Gå til innhold

Distrubitørene stjeler dine private opptak som du også må betale for .nekter deg å bruke 3djepart utstyr

Anbefalte innlegg

Pussig. Siden jeg sitter i styret i et kabelselskap som leverer signaler fra CD har jeg litt kunnskap om dette. Hos oss er alle kort og dekodere parret, og har vært det i flere år. Testet nå med å bytte programkort mellom mine to dekodere, og da får jeg feilmelding...

Prøv CD-kortene dine i en dekoder fra et annet sted enn CD, f.eks. en Dreambox eller tilsvarende (med "riktig" image), så vil du nok se at de likevel virker problemfritt der... Viasat, derimot, har klart å få til en parring (på HD-tunere) som ikke er hacket enda.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det ingen av dre som bryr dere her ?

skal man bare godta at man må betale ekstra for egen opptak samtidig som man heller ikke får lov å beholde dem ?

Ja, det er helt greit. Det er fortsatt ikke "dine" opptak.

Lenke til kommentar

Er det ingen av dre som bryr dere her ?

skal man bare godta at man må betale ekstra for egen opptak samtidig som man heller ikke får lov å beholde dem ?

Ja, det er helt greit. Det er fortsatt ikke "dine" opptak.

hvorfor er det ikke mine optak ?

Er det likegreit at de som her produsert programmet ikke får et øre av disse pengene ?

Er det greit at de filmene man eventuelt kjøper ikke er mine selv om jeg har betalt for dem ?

Er det greit at du kjøper ting i buttikken og butikken bare kan bestemme at dette får du ikke lov å beholde ?

Lenke til kommentar

Helt sykt at de tar betalt for opptak.

Det hadde jeg aldri funnet meg i. Skaff deg en tredjeparts tuner.

3djepart tuner for altibox er ikke tilgjengelig

Så lenge det går så man må bruke andre nødløsninger

Om jeg forklrer den delen av problemet så er det slik at altibox haren propitær løsning for dekoderne

De sier at det ikke deres oppgave å tilrette legge for sære ønsker

Samtididig så hadde Trond Giske en uttalse for en del år om at man hadde rett til private optak , me jeg har ikke fått noen svar fra AP

Så der står problemet

poenget mit med denne tråden var jo å bl.a. kunne bevise at ønsker om å kunne ta opp på en 3djeparts optaker slett ikke er noen sære ønsker

om jeg ikke har nevnt det tidligere så bør dere studere løsningene Altibox bruker samme med canal digital eller en av de andre distrubitørene

her er ikke prisen man må betale det viktiskte men prinsipet

hos Canal daigi tal må man kjøpe den dekoderen man ønsker , elelr ny dekoder om de faser ut den man bruker i dag

Da slipepr man også å betale for optakene

hos altibox er det lei som gjelder .

i tilegg til abonementet for TV kanalene som koster 399 pr måned  så koster ekstra dekoder leie 49 kr pr måned

Dette gjelder bare om man ønsker mer en en dekoder

Om man skal kunne gjøre optak på dekoderen så må man pr i dag betale 79 kr per måned

Ddette gjelder uavhengig om man gjør optak eller ikke

Denne tjensten skal de også ha 399 kr i etablering

Hvorvid etablering kun gjelder første gang er uklart

jeg har ikke undersøk hvilke priser canal digital operer med

på toppen av dette så skryter altibox av at de har mest fornøyde kunder

Men en ting ska de ha . linjen er dønn stabil . mange ganger bedre en canal digital sin

Lenke til kommentar

Er det greit at de filmene man eventuelt kjøper ikke er mine selv om jeg har betalt for dem ?

Er det greit at du kjøper ting i buttikken og butikken bare kan bestemme at dette får du ikke lov å beholde ?

Du kjøper ikke filmene, du låner eller leier dem. Akkurat som på videosjappa i "gamle dager". Få det inn!!!

Varer du kjøper i butikken eier du og kan gjøre som du vil med dem.

Lenke til kommentar

Du kjøper ikke filmene, du låner eller leier dem. Akkurat som på videosjappa i "gamle dager". Få det inn!!!

Varer du kjøper i butikken eier du og kan gjøre som du vil med dem.

Jodo noen av filme hos altibox kan man kjøpe. 

Lenke til kommentar

Funker ikke. Hvis de andre gjør som Canal Digital, er programkortet og dekoderen "parret" til hverandre, og kan ikke flyttes.

