Ladyboy69 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Hei, jeg har XLS 15, CXA10 og en Nad c165bee med ledningene SC2 blue edition, Red Edition IN1 signalkabel og Red Edition MJIN1 minijack. Har hørt ufattelig mye bra om høyttalerne og de er snakket opp i skyene. For min del er jeg skuffa. Veldig glad for at jeg kjøpte brukt ihvertfall, helt latterlig å bruke 26k nytt på dette. Min kompis har en Klipsch rf82 mk1 med en gammel sliten Onkyo 747 og dette spiller faktisk bedre enn mine, ihvertfall minst like bra på trøkk og bedre på bass.. Derfor blir jeg faktisk skuffet over å ha brukt så mye penger på noe som er dårligere enn Klipsch høyttalerne for halve prisen av mine.. Det er jo brukbar bass og trykk, men syns ikke det er så jævlig bra som alle CV eiere sier. Skulle ihvertfall tro det var bedre enn noen billige klipsch... Ganske sikker på at jeg har kobla riktig, men vet aldri.. Isåfall så vurderer jeg å selge alt og bytte til Klipsch istedenfor å bruke ekstra unødvendig kr på ingenting. Spørsmålet mitt er egentlig om det er noe feil med anlegget? Eller om det bare er at CV eiere snakker opp anlegget og at det egentlig er litt oppskrytt? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Når du snakker om bra, mener du da lydkvaliteten med tanke på oppløsning og detaljer eller bare oompfh-oompfh-oompfh? Er det noe mer enn mageslående bass du mangler? Det har mye å si hvordan du plasserer høyttalere. Du finner masse info rundt om hvor langt i fra vegg de bør stå, og da vegger i alle retningene. Med høyt trykk får du lett et rom hvor lydbølgene slår i veggene i alle retninger og det blir bare rot. Hvilken kilde har du? Om det nå går en aux fra mobilen skjønner jeg det kan bli litt "kjipt". Onkyo som du sammenligner det med her, er kjent for en ganske varm og fyldig lydsignatur. Det gjør det lett å skru opp fordi man aldri opplever den skarpe vonde diskanten. Noe man trenger på eldre Klipsch, også rf82, som man lett opplever som skarp i horndiskanten. Er det noe særlig endring om du stiller på tonekontrollerne på preamp? Sjekket koblingene bak høyttaler? De har jo mulighet for biamp/biwire og om du har ett kabelpar til hver høyttaler må du ha jumperen festet så det blir strøm til basselement (evt diskant om kun bassen er tilkoblet, men det høres ikke ut som ditt problem). Sikkert mange andre ting også, men du får begynne med dette. Skal ikke se bort ifra at du raskt bytter ut cv med noe som spiller bra og ikke bare høyt, snarlig. Lenke til kommentar
Ladyboy69 Skrevet 14. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2017 Når du snakker om bra, mener du da lydkvaliteten med tanke på oppløsning og detaljer eller bare oompfh-oompfh-oompfh? Er det noe mer enn mageslående bass du mangler? Det har mye å si hvordan du plasserer høyttalere. Du finner masse info rundt om hvor langt i fra vegg de bør stå, og da vegger i alle retningene. Med høyt trykk får du lett et rom hvor lydbølgene slår i veggene i alle retninger og det blir bare rot. Hvilken kilde har du? Om det nå går en aux fra mobilen skjønner jeg det kan bli litt "kjipt". Onkyo som du sammenligner det med her, er kjent for en ganske varm og fyldig lydsignatur. Det gjør det lett å skru opp fordi man aldri opplever den skarpe vonde diskanten. Noe man trenger på eldre Klipsch, også rf82, som man lett opplever som skarp i horndiskanten. Er det noe særlig endring om du stiller på tonekontrollerne på preamp? Sjekket koblingene bak høyttaler? De har jo mulighet for biamp/biwire og om du har ett kabelpar til hver høyttaler må du ha jumperen festet så det blir strøm til basselement (evt diskant om kun bassen er tilkoblet, men det høres ikke ut som ditt problem). Sikkert mange andre ting også, men du får begynne med dette. Skal ikke se bort ifra at du raskt bytter ut cv med noe som spiller bra og ikke bare høyt, snarlig. Spiller dessverre med Aux fra mobil, men den gjorde jo også klipsch høyttalerne.. Er ikke lydkvaliteten jeg tenker på, vet cv ikke har den beste.. Er heller bassen og trøkket som skuffer. Er den mageslående bassen som mangler ja. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) XLS15 burde spille så ørene dine blør. Enten har du koblet noe feil eller så har du store akustiske problemer med rommet. Har du f.eks. koblet pluss og minus motsatt på én av høyttalerne så vil vanligvis alt av trøkk (bass) forsvinne. Endret 14. mars 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Ladyboy69 Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 XLS15 burde spille så ørene dine blør. Enten har du koblet noe feil eller så har du store akustiske problemer med rommet. Har du f.eks. koblet pluss og minus motsatt på én av høyttalerne så vil vanligvis alt av trøkk (bass) forsvinne. Ganske sikker på at jeg har koblet riktig, men hvis jeg har koblet feil så sier du at alt av trøkk (bass) vil forsvinne. Men det forsvinner ikke, det er en del, bare ikke så mye som jeg skulle trodd utifra alt hva jeg har lest om dem. Akkurat som du sier, xls15 burde spille så ørene mine blør, da syns jeg trykket og bassen burde vært bedre enn det jeg opplever Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Sedsbergs svar er kanskje litt lite nyansert, er pluss og minus byttet om på ene høyttaleren forsvinner ikke ALL bass, men det blir betydelig mindre trøkk da selvfølgelig, på grunn av at høyttalerne utfaser hverandre i bassområdet. Har du sjekket at ikke HP-filtrene står på? Sjekket at forsterkeren står i stereo-modus? Lenke til kommentar
Ladyboy69 Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Sedsbergs svar er kanskje litt lite nyansert, er pluss og minus byttet om på ene høyttaleren forsvinner ikke ALL bass, men det blir betydelig mindre trøkk da selvfølgelig, på grunn av at høyttalerne utfaser hverandre i bassområdet. Har du sjekket at ikke HP-filtrene står på? Sjekket at forsterkeren står i stereo-modus? HP filteret er av og den står i stereo-modus. Tviler på at det er det, men er det en forskjell på svart og rød bananplugg? Eller er det bare for at det skal være lettere å koble opp? Fordi jeg bestilte ledninger og bananplugger, og de i butikken hadde satt de på ledningene selv. Den ene ledningen har rød bananplugg på begge/samme "del" av ledningen, men den andre har rød og svart bananplugg på begge/samme "del". Ettersom ledningen har både svart og rød bananpugg på samme så setter jeg fortsatt den svarte på pluss. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Fargene er kun for å hjelpe til å holde oversikt, høyttalere har strengt tatt ingen pluss og minus, lyd er vekselspenning, men det ER viktig at polariteten er LIK på høyre og venstre side for å unngå utfasing. Det er upraktisk når farger, ledninger og plugger er stokket om hverandre, det er lett å bytte om på en da. Forøvrig er det ingen problem å bytte om på ledningene og prøve bare for å høre hvordan forskjellen høres ut.Det neste å se på er kanskje plassering av høyttalerne. De bør stå langs en vekk, gjerne i nærheten av hjørner, ikke i senter av rommet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå