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke de færreste forunt i det hele tatt, hvem er det som må ta taxi i embedetes medfør og ikke får det dekt?

 

Og kjører lan taxi unødvendig mye? Kritikken i tråden har vært at hun kjører taxi.

 

Er det virkelig enkelt? Bruker app eller plukker opp på holdeplass. Virker ikke som jeg kan velge det i appen, og på holdeplass får du den første. Det er sikkert mulig om man ringer og spesifikt ber om det, men det var ukjent for meg. (og på mange vis lite effektivt).

 

Så om du velger miljøvennlig skal du ikke få dekt taxi i jobben? Er det logikken?

 

Jeg må innrømme jeg synes dette er å koke suppe på spiker. AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...