Funker her i hus.

Pussig. Siden jeg sitter i styret i et kabelselskap som leverer signaler fra CD har jeg litt kunnskap om dette. Hos oss er alle kort og dekodere parret, og har vært det i flere år. Testet nå med å bytte programkort mellom mine to dekodere, og da får jeg feilmelding...

Om andre leverandører gjør det samme aner jeg ikke.

Kortene til CD må parres til godkjent utstyr. Du kan velge om det skal være deres egen eller annen. Selv har jeg en godkjent CAmodul i TVen. Andre bruker kortleser til PC og programvare som omgår denne parringen.
Lenke til kommentar

Altibox selger ikke fysiske kopier av filmer slik som du ønsker. Når du kjøper film hos Altibox betaler du for å få se filmen, ikke for å få et eksemplar til eget bruk. Å kjøpe film hos Altibox er omtrent som å betale billett når du går på kino; du ser filmen, men får ikke filmen med hjem på DVD/BluRay.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altibox selger ikke fysiske kopier av filmer slik som du ønsker. Når du kjøper film hos Altibox betaler du for å få se filmen, ikke for å få et eksemplar til eget bruk. Å kjøpe film hos Altibox er omtrent som å betale billett når du går på kino; du ser filmen, men får ikke filmen med hjem på DVD/BluRay.

Nå har det aldri vært snakk om fysike kopier

Det er derfor jeg snakker om kunne ta vare på den på et egnet medium for langtisbevaring

Da blir det det samme som om jeg kjøper en film som er ferdig lagt ut påe en DVD eller Blu ray

Forskjellen her er jeg må gjøre litt av jobben selv

At en kundebehndler hos Altibox har lovet at man skal kunne laste ned filmer betyr ikke at det blir kostnadsfritt  ( ut over selve kjøpet )

for å ta opp et av  de tidligerer argumentene  så er det enste jeg forventer her er muligheten til å kunne skaffe med episiden i en programserie , om jeg må betale for den  eller ta den opp er ikke riktig så nøye

Det som er problmet er at ofte er optak den eneste måten

Her kan man stille motargumenter : er distrubitør ( i mit tilfelle altibox )  og produsenten egenlig intresert i at jeg skal kunne se programmet ?

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg snakker om kunne ta vare på den på et egnet medium for langtisbevaring

Men problemet er at verden har blitt sånn at dine ønsker om permanente opptak ikke er mulig (så sant man skal gjøre det lovlig). Med digitale medier kan man lage tapsfrie kopier. Derfor er det kopisperrer og begrensninger. Og alt dette henger sammen med penger og opphavsrett/copyright.

Les svarene du har fått tidligere og sett deg inn i betingelsene til Altibox (og gjerne andre distributører) før du diskuterer mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men problemet er at verden har blitt sånn at dine ønsker om permanente opptak ikke er mulig (så sant man skal gjøre det lovlig). Med digitale medier kan man lage tapsfrie kopier. Derfor er det kopisperrer og begrensninger. Og alt dette henger sammen med penger og opphavsrett/copyright.

Les svarene du har fått tidligere og sett deg inn i betingelsene til Altibox (og gjerne andre distributører) før du diskuterer mer.

Svaren du har gitt meg gir meg ikke det jeg er ute etter

Hitil har dere kun forsavart Altibox , jeg vil ha synspunketer fra  begge sider

Her er jeg i tvil om dere faktisk har satt dere god nok inn i hva som er det faktisk problemet

Du argumneter jo bare til fordel for den en parten ,altibox uten å være spesielt saklig her

Det finnes rettigheter fra begge parter

Det er ikke slik at de bare kan gjør hel hva de vill

.f.eks å gi oss et tibud , og når man betaler så trekker de tilbake tilbudet ut å gi tilbake pengene

kjøper man en fil fra filmlei koisken hos altibox så har man også alle retigheter på den

Leier man en filem så gjelder det kunne i 48 timer .Da har man heller ikke lov å ta opp filmen

Ønsker man å se et program fra en kanal som  så har man også rett til se den

Problmet er da når man kan se programmet

kan man kjøpe programmet ?

Noen ganger kan man kjøpe programmet , andre ganger kan man ikke det

Da er optak den eneste måten

Da er neste spørmål når man skal se programmet

Er man redd for at det forsvinner fra aktuelt lagringsmedium så vil man ha en bakup slik at man kan se programmet enten om en dag , uke eller for den saks skyld om et år

Tar man opp mye så kan det også være plass mangel før man får tid å se alt

Du kan altids argumentere om at da ser man for mye på tv , men når det snakk om mine ( eller andre sine intresser ) i privat regi

Da vil man også ha muligheten til lage bakup

( her vet jeg ikke hvorvid du har hørt argumenter om at man bør ha bakkup av hardiske i pcn)

Når altibox forlanger betalig for noe andre tilater uten betalig så er det ikke fear

Det er ikke produsenten av programmet som får pengene ( som ville vær rettferdig her )  men altibox

Det er ikke nok med det , de skal også ha 400 kr for etablering

Nå du snakker om lagring i at digital format så må du ikke glemme at lagring i digitlt format betyr mange lagringsmåter

Dataene må også lagres et sted

De må også være tilgjengelig til praktisk bruk

Hvis du setter begresningene kun til netverket ( les internett )  så er det ikke det praktisk til vanlig tv bruk

Da er det bare pc , nettbrett og mobil som funger  og om det virker også dekoderen

Altibox setter kunstige begresning her , hvordan blir med den nye tjensten vet ejg ikke da det er for lite informajon ute

men når det gjelder kanaler som er tilgjenglig via "altibox over alt"  kan man ikke se TV2 sine kanaler utenfor hjemmet

om man kan utvide muligheten mot betlig det vet jeg ikke

her er mit poeng at "TV over alt " kan fungere fint på den pcen man bruker , men TV2 sumo vil ikke virke

Da har de hindre oss i å kunne se TV2 når man er på ferie en ukes tid

TV2 tilbyr helle ikke ukesabonement

Så du og de anddre her bør se saken fra begge sider , og samtidig være ekstrem seriøs uten at ejg blir iriter av de dårlige argumenten dere kommer med

Det hele hendler igrunn om å vise hverandre respekt , enten de er kanaldistrubitørene eller alle som diskuterer her på forumet

jeg ønsker ikke unødvendig begresninger bare fordi noen er grådig og lite hensynsfull

Lenke til kommentar

Dette må vel egentlig være ganske enkelt.

Altibox er en tilbyder av tjenester, de kjøper altså filmer, tilgang til TV-kanaler og annet, og selger det videre for en høyere sum, og slik tjener de penger.

Alt du ser på hos Altibox, har Altibox betalt for, det er ikke slik du tror, at Altibox putter pengene uavkortet i egen lomme.

Så er det slik at rettighetshaverne, altså de som eier rettighetene til en film eller TV-kanal, kan sette begrensninger.

Som oftest gjøres dette for å unngå piratkopiering, slik at du ikke fritt kan kopiere en film, å legge denne ut på nettet slik at alle andre også kan se den.

For TV-kanaler, spesifikt NRK, TV2 osv. er det inngått avtaler som sier at kanalene kun kan sees i hjemmet, eller kun kan sees i Norge osv.

Dette er det samme hos Canal Digital og andre tilbydere, hvor man heller ikke får sett TV2 med mindre man befinner seg hjemme, eller NRK med mindre man befinner seg i Norge osv.

Dette er gitt av avtalene disse tilbyderne har skrevet med de som faktisk leverer og innehar rettighetene til materialet som selges.

Det er ikke Altibox som setter begrensningene, det er rettighetshaverne, fordi de ønsker å selge mest mulig av sitt produkt, og således krever at de som videreselger produktet beskytter dette i en viss grad fra piratkopiering.

For filmselskapene som gir Altibox tillatelse til å leie eller selge filmer, så er det en forutsetning at disse filmene skal beskyttes så godt det lar seg gjøre fra piratkopiering, og derfor kan du heller ikke fritt distribuere de til andre enheter grunnet DRM beskyttelsen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når man kjøper en fim for penger så har også selskapet bak filmen godtatt at man kan bruke det privat

man kan gjøre nesten hva man vil med filem.

Det enste man ikke har lov er å selge den viderere mot betaling

Hvis jeg kjøperen film så har jeg i høyste grad lov å gi den videre til noen andre

et spørmå oppe i dette som dere ikke har tatt stilling til er :

Fimprodusenten er selvsagt intresert i at flest mulig kjøper filmen eller serien  mot bataling

I mange tilfeller er det discovery som er ansvarlig her

Da skulle man også tro at de faktisk er intresert i at flest mulig ser seriene.

Derfor stiller jeg spørsmål om hvor de da ikke selger serine til hel verden , men bare til amerika.

hvorfor ha man ikke en "norsk" butikk for de som ønsker å kjøpe seriene ?

Problemt er at de kun , jeg gjentar kun er tilgjengeli nå de sendes på en eller annen tv kanal

At man har begrensett rett til opptak , bety ikke at 3djepart skal lage hindringer

Om altibox tilatter opptak mot bataling er det da ikke like galt som jeg tar optak på min helt egen optaker ?

om man betaler for mange kanaler har man da ikke rett til også se programen som sendes der ?

Den moderne tv hverdagen går jo stadig nærmer det faktum at man ser programme når det passer meg , ikke de som distrubierer programmene bestemmer. 

Det må man kunne ta hensyn til

Hvis man blir nektet muligheten til  gjøre opptak så strider det faktis mot det nemte hensynet

Å ta ekstra betalig for å få lov til gjøre optak kan virke hindrene eller fornektende nettop for muligheten til kunne gjøre opptak

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Når man kjøper en fim for penger så har også selskapet bak filmen godtatt at man kan bruke det privat

Hvis jeg kjøperen film så har jeg i høyste grad lov å gi den videre til noen andre

Nei, det finnes mange begrensninger, videresalg er normalt tillat så fremt du selger originalen, og ikke selv innehar kopier.

Har du kjøpt en DVD, så har du normalt lov til å gi den vekk, men du har ikke lov til å fremstille kopier som du gir vekk, ei heller beholde kopier av filmen dersom du gir den vekk.

Derfor stiller jeg spørsmål om hvor de da ikke selger serine til hel verden , men bare til amerika.

Problemt er at de kun , jeg gjentar kun er tilgjengeli nå de sendes på en elelr annen tv kanal

At man har begrensett rett til opptak , bety ikke at 3djepart skal llage hindringer

Discovery Networks har jo dette, det kalles DPlay ?

Discovery er ikke interessert i at flest mulig ser deres serier, de er interessert i at flest mulig betalende kunder ser deres serier, helst på en måte som også fører med seg reklameinntekter.

I så måte forsøker de selvfølgelig også å motarbeide piratkopiering, ettersom piratkopierte utgaver ikke gir inntekter, og disse seriene tross alt koster penger å lage.

Man kan diskutere piratkopiering, og hvorvidt bransjen bør finne bedre løsninger osv. men man skulle tro at det var temmelig innlysende hvorfor rettighetshaver ikke ønsker at du skal kunne fremstille kopier du kan se på en hvilken som helst enhet, og svært enkelt videreformidle til andre som ikke har betalt for innholdet.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det finnes mange begrensninger, videresalg er normalt tillat så fremt du selger originalen, og ikke selv innehar kopier.

Har du kjøpt en DVD, så har du normalt lov til å gi den vekk, men du har ikke lov til å fremstille kopier som du gir vekk, ei heller beholde kopier av filmen dersom du gir den vekk.

Problemt er at de kun , jeg gjentar kun er tilgjengeli nå de sendes på en elelr annen tv kanal

At man har begrensett rett til opptak , bety ikke at 3djepart skal llage hindringer

Discovery Networks har jo dette, det kalles DPlay ?

Discovery er ikke interessert i at flest mulig ser deres serier, de er interessert i at flest mulig betalende kunder ser deres serier, helst på en måte som også fører med seg reklameinntekter.

I så måte forsøker de selvfølgelig også å motarbeide piratkopiering, ettersom piratkopierte utgaver ikke gir inntekter, og disse seriene tross alt koster penger å lage.

Man kan diskutere piratkopiering, og hvorvidt bransjen bør finne bedre løsninger osv. men man skulle tro at det var temmelig innlysende hvorfor rettighetshaver ikke ønsker at du skal kunne fremstille kopier du kan se på en hvilken som helst enhet, og svært enkelt videreformidle til andre som ikke har betalt for innholdet.

Da spør jeg hvorfor skal man i såfall betale flere ganger for å få det man i utgangspunkte hadde rett på se.

Man har jo da i utgangspunktet alerede betalt for kanalen og programemt når man har betal obonmente til distrubotørene

Hvorfor skal man da betale flere ganger ?

Går du i butikken å  betale flere ganger for den samme varen ?

Lenke til kommentar

Feil, det er motsatt. Når du har kjøpt eller leid en film så er det du som godtar betingelsene fra rettighetshaver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